گوناگون

آماده باش در خراسان رضوی برای تامین سلامت ۱۰ میلیون زائر مشهدالرضا

به گزارش خبرنگار مهر، در این روزها ذبح دام بدون مجوز و همچنین توزیع غذا در منطقه ثامن و سایر نقاط مشهد موضوع پیشگیری از بیماری ها و تامین سلامت زائران را جدی تر می كند و در این راستا بازرسان بهداشت استان صبح و عصر بازدیدهای از مساجد، تكایا و حسینیه ها دارند و این بازرسی ها در منطقه ثامن شبانه روزی است.

به گفته كارشناسان بهداشت خراسان رضوی در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی ازجمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در این اماكن و مراسم های عمومی با مسمومیت های گسترده مواجه می شویم.

نظارت های  بهداشت محیط درمشهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد:‌ در ایام عزاداری ماه محرم در مشهد تیم های بازرسی بهداشت، بر بهداشت اماكن بویژه در منطقه ثامن نظارت جدی دارند.

حمید رضا بهرامی همچنین از تشدید نظارت ها در دیگر شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد كه در مسیر عبور زائران برای زیارت قراردارند؛ خبر داد.

بهرامی بیان كرد: به منظور پیشگیری از بروز و شیوع هرگونه بیماری مربوط با آب و غذا عملکرد تهیه و توزیع مواد غذایی در مساجد، تكایا و تمامی مكان هایی كه مراسم عزاداری در آنها برگزار می شود؛ صبح و عصر نظارت دارند و نيز در منطقه ثامن به صورت شبانه روزی نظارت می شود.

عدم رعایت بهداشت فردی علت مسمومیت های گروهی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با یادآوری اینكه توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان و در هیات های مساجد بصورت دسته جمعی است افزود: رعایت نکردن ضوابط بهداشتی از جمله بهداشت فردی، محیطی و مواد غذایی در این اماكن و مراسم های عمومی شهروندان و زائران را با مسمومیت های گسترده مواجه می كند.

 به گفته بهرامی بازرسان ناظر معاونت بهداشت استان بر بهداشت ایستگاههای صلواتی، محل های اسکان زائران و هیاتهای امنای مساجد، تكایا و هیاتهای عزاداری نظارت خاص و مستمر دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار كرد: افراد درگیر در توزیع آب، چای، غذا باید نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی داشته باشند و آشپزی باید در مكان های با تاییدیه بهداشتی انجام شود.

وی همچنین ‌استفاده از فرآورده های دامی با کشتار مجاز و بسته بندی شده مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و مصرف لیوان یک بار مصرف کاغذی برای چای و نوشیدنی های داغ را مورد تاكید قرار داد.

بهرامی در ادامه نصب وسایل اطفاء حریق به منظور جلوگیری و کنترل از آتش سوزی های احتمالی در این اماكن را ضروری دانست.

آمادگی نظام سلامت در مشهد و خراسان رضوی

همچنین رئیس اور‍ژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با آمادگی اورژانس مشهد در ایام عزاداری های ماه محرم و صفر به خبرنگار مهر از آمادگی بیمارستانها و مراکز درمانی استان خبر داد.

رضا وفایی نژاد بیان كرد: ستاد هدایت درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد به صورت شبانه روزی برای همکاری در خصوص پذیرش بیماران احتمالی در بیمارستانها و مراکز درمانی آماده باش کامل است.

وی گفت: تمامی پایگاهها و گروههای اورژانس در مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار و گناباد در این ایام آماده باش هستند.

به گفته وفایی نژاد بخش EOC برای ثبت و پیگیری حوادث ویژه به صورت شبانه روزی و اورژانس و اتاق های عمل بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی نیز در همه شهرهای استان در آمادگی كامل هستند.

تذكر به هیئات مذهبی برای ذبح دام

در این راستا مدیر كل دامپزشكی خراسان رضوی نیز از هیئات مذهبی در خواست كرد تا از ذبح دام در معابر عمومی با توجه به مشکلات مربوط به احتمال شیوع بیماری های مشترک دام و انسان، مخاطرات زیست محیطی و موازین شرعی خودداری کنند.

به گفته مجید روحانی نژاد علاوه بر ذبح دام در این ایام تردد حیوانات مانند اسب و شتر در دسته جات عزاداری نیز باید با مجوز دامپزشکی استان باشد.

وی از کشیک فعال در روزهای تاسوعا و عاشورا برای ارائه خدمات بهداشتی ذبح دام در مشهد خبر داد و تاكید كرد: برای حفظ سلامت عمومی بهتر است كه هیات های مذهبی برای ذبح دام به كشتارگاه های صنعتی مشهد مراجعه كنند.

زائران و مجاوران می توانند تخلفات بهداشتی را به شماره تلفن  ۳۸۴۱۵۰۰۱ مرکز بهداشت خراسان رضوی اطلاع رسانی كنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا