گوناگون

آگاهی کاربران، لازمه ورود به دنیای مجازی

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  گفت: در درجه اول به نظر می‌رسد که استفاده از اینترنت هم شامل جنبه‌های مثبت و هم جنبه‌های منفی می‌شود، به عبارتی دیگر کاربران اینترنتی هم تحت تأثیر اطلاعات و سرعت حاصله از پردازش داده‌ها هستند که خود این امر می‌تواند تاثیرات خوبی بر روی نحوه علم آموزی و پردازش اطلاعات داشته باشد و به نوعی اطلاعات و فن آوری منجر به فراهم آوردن شرایطی می‌شود که افراد به روز بشوند و بتوانند از معلومات دنیای پیرامون و حتی با فرسنگ‌ها فاصله استفاده مناسب کنند.
وی در ادامه افزود: در عین حال به نظر می‌رسد که استفاده مفرط و بیش از اندازه منجر به بوجود آمدن مواردی شبیه به اعتیاد در فرد کاربر می‌شود، به عبارتی دیگر خودشان را مجبور به استفاده از اینترنت می‌دانند.

از علائم آسیب اجتماعی آن وابستگی در دراز مدت و مشکلاتی از قبیل گوشه گیری، مردم گریزی، فقدان مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر دنیای ارتباطات اینترنتی احتمالا فرد را وارد مقوله خاصی از ارتباطات از قبیل فیس بوک یا مواردی از این دست می‌کند که از جمله معایب آن احساس افسردگی و دلمردگی در کاربران است. از طرف دیگر صاحبان سایت‌های اینترنتی در کنار دادن اطلاعات معمولا الگوهای تبلیغاتی خاصی را هم استفاده می‌کنند که در خیلی از موارد احتمال اینکه با نحوه تفکر، نوع نگاه و موازین اخلاقی ما همسان نباشد وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینها همه می‌توانند منجر به بوجود آمدن مواردی مثل تهاجم فرهنگی و داستان‌هایی از این دست شود، به همین خاطر لازم است که کاربران تحت تعالیم ویژه و زیر نظارت‌های خاص بتوانند از مزایای فناوری استفاده کنند تا حتی الامکان از آسیب‌های وارده دوری کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا