Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

آیا واقعا هویج در تقویت بینایی انسان تاثیر مثبت و ماندگاری دارد ؟

آیا واقعا هویج در تقویت بینایی انسان تاثیر مثبتی دارد ؟ این سوالی است که حتما پاسخ آن برای بیشتر افرادی که با این جمله که – هویج بخورید تا چشمانتان تقویت شود – مهم به نظر می رسد. بنابراین برای ما و اغلب افرادی از کودکی بارها و بارها این جمله را شنیده ایم بالاخره باید اثبات شود که آیا این جمله حقیقت دارد یا تنها یک داستان خیالی است؟ برای این که بدانیم آیا واقعاً هویج می تواند ضامن سلامت و قدرت چشم شودبا ما در میهن پست همراه شوید .

واقعیت ماجرا این است که چنین باوری یک افسانه بیش نیست، افسانه ای که ریشه در جنگ میان آلمان و انگلستان باز می گردد. در حقیقت، تأثیر هویج بر روی دید حقه ای از جانب انگلیس ها بوده است تا آلمان ها گمان کنند خلبان های آن ها چشمان فوق العاده و دید بی نظیری در شب دارند. اگرچه هویج به دلیل وجود بتاکاروتن که پس از جذب توسط بدن به ویتامین A بدل می شود، ویتامینی که مزایای شگفت انگیزی برای سیستم ایمنی، پوست و صد البته چشم دارد؛ اما صحبت از تأثیر هویج بر دید با اغراق زیادی همراه است.

بنابراین در خصوص هویج و تاثیر آن بر تقویت بینایی انسان  باید گفت که هویج علاوه بر پیشگیری از ابتلا به آب مروارید به دید بهتر در اتاق تاریک کمک می کند؛ ولی صحبت از اینکه هویج به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان ویژه درون خود موجب دید بهتر در شب و تمامی فضاهای تاریک می شود افسانه ای بیش نیست. با این حال، مصرف مکمل های مختلف در افرادی که ازکمبود ویتامین A رنج می برند در بهتر شدن دید آنها نقش مؤثری ایفا می کند.

بنابراین، آنچه موجب تقویت چشم ما می شود ویتامین A است؛ ماده ای که در دیگر انواع سبزیجات از جمله: اسفناج، سیب زمینی شیرین و کدو یافت می شود. در واقع، مصرف اندازه انواع سبزیجات و نه تنها هویج می تواند سلامت چشم را تا حدی تضمین کند، امری که نشأت گرفته از وجود ویتامین A در این محصولات است. پس افسانه هویج و چشم تیزبین را کنار بگذارید و تلاش کنید گونه های مختلفی از سبزیجات در سبد غذایی خود جای دهید.

روی دیگر سکه این که تصور قدیمی که هویج برای چشم‌هایتان خوب است کاملاً درست است. هویج سرشار از بتا-کاروتین است که در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در قرنیه چشم به رودوسپین تبدیل می‌شود که رنگدانه‌ای بنفش رنگ لازم برای بینایی است.

بتا-کاروتین در برابر زوال ماکولا و آب‌مروارید ناشی از بالا رفتن سن نیز محافظت می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که مقدار زیادی بتا-کاروتین مصرف می‌کنند، تا ۴۰ درصد کمتر در معرض زوال ماکولا قرار می‌گیرند.

آیا واقعا هویج در تقویت بینایی انسان موثر است

تحقیقات نشان داده است که هویج خطر بروز سرطان ریه، سینه و روده را کاهش می‌دهد. محققان به تازگی فالکارینول و فالکاریندیول را کشف کرده‌اند که خواص ضد سرطان در خود دارند.

فالکارینول ماده ضد آفت طبیعی است که توسط هویج تولید می‌شود تا از ریشه خود در برابر بیماری‌های قارچی محافظت کند. هویج یکی از تنها منابع متداول این ترکیب می‌باشند. یک تحقیق نشان داد که موش‌هایی که هویج می‌خورند تا ۳/۱ کمتر به سرطان مبتلا شدند.

بنابراین تاثیرات ویتامین A برای بدن انسان بسیار مفید است به گونه ای که ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر تخریب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کنند. کمبود ویتامین A موجب خشکی پوست، مو و ناخن‌ها می‌شود. ویتامین A از ایجاد چین و چروک زودرس، آکنه، خشکی پوست، لکه، از بین رفتن یکدستی رنگ پوست جلوگیری می‌کند.

از دیگر فواید هویج این است که خطر بروز سرطان ریه، سینه و روده را کاهش می‌دهد چرا که محققان به تازگی فالکارینول و فالکاریندیول را کشف کرده‌اند که خواص ضد سرطان در خود دارند.

فالکارینول ماده ضد آفت طبیعی است که توسط هویج تولید می‌شود تا از ریشه خود در برابر بیماری‌های قارچی محافظت کند. هویج یکی از تنها منابع متداول این ترکیب می‌باشند. یک تحقیق نشان داد که موش‌هایی که هویج می‌خورند تا ۳/۱ کمتر به سرطان مبتلا شدند.

بنابراین هویج فقط به تقویت بینایی انسان کمک نمی کند بلکه ویتامین های موجود در آن و بخصوص ویتامین A برای بیرون کردن سموم بدن به کبد کمک زیادی می‌کند وصفرا و چربی موجود در کبد را کاهش می‌دهد. فیبرهای موجود در هویج به تمیز کردن روده و تسریع حرکت مواد زائد کمک می‌کند.

منبع   howstuffworks

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا