گوناگون

آینده مبهم روابط اسلام‌آباد

به گزارش مشرق، «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در گزارش خود به کنگره این کشور با ابراز نگرانی از بی‌اعتمادی مقامات پاکستانی به آمریکا افزود: روابط اسلام‌آباد-واشنگتن متزلزل است و تضمینی برای ادامه همکاری 2 کشور وجود ندارد.

دابینز تأکید کرد: حل اختلاف درباره مرز «دیورند» و سایر مسائلی که بین افغانستان و پاکستان وجود دارد فقط از راه مذاکره ممکن است و این در حالی است که ریشه‌کن سازی تروریسم نیز با همکاری کابل و اسلام‌آباد محقق می‌شود.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: هند به صراحت اعلام کرده که میانجی‌گری آمریکا و سایر کشورها را برای حل مناقشه «کشمیر» نمی‌پذیرد، بنابراین پاکستان نباید انتظار داشته باشد واشنگتن در این مسئله نقش‌آفرینی کند.

«جیمز جونز» مشاور سابق اوباما نیز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اظهار داشت: روابط پاکستان و آمریکا به پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته رسیده است.

وی افزود: آمریکا برای حل بحران افغانستان به کمک پاکستان نیاز دارد، اما روابط پرچالش و بی‌اعتمادی بین اسلام‌آباد و واشنگتن در آینده مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

جیمز جونز در سخنان خود در کنگره آمریکا نیز سردی روابط با پاکستان را مشکل بزرگی برای پیشبرد اهداف سران کاخ سفید در افغانستان و منطقه دانست.

وجود و فعالیت گروه‌های مسلح در مناطق قبایلی پاکستان، آمریکا را دچار جنگ فرسایشی کرده که هیچگونه پایان روشنی برای آن نمی‌توان جستجو کرد لذا آمریکا راه دیگری جز در هم کوبیدن این گروه‌ها در مراکز اصلی شان ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، آمریکا هنوز هم از گروه‌هایی چون «شبکه حقانی» احساس خطر می‌کند و به همکاری پاکستان برای نابودی چنین گروه‌هایی امیدوار نیست و چون منافع پاکستان و آمریکا در افغانستان در تضاد است، امکان دارد گروه‌های شبه‌نظامی فعالیت خود علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا