گوناگون

اجرای نخستین طرح مداخله ای جامع سلامت کشور در پایتخت

سلامت نیوز: نخستین طرح مداخله ای جامع سلامت کشور (طولی – مداخله ای)، برای ارتقای سلامت مادران، کودکان، نوجوانان و جوانان کشور (از دوران جنینی و پیش از تولد کودک، تا پس از تولد و تا سن 18 سالگی کودک)، توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، طراحی و اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این طرح که می تواند الگوی مناسبی برای مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاران سلامت کشور باشد، با مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، از نیمه دوم شهریور ماه امسال در منطقه 11 تهران اجرا می شود.

دکتر حسین ملک افضلی یکی از بنیانگذاران شبکه بهداشت و درمان کشور، مشاور و راهنمای علمی و اجرایی این طرح، این خبر را در جمع کارشناسان اداره کل سلامت شهرداری تهران ، اساتید و محققان طراح ، مجری و ارزیابی کننده این طرح پژوهشی، اعلام کرد.

این نشست مشترک در مرکز جامع توانبخشی پزشکی اخوان وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که محل اجرای طرح یادشده نیز هست، برگزار شد.

ملک افضلی در این نشست، افزود: در قالب اجرای فاز اول این طرح ، حدود 16 خدمت در سه بعد سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی، به مادرانی که تصمیم به بارداری دارند یا در سه ماهه اول بارداری هستند تا زمانی که فرزند خود را به دنیا آورند، و پس از آن، به کودک متولد شده، تا قبل از آغاز تحصیلات ابتدایی (6 سالگی تمام)، ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح تا 18 سالگی کودکی که از این مادران باردار به دنیا می آید، ادامه خواهد داشت، افزود: فعلا در فاز اول این طرح، وضعیت نوزادانی که متولد می شوند تا سن پیش از دبستان (تا پایان 6 سالگی)، تحت پوشش و مورد بررسی قرار می گیرد.

ملک افضلی ضمن تشریح چگونگی اجرای مراحل مختلف طرح، خطاب به مدیران خانه های سلامت و سلامت یاران شهرداری منطقه 11 تهران ، کارشناسان و متخصصان مرکز جامع توانبخشی پزشکی اخوان ، اساتید و محققان مجری این طرح بزرگ علمی، تاکید کرد: آگاهی دادن به مادران ساکن در منطقه 11 که وارد اجرای این طرح می شوند ، نسبت به خدمات بهداشتی و درمانی و کیفیت بالای این خدمات ، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: چون اجرای این طرح علاوه براینکه یک فعالیت مطالعاتی و علمی است و می تواند الگوی مناسبی برای مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاران سلامت کشور باشد ، برای مادران باردار وارد شده به طرح نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، چون در قالب اجرای این طرح، وضعیت آنان و چگونگی رشد تکاملی جنین ، و پس از تولد نوزاد ، وضعیت کودک در تمامی مراحل رشد ، به دقت مورد بررسی متخصصان قرار می گیرد و در صورت نیاز به خدمات درمانی ، تحت پوشش همین طرح ، به مراکز درمانی مربوطه ارجاع داده می شوند.

ملک افضلی ادامه داد: چون این طرح با بررسی چگونگی مراحل تکامل جنین (قبل از تولد)، آغاز می شود، لذا خانمهای ساکن منطقه 11 شهرداری تهران که تصمیم به بارداری دارند و یا در سه ماهه اول بارداری هستند ، از طریق اطلاع رسانی عمومی و یا اطلاع رسانی خانه به خانه توسط خانه های سلامت و سلامت یاران شهرداری این منطقه، نسبت به اجرای طرح درمنطقه خود آگاهی می یابند.

وی همچنین توضیح داد: با ارجاع این مادران باردار به مرکز جامع توانبخشی پزشکی اخوان، وضعیت مادر باردار، با هدف داشتن جنینی سالم و تولد کودکی سالم ، تحت نظر قرار می گیرد.

مشاور و راهنمای طرح، خاطرنشان کرد: خدمات مراقبتی که در مرکز اخوان ارائه می شود، علاوه بر مراقبتهای جسمی، شامل تمامی مراقبتهای رفتاری، روانی و اجتماعی خانواده های در انتظار فرزند و کودکان آنان تا پایان شش سالگی می شود.

ملک افضلی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح ، به وجود حداقل دو هزار مادر باردار و داوطلب نیاز است، یادآوری کرد: مراقبتهای سطح اول این طرح، به صورت رایگان به مادران ارایه می شود و مابقی خدمات نیز به صورت ویژه ، با تعرفه های مصوب دولتی و در برخی از موارد حتی کمتر از نرخهای دولتی، محاسبه خواهند شد.

وی پس از این توضیحات، به سئوالات سلامت یاران شهرداری منطقه 11 تهران، پیرامون چگونگی اجرای وظیفه ای که به آنان سپرده شده است ، پاسخ داد و شرکت آنان در نشست های بعدی را برای آگاهی هر چه بیشتر از چگونگی اجرای طرح، لازم دانست.

در ادامه دکتر محمدتقی جغتایی سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر حمایت علمی و عملی این دانشگاه از اجرای طرح مداخله ای جامع سلامت کشور تاکید کرد و گفت: مطمئنا حاصل اجرای این طرح جامع می تواند مرحله به مرحله مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

وی به ویژگیهای این طرح طولی – مداخله ای اشاره کرد و افزود: همراه بودن محققان با مجریان و مردم، همکاری مشترک بین چند مجموعه فعال در حوزه سلامت به ویژه شهرداری تهران و همچنین اجرای نظام ارایه خدمات و استفاده از تمامی خدمات در این طرح ، از ویژگیهای این طرح منحصربفرد است.

دکتر محمدمهدی گلمکانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز با خشنودی از مشارکت این اداره کل و همکاران خود که سلامت یاران منطقه 11 شهرداری تهران هستند، خواستار اجرای دقیق و صحیح وظیفه ای که به آنان سپرده می شود، شد.

وی همچنین از همکاران سلامت یار خود خواست تا در آگاهی و شناخت مردم نسبت به خدمات مرکز اخوان به عنوان مجری طرح ، تلاش کنند و راهنمایی دقیقی به ساکنان منطقه، برای مراجعه به مرکز اخوان و استفاده از خدمات این مرکز ، داشته باشند.

مرکز جامع توانبخشی پزشکی اخوان، در خیابان ولی عصر(عج)، بالاتر از میدان منیریه، نبش خیابان اسدی منش واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا