گوناگون

اتصال به شبکه راه‌آهن و چهاربانده شدن کرمانشاه _ مهران مهم‌ترین طرح‌های حوزه راه‌ ایلام

مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: پروژه‌ احداث راه آهن و چهار خطه کردن محور حمیل _ایلام _ مهران به بزرگراه و در نهایت اتصال به کرمانشاه از مهم‌ترین طرح‌های حوزه راه استان است.

مهندس «عبدالله بهادری»، در گفت و گو‌ با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه سفر رییس جمهور به استان هستیم، لذا طرح‌های مهم حوزه راه و شهرسازی برای ارائه به هیئت دولت در 2 بخش راه آهن و بزرگراه کرمانشاه به مهران تدوین شده است‌.

وی در تشریح پروژه احداث راه آهن ایلام افزود: طول این پروژه که از راه آهن غرب کشور در اسلام آباد منشعب می‌شود، 76 کیلومتر بوده و کلیه مطالعات فاز یک این پروژه تکمیل و نقشه اجرایی 17 کیلومتر از مسیر نیز تهیه شده است.

بهادری اضافه کرد: این پروژه در دولت دهم کلنگ‌زنی شد و قرار بود که عملیات اجرایی 17 کیلومتر آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در چهارچوب ابلاغ 25 درصد افزایش قرارداد، راه آهن غرب کشور شروع شود، ولی متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه این پروژه با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط مشاور طرح نیاز به اختصاص اعتباری بالغ بر 8 هزار و 164 میلیارد ریال در مدت حداکثر 5 سال دارد، تصریح کرد: از کل مسیر 76 کیلومتری این طرح 12 کیلومتر تونل وجود دارد.

وی همچنین در خصوص چهار خطه کردن محور حمیل، ایلام، مهران و در نهایت اتصال به شهر کرمانشاه در قالب بزرگراه تاکید کرد: طول این پروژه 222 کیلومتر است که عملیات اجرایی 10 کیلومتر از آن (کمربند شرقی شهر ایلام) تکمیل و عملیات اجرایی 27 کیلومتر از مسیر در دست اقدام است که با اجرای این طرح، استان ایلام و در کل نوار مرز و پایانه مرزی مهران به سیستم بزرگراهی کشور متصل می‌شود.

بهادری با بیان اینکه این پروژه برای تکمیل نیاز به اختصاص اعتباری بالغ بر 4 هزار و 825 میلیارد ریال دارد، خاطر‌نشان‌ کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر 13 درصد است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی به یکی دیگر از پروژه‌های حوزه راه استان اشاره و بیان کرد: کنار گذر جنوبی شهر ایلام به طول 35 کیلومتر بوده که دارای 2 تقاطع غیر همسطح در طرفین کنار گذر جهت اتصال به راه ایلام – صالح آباد و راه ایلام به ایوان در گردنه “شش‌دار” است.

وی اظهار کرد: مطالعات مقدماتی این کنارگذر انجام شده، اما به دلیل عدم تامین اعتبار این پروژه اجرایی نشده ‌که در صورت تحقق باعث کاهش مسافت حداقل 12 کیلومتر نوار مرز و شهر مهران با مرکز کشور و موجب کاهش ترافیک شهری شهر ایلام و جلوگیری از تخریب زیرساخت‌های شهری می‌شود. این پروژه جهت تکمیل نیازمند اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار است.

بهادری با اشاره تکمیل پروژه بزرگراه مهران به مرز عراق تصریح کرد: طول این راه 11 کیلومتر بوده که شامل دو باند رفت و دو باند برگشت به همراه ساماندهی ورودی پایانه مرزی است. باند رفت شامل اجرای 11 کیلومتر راه و احداث یک دستگاه پل بزرگ 5 دهانه 20 متری و یک دستگاه پل 3 دهانه 15 متری به اتمام رسیده و فقط یک لایه آسفالت توپکا مسیر باقی مانده است‌.

مدیر کل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: باند برگشت با پیشرفت فیزیکی 80 درصد بغیر از احداث یک دستگاه پل 5 دهانه 20 متری در حال انجام بوده که کلیه عملیات خاکریزی پروژه به غیر از 500 متر ورودی پایانه تکمیل شده و برای تکمیل این طرح به غیر از اعتبارات سال گذشته نیاز به اختصاص اعتبار 50 میلیارد ریال دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا