گوناگون

آموزش 150 هزار نوآموز در مناطق دو زبانه / نارضایتی معلمان از آموزشهای دوره پش دبستانی

رخساره فضلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مناطق محروم کشور بر اساس شاخص های معاونت راهبردی ریاست جمهوری مشخص و نقشه کشوری برای حمایت از دوره پیش دبستانی در این مناطق کشوری تدوین شده است.

وی ادامه داد: ضریب مشخص شدن مناطق محروم 8 و 9  و مناطق با محرومیت کمتر 6 و 7  است که بر اساس این ضریب، کودکان پیش دبستانی در روستاها و دهستانها که امکان دسترسی به آموزش ندارند مورد حمایت آموزش و پرورش قرار می گیرند.

به گفته فضلی، منظور از ضریب 8.9 مناطقی است که بالاترین میزان محرومیت را داشته و میزان حمایت آموزش وپرورش نیز بر این اساس و همچنین اعتبار اختصاص داده شده است.

آموزش 150 هزار نوآموز در مناطق دو زبانه

مدیر کل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات شورای عالی این وزارتخانه در موضوع پیش دبستانی و اینکه اگر این مراکز دولتی باشد باید با مشارکت مردم و اگر غیردولتی باشد بر اساس ضوابط و قوانین تعریف شده آموزش و پرورش مدیریت می شود، تصریح کرد: اعتبار آموزش پیش دبستانی مناطق دو زبانه به زودی ابلاغ می شود و پیش بینی می کنیم که 150 هزار نوآموز در مناطق دو زبانه با تاکید بر بازماندگان دوره یکساله در سال تحصیلی جدید آموزش می بینند.

برگزاری دوره های فشرده آموزشی برای کودکانی که مسلط به زبان فارسی نیستند

وی ادامه داد: البته تاکید شده است برای کودکان بازمانده و یا افرادی که تسلط به زبان فارسی ندارند کلاس های فشرده 100 تا 120 ساعته پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی و تا قبل از شروع سال تحصیل برگزار کند.

فضلی درباره آنکه کدام استانها بیشتر نوآموز پیش دبستانی دو زبانه دارد گفت: در اکثر استانها نوآموزان دوزبانه وجود دارد که آموزش و پرورش حمایت از این نوآموزان را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر کل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش  با اشاره به امضای تفاهم نامه با معاونان آموزش ابتدایی استانها با در نظر گرفته 11 شاخص ویژه برای سال تحصیلی 92-93 تصریح کرد: سه محور اصلی فعالیت های دفتر پیش دبستانی، افزایش دسترسی و پوشش کمی بویژه در مناطق محروم، مدیریت یکپارچه تمامی نهادی و موسساتی که خدمات پیش دبستانی ارائه می دهند و افزایش کیفیت در محتوا و دسترسی است.

مدیریت یکپارچه مراکز پیش دبستانی با همکاری سازمان ها 

وی در توضیح بیشتر مدیریت یکپارچه تمامی نهادها ادامه داد: در حال حاضر ارگانهای مختلفی همچون سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد و شهرداری اقدام به برگزاری دوره های پیش دبستانی می کند. ما بدنبال آن هستیم یک سیاست محوری و ملی را برای پیش دبستانی تدوین کنیم تا تمامی ارگانها به صورت یکپارچه دوره های آموزشی را برگزار کنند.

نارضایتی معلمان ابتدایی از آموزشهای دوره پش دبستانی 

فضلی افزود: یکی از دلایل این تصمیم گیری این بود که بسیاری از معلمان دوره ابتدایی از آموزشهای پیش دبستانی ناراضی بودند. مثلا معتقد بودند که در برخی مناطق پیش دبستانی که ارگانها راه اندازی می کنند حروف الفبا به صورت جزئی به نوآموز آموزش داده می شود. آموزش های پایه اول ابتدایی کلی آموزی است و این تداخل با آموزش معلم دارد. من فکر می کنم اینها همه به دلیل ناهماهنگی به دلیل آموزشهاست که باید با توافق با ارگانها به مدیریت یکپارچه دسترسی پیدا کرد.

نظارت بر مراکز پیش دبستانی در سه سطح

مدیر کل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش درباره نحوه نظارت بر آموزش های مربیان پیش دبستانی گفت: نظارتهای ما در سه سطح یکی خودارزیابی مراکز پیش دبستانی، بخش دوم اعزام کارشناسان اداره کل به این مراکز و بررسی خودارزیابی ها و نظارت سوم در سطح ستاد و وزارتخانه است. در موضوع محتوا نیز بخشی در اختیار ما و بخشی توسط سازمان پژوهش انجام می شود به این معنی که سازمان پژوهش محتوا را از استانها می خواهد آنها باید آن را تدوین و به سازمان پژوهش ارائه دهند و به صورت تایید اجازه آموزش به مراکز داده می شود.

وی درباره اجباری شدن آموزش های پیش دبستانی عنوان کرد: برداشتن اجبار بنا به شرایط انجام شد که حاصل آسیبهای وارده را نمی توان طی یک فرایند آن هم در کوتاه مدت جبران کرد البته ما این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم اما شخصا معتقدم به جای اجباری شدن آموزش باید کیفیت را آموزش دهیم.

فضلی در پاسخ به این سئوال که بسیاری از خانوادها با برداشتن اجبار تمایل خاصی به حضور فرزندانشان در مراکز پیش دبستانی ندارند افزود: اگر کیفیت بالا رود خانواده‌ها خود به ضرورت این آموزش ها پی می برند البته ما نیازمند به حمایت های ویژه ای هستیم که امیدواریم این موضوع تحقق پیدا کند.

فعالیت 28 هزار مربی پیش دبستانی 

وی درباره تعداد مربیان پیش دبستانی گفت: در حال حاضر حدود 28 هزار نیرو به عنوان مربیان پیش دبستانی مشغول به فعالیت هستند البته نیروهای مراکز غیردولتی جذب آموزش و پرورش نیستند اما برای حضور در این مراکز باید مجوز آموزش و پرورش را داشته باشند.

فضلی درباره نظارت بر شهریه های مراکز پیش دبستانی غیردولتی نیز گفت: شهریه های مراکز غیردولتی پیش دبستانی بر اساس الگوی تعیین شده مدارس غیردولتی است و شورای نظارت بر شهریه آنها نیز نظارت می کند. تا آنجایی که در جریان هستم و با محاسبات انجام شده شهریه مراکز پیش دبستانی 80 درصد شهریه دوره ابتدایی است. ضمن اینکه به شخصه معتقدم اگر قرار باشد آموزش های اصولی در مراکز پیش دبستانی داده شود شهریه این مراکز به مراتب باید بالاتر از شهریه دوره ابتدایی و شهریه دوره ابتدایی نیز بالاتر از دوره راهنمایی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا