گوناگون

آمایش سرزمینی عملیاتی برای زندگی بهتر

81240127 5827673

به گزارش چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، حسن نوروزی اظهارکرد: آمایش سرزمین مجموعه عملیاتی است که بخش خصوصی یا بخش عمومی به منظور مهیا ساختن پهنه یک سرزمین برای زندگی بهتر در پیش می گیرد.

به گفته وی، آمایش سرزمین تنظیم کنش متقابل بین عوامل انسانی و عوامل محیطی است که به منظور ایجاد سازمان سرزمینی عقلایی مبتنی بر بهره گیری بهینه از استعدادهای انسانی و محیطی از طریق افزایش کارایی و بازدهی اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت و برقراری تعادل و توازن در برخورداری از سطح معقول توسعه و رفاه در نقاط و مناطق جغرافیایی است.

نوروزی ایجاد نظام کاربری اراضی متناسب با اهداف توسعه ای و زیست محیطی، ایجاد و تحکیم پیوندهای اقتصادی درون و برون منطقه ای و بکارگیری ملاحظات امنیتی و دفاعی و حفظ هویت اسلامی- ایرانی،بهره برداری مناسب از امکانات را از دیگر اهداف آمایش سرزمین برشمرد.

وی قابلیت های مناطق ،تلفیق ویژگی های فرهنگی مناطق در فرایند ملی- منطقه ای، ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف اقتصادی،دادن نقش های محوری به مناطق و در نهایت جهت ایجاد زمینه برای رشد و توسعه کشور به مفهوم واقعی و استفاده از قابلیت های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در تسریع فرایند توسعهاز دیگر اهداف آمایش سرزمینی است.

*سابقه آمایش سرزمین در ایران

آمایش سرزمین در ایران در سال 1353 از سوی وزارت آبادانی و مسکن یا وزارت مسکن و شهرسازی آغاز شد و پس از آن از سوی شورای اقتصاد انجام آن به مرکز مطالعات و تحقیقات بهره وری از سرزمین واگذار شد.

ابتدا طرح جامع سرزمین بسیار وسیع و مبهم تعریف شده بود ودرسال 1354 مرکز برنامه ریزی آمایش سرزمین با مهندسین مشاور ستیران قرارداد تهیه طرح آمایش سرزمین را منعقد کرد که نتایج آن با نام طرح پایه آمایش سرزمین در سال 1355 انتشار یافت.

نتایج نهایی مطالعات دور اول و دوم ستیران با عنوان رهنمودهای آمایش سرزمین برای تهیه برنامه عمرانی ششم منتشر شد.

پس از انقلاب موضوع آمایش سرزمین تا سال 1363 فراموش شد تا اینکه پس از تصویب کلیات مطالعات آمایش سرزمین،در هئیت دولت و انتشار در سال 1368 مطالعات طرح کالبدی ملی ایران توسط وزارت مسکن و شهرسازی آغاز شد و نتیجه آن در مهرماه 1369 انتشار یافت.

شورای عالی اداری ایران در سال 1371 وظیفه تهیه طرح آمایش سرزمین را به سازمان برنامه و بودجه و وظیفه طرحهای کالبدی ملی و منطقه ای را به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار نمود تا اینکه دور سوم مطالعات آمایش در سال 76-1375 توسط سازمان برنامه و بودجه شروع شد.

* سابقه آمایش سرزمین در استان کهگیلویه و بویراحمد:

در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1385 سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت اقدام به تهیه مطالعات آمایش سرزمین نمود که پس از ادغام سازمان مذکور با استانداری به تشخیص استاندار وقت این وظیفه به معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری محول شد.

از سال 85 تا 91 در چهار فاز توسط دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز انجام شد و در سال های 86، 88 و 91 گزارش مشاورین ارایه شد.

در نیمه دوم سال 92 با تغییر دولت روند انجام مطالعات تغییر یافت و در سال 1393 ادامه کار آمایش سرزمین با جدیت پیگیری و پس از انجام مراحل مناقصه، مشاور جدید انتخاب شد و مقرر شد پس از انتخاب ناظر و قرارداد با آن فاز جدید آمایش سرزمین استان آغاز شود.

*نقش آمایش سرزمینی در توسعه

جایگاه آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی کشور بسیار حیاتی است و می تواند بهره وری بهینه از منابع و ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و محیطی سرزمین ایجاد کند و می تواند محیط اطرافمان را در جهت بهره وری مناسب تر تغییر دهد و باعث رشد و توسعه برنامه محور در استان و کشور شود.

آمایش سرزمین از موازی کاری برخی دستگاهها و مدیران جلوگیری کرده و وظیفه هر مدیر و دستگاه را مشخص و در نهایت برنامه ریزی مبتنی بر سند واحدی ارائه می کند که مدیران به نحو مطلوب و در یک چارچوب مشخص وظایف خود را انجام دهند.

در سند آمایش سرزمین قابلیت های هر منطقه، اولویت بندی شده و مناطق دارای پتانسیل های خاص مشخص می شوند پس از آن، جهت سرمایه به سوی اولویت های هر منطقه سوق داده می شود و در نتیجه طبق سند آمایش سرزمین بالقوه های هر بخش به بالفعل تبدیل خواهند شد.

در مطالعات آمایش سرزمینی عمده دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان، دستگاه های مربوط به بخش های اقتصادی،فرهنگی، امنیتی، آموزشی،تربیتی و زیست محیطی موثر هستند.

ایجاد چند شهرستان در استان بدون مطالعه قبلی، ایجاد صنایع مختلف بدون توجه به شرایط محیطی و زیست محیطی و همچنین عدم ارتباط موثر با استانهای همجوار ازموانع اجرای صحیح طرح آمایش است.

در اجرای فاز دوم مطالعات آمایش استانسعی شد با انجام مناقصه و دعوت از شرکتهای مشاور دارای پایه 1 و 2 از هر گونه اعمال سلیقه جلوگیری شود و شرکت مشاور منتخب دارای تجربه کافی در زمینه اجرای فاز دوم باشد و تلاش زیادی برای شناخت نخبگان استانی و استفاده از آنها برای تصمیم گیری بهتر و موثرتر صورت گرفته است.

انجام مطالعات برنامه آمایش استان با هدف تنظیم رابطه ی انسان، فضا و فعالیت های انسان در فضا به منظور بهره برداری منطقی از تمام امکانات استان در جهت بهبود وضعیت مادی و معنوی و براساس نتیجه گیری های جغرافیایی و اجتماعی حاصل از آن، فضاهای توسعه را در جهت حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار، یکپارچه سازی و تأمین تعادلهای درون منطقه ای تجهیز می کند.

شناخت کلی و جزئی از تمامی پتانسیل های مناطق مختلف استان، شناخت توان اکولوژیکی مناطق وشهرستانهای استان، ارایه برنامه هایی در سطح پروژه به رؤسا و مدیران دستگاههای اجرایی استان تا به عنوان چراغ راه از دیگر مزایای طرح آمایش است .

استفاده از دانشگاهیان و نخبگان استان، تدوین برنامه ها در سطوح منطقه ای و محلی، نگاه مدیریتی از نوع برنامه ریزی و استفاده از تجربیات و کارشناسان متخصص با ایجاد کمیته های کارشناسی، تهیه آمار و اطلاعات به روز و استفاده از نظرات کارشناسی در بخشهای مختلف آب، گردشگری، نفت، راه، کشاورزی … و در طرح آمایش باید لحاظ شود

مطالعات آمایش سرزمین در واقع شاه کلید اصلی و نقشه راه و جامع ترین مطالعه برای توسعه پایدار است که مبنایی برای انجام تمامی فعالیت ها در برنامه ششم توسعه استان و کشور بشمار می رود.

مطالعات آمایش موجب می شود که قابلیتهای بالقوه استان تعیین و اختلافات فاحش بین مناطق توسعه یافته و توسعه نیافته کاهش یابد.

مطالعات آمایش سرزمین باعث شناخت راههای ارتباطی با استانهای همجوار و نحوه تعامل سازنده با دیگر استانها خواهد شد که در نهایت باعث توزیع متناسب و عادلانه منابع و اعتبارات مناطق مختلف استان و کشور خواهد شد.

671

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا