گوناگون

آمادگی زنان برای حرکت جهادی و کمک به دولت/ کارت زرد مجلس به فانی

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته یکی از شلوغ ترین هفته ها برای فعالان و مسوولان حوزه زنان بود. در این هفته تمامی ارگان ها و دستگاه های دولتی ویژه برنامه هایی را به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر برگزار کردند و روسای قوا نیز با فعالان این حوزه دیدار کردند. دیدار مقام معظم رهبری با زنان فرهیخته و نخبه و تاکید بر «سلامت، امنیت و آرامش زن در خانواده» به عنوان مهمترین مساله بود. ضمن آنکه حضرت آیت الله خامنه ای بر تشکیل یک مرکز عالی فرا قوه ای  برای تدوین راهبردی صحیح در قبال مسئله «مهم زن و خانواده»، ضروری خواندند و افزودند: دستیابی به این راهبرد همه جانبه و قابل اجرا، نیازمند سه مسئله است: پرهیز کامل از مرجعیت دادن به تفکرات «غلط، کلیشه ای و متحجر غربی» در امور زنان، تکیه بر متون و معارف ناب اسلامی و پرداختن به مسائلی که حقیقتاً مسائل اصلی زنان محسوب می شوند.

اعتراف رئیس جمهور بر کاستی های حقوقی و جنسیتی زنان

در این هفته همچنین حسن روحانی رئیس جمهور با شرکت در همایش زنان نقش آفرین در عرصه اقتصاد و فرهنگ بر کاستی های حقوقی زنان اعتراف کرده و گفت: من به عنوان یک حقوقدان و هم به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور اعتراف می کنم هنوز کاستی های فراوانی نسبت به احقاق حقوق زنان و رعایت عدالت جنسی در کشور وجود دارد. رئیس جمهور با بیان اینکه ما طبق معیارهای اصیل اسلامی نه مرد را جنس اول و نه زن را جنس دوم می دانیم، گفت: ما زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی بینیم بلکه زنان در کنار هم و در کنار مردان هستند و هر دوی آنان مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند، نه زن برتر از مرد است و نه مرد بالاتر از زن، نه این فرودست است و نه آن فرادست، هر دو نفس واحده هستند.

رئیس جمهور ضمن رد هرگونه خشونت در جامعه به ویژه برای زنان، از معاونت زنان ریاست جمهوری خواست که راه را برای حضور بیشتر زنان در جامعه باز کند.

زنان ایران آماده حرکت جهادی هستند

در این همایش همچنین مولاوردی از آمادگی زنان ایرانی برای یک حرکت جهادی خبر داد و گفت: بی اعتمادی به شایستگیهای زنان و جوانان، کفران نعمت است که هم خداوند و هم آیندگان از آن ناراضی خواهند بود

تصویب نشدن بودجه 3000 میلیارد تومانی وام ازدواج جوانان

وام ازدواج حالا دیگر تبدیل به رویایی برای جوانانی که در شرف ازدواج هستند، شده است. بسیاری ازجوانان در نوبت دریافت وام هستند و بانک ها از پرداخت آن به دلیل نبود نقدینگی امتناع می کنند. اگرچه کمیسیون اجتماعی مجلس اعتباری معادل 3 هزار میلیارد تومان را برای وام ازدواج در بودجه 93 تصویب کرده بود، اما کمیسیون تلفیق با تصویب نکردن آن تمامی امیدها را به ناامیدی برای پرداخت وام ازدواج تبدیل کرد.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی در حال حاضر بسیاری از جوانان نیازمند دریافت وام ازدواج هستند، اما متاسفانه این افراد در نوبت وام دهی حتی به مدت یک تا دو سال هستند که این خود منجر به بی انگیزه شدن جوانان می شود.

بانکها تمایلی به پرداخت وام ازدواج ندارند

از سوی دیگر وزیر ورزش وجوانان پس از 5 ماه سکوت در حوزه جوانان، در این هفته در جلسه ستاد هفته جوان شرکت کرد و در حاشیه این برنامه از عدم تمایل بانک ها به پرداخت وام ازدواج گفت.

محمود گودرزی معتقد است:در حال حاضر نقدینگی بانکها کاهش پیدا کرده و با توجه به پایین بودن سود وام ازدواج بانکها تمایل و رویکردی به پرداخت اینگونه وامها ندارند.رویکرد بانکها اقتصادی و سودآور است و با توجه به آنکه سود وام ازدواج بسیار اندک است واگذاری سرمایه بانک به صندوق برای آنها به صرفه نیست به همین دلیل بانک ها سرمایه خود را از صندوق خارج کرده و این موضوع مشکلاتی را برای پرداخت وام ازدواج به وجود آورده است.

البته او توضیح داده است به صورت غیر رسمی در جلسات هیأت دولت بحث هایی برای تخصیص وام ازدواج و اشتغال با مسئولان شده است که امیدواریم بانک ها در روند پرداخت وام تجدید نظر کنند.

افتتاح مراکز مشاوره ازدواج و کنترل خشم در هفته جوان

مراکز مشاوره ازدواج و خشم که تا اسفند ماه سال گذشته وعده های راه اندازی آن داده شده بود، قرار است در هفته جوان افتتاح شود، البته به تعداد اندک.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و گفته است:بر اساس توافق های انجام شده با سازمان نظام مشاوره، 50 روانشناس برای فعالیت در مراکز مشاوره ازدواج گزینش و انتخاب شده اند  و در هفته جوان تعدادی از مراکز مشاوره ازدواج و دو مرکز کنترل خشم راه اندازی خواهد شد.

گلزاری همچنین از تدوین بسته های واحد مشاوره ازدواج که با تایید علمی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی تهیه شده خبر داد و گفت: این بسته ها را در اختیار  مشاوران قرار می‌دهیم تا در مراکز مشاوره به زوج های متقاضی ارائه دهند.

پیشنهاد مرمت دارالفنون با کمک خیرین

کشمکش میراث فرهنگی و آموزش و پرورش برای مرمت دارالفنون گویا در سال جدید هم ادامه دارد و به رغم همه وعده های داده شده هنوز کلنگ مرمت این مدرسه تاریخی به زمین نخورده است. البته در این میان تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی هم بی تاثیر نبوده اما به گفته معاون پژوهشی آموزش و پرورش پرونده مرمت دارالفنون همچنان باز است.

محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره آمادگی خود را برای مقاوم سازی و مرمت این بنا بر اساس نقشه میراث فرهنگی اعلام کرده است، گفت:آموزش و پرورشی مشکلی در تامین منابع ندارد و اگر سازمان میراث فرهنگی با مشکلات مالی برای مرمت آن مواجه خواهد شد ما آمادگی کامل داریم که با بسیج خیرین مدرسه ساز این بنا را مستقل از منابع مالی دولتی مرمت کنیم.

در حال حاضر تعدادی از اتاقهای مدرسه در حال آماده شدن هستند که چیزی شبیه یک موزه برای بازدیدکنندگان باشد که نام آنها را موزه وزرا، معلمان ماندگار و اسناد و مدارک گذاشته ایم که در آینده نزدیک امکان بازدید آن برای مردم فراهم می شود ضمن آنکه بخشی از کارهای تالیف و تحقیق آموزش و پرورش نیز در همان جا انجام خواهد شد.

مدارس غیردولتی تا مشخص نشدن الگوی جدید حق افزایش شهریه ندارند

همزمان با پایان سال تحصیلی زمزمه های افزایش شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده شنیده می شود، اما امسال مدیرکل سازمان مدارس غیرانتفاعی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش دو ماه قبل از پایان سال تحصیلی اولتیماتوم لازم را به مدیران این دسته از مدارس داده و گفته است: تا زمان اعلام دستورالعمل جدید مدارس غیردولتی مدیران حق ثبت نام و تغییر شهریه را ندارند و با مدیران خاطی در این موضوع برخورد می شود. قرار است در هفته آینده دستورالعمل جدید مدارس غیردولتی صادر شود.

به گفته مدیرکل سازمان مدارس غیرانتفاعی همچنین گرفتن چک و هر نوع تغییر در شهریه‌ها کاملا غیر قانونی است و تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید برای شهریه مدارس،  مدیران نه تنها نمی‌توانند شهریه جدید اعلام کنند، بلکه نباید از والدین چک گرفته و یا قراردادی منعقد شود.

کارت زرد مجلس به فانی

این هفته، وزیر آموزش و پرورش روزهای خوبی نداشت و در ابتدای هفته به صحن علنی مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان درباره انتصابات سیاسی، توقف هوشمندسازی مدارس، کم کار شدن وزارت آموزش و پرورش و … پاسخ دهد. اما پاسخ های علی اصغر فانی به رغم آنکه توضیح داد که در میان معلمان نفوذ کلام دارد، نتوانست نمایندگان را قانع کند و آنها به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دادند.

مهرداد بذرپاش یکی از نمایندگان سوال کننده از وزیر آموزش و پرورش بود که انتقادهای بسیاری به او وارد کرد.

او  گفته است :از توقف هوشمندسازی، مشخص نشدن وضعیت تعطیلی پنج شنبه های مدارس، پرداخت نکردن اضافه کاری نیروهای این وزارتخانه، ناکارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، بی توجهی به وضعیت رفاهی معلمان و انتصابات سیاسی که در نهایت منجر به کم تحرکی وزارت آموزش و پرورش شده است، از مهمترین دلایل سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر بود.

به گفته بذرپاش در حال حاضر شاهدیم که این وزارتخانه تا حدود زیادی سیاسی اداره می شود و انتصابات افراد با رده سنی بالا و یا داشتن سوابق سیاسی خاص و تند منجر به پایین آمدن عملکرد این وزارتخانه شده است.

راه اندازی رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: دانش سلامت زمانی معنا پیدا می‌کند که عملیاتی شود و هر چه ارتباط بین آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نزدیک‌تر باشد موفق‌تر خواهد بود.

او پیشنهاد داده است که وزارت بهداشت در تعامل با دانشگاه فرهنگیان می تواند کمک های بسیاری در تدوین محتوای دروس و نحوه اموزش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا