گوناگون

احتمال آغاز فعالیتهای معدنی در بهرام گور/ لرزه بر پیکر گورخرها افتاد

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترین نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود 200 میلی متر است.

این محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده “بهرام گور” تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشور بوده که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است.

حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و… ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است.

اما در سال گذشته قرار بود كه در منطقه بهرام گور طرح اكتشاف معدن در پنج نقطه ارائه شود كه دوستداران محيط زيست تاكيد کردند در صورتيكه اين پنج معدن به مرحله اكتشاف و بهره برداري برسد نه تنها گورخرهاي بهرام گور در طول زمان از بين خواهد رفت بلكه اكوسيستم منطقه بهرام گور نيز در خطر جدي نابودي قرار خواهد گرفت كه پيامد آن از بين رفتن تمام گونه هاي جانوري و گياهي درون آن است.

با مخالفتهای محیط زیستی، فعالتیهای معدنی در نقطه آغاز متوقف شد تا زیستمندان منطقه روی آرامش را دوباره ببینند.

اما طی چند روز گذشته رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس اعلام کرد که قرار است 600 معدن غیر فعال فارس به مزایده گذاشته شود و حتی معادن موجود در منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز در لیست برنامه ها قرار دارد.

در این رابطه کارشناسان و دوستداران محیط زیست، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی به مشکلات ناشی از فعالتهای معدنکاوی در این منطقه اشاره دارند.

این کارشناسان اعتقاد دارند از بعد علمی و فنی زیست محیطی، فعالیت معدنکاوی و بهره برداری از معدن به هر میزان که با ملاحظات و مراقبتهای زیست محیطی حداکثری همراه باشد بازهم از لحاظ زیستی به منطقه آسیب وارد می کند.

IMG00351449

عبور و مرور ماشین آلات باعث می شود که گرد و خاک از زمین بلند شده و بر روی برگ درختان بنشیند و این امر باعث می شود که درختان نتوانند عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهند.

از دیگر سو احتمال برخورد ماشین آلات با زیستمندان مهم منطقه به ویژه گورخرهایی که جزو گونه های در معرض خطر انقراض نیز به شمار می رود نیز وجود دارد که ممکن است باعث مرگ این زیستمندان نیز شود.

در بعد دیگر عبور و مرور انسانها و فعالیت دستگاه ها و ماشین آلات باعث از بین رفتن آرامش حیوانات منطقه خواهد شد و ایجاد استرس در آنها بر روی تولید مثل زیستمندان اثر منفی گذاشته و باعث کاهش تولید مثل آنها شود.

همچنین بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی فارس 29 کانون فرسایش بادی در فارس وجود دارد که 9 کانون آن بحرانی و در جنوب و جنوب شرقی فارس یعنی همان حوالی نی ریز قرار دارد  و از آنجایی که نی ریز سپر محافظ ورود کویر به فارس است با شروع فعالیتهای معدن کاوی، درهای کویر بر روی استان فارس باز می شود.

از دیگر سو بر اساس قانون هرگونه فعالیت معدنکاوی در مناطق حفاظت شده ممنوع است و بر این اساس امکان آغاز فعالیت معدنی در بهرام گور نیز وجود ندارد.

دوستداران محیط زیست فارس اعتقاد دارند که در سطح فارس نقاط متعددی وجود دارد که می توان بدون مشکل زیست محیطی فعالیتهای معدن کاوی انجام داد و بهره برداری از معدن در منطقه بهرام گور باعث  بهخطر انداختن زیستمندان بهرام گور می شود.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس به خبرنگار مهر در این رابطه گفت: گونه هاي بسيار مهم گورخر آسيايي، زاغ بور، هوبره و… در منطقه حفاظت شده وجود دارد که بهره برداری از معدن سنگ آهک می تواند حیات این گونه ها را با مشکل مواجه کند.

معدن باعث شکنندگی اکوسیستم می شود

علمدار علمداری افزود: منطقه حفاظت شده بهرام گور یکی از مناطق مهم کشور به شمار می رود که قرار است در آینده ای نزدیک به پارک ملی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه این منطقه سرمایه ملی طبیعی کشور است، بیان کرد: در صورتیکه قصد بهره برداری از معدن در این مطنقه را داشته باشند به طور حتم این بهره برداری، بازکردن شکاف در زمین، انفجار و… را به همراه دارد که این امر می تواند مشکلات زیادی را برای منطقه به وجود آورد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه بهره برداری از معدن مستلزم ایجاد شکاف در زمین برای برداشت سنگ است، بیان کرد: این اقدام می تواند تخریب منطقه و حتی پوششهای گیاهی را به همراه داشته باشد.

510326

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از معدن باعث ناامن شدن زیستگاه برای حیات وحش می شود، گفت: یكي از مهمترين چالشها در مناطق چهارگانه كشور بهره برداري از معادن و جاده هاي دسترسي به اين معادن است كه باعث تخريب زيستگاه ها و شكنندگي اكوسيستم مي شود و اين ناپايداري اكوسيستم از بين رفتن گونه هاي گياهي و جانوري را در پي دارد.

علمداری در خصوص پيامدهاي دخالت در زيستگاه ها گفت: اولين پيامد اين مسئله تاثير بر روي رفتارهاي مختلف جانوران به خصوص رفتارهاي تولید مثلی آنهاست و اين بزرگترين ضربه به جمعيت گونه ها و روند كاهش آنها محسوب مي شود.

وی با بیان اینکه مهاجرت حیات وحش از این منطقه می تواند مخاطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد، اظهار داشت: این مهاجرت حیات وحش می تواند آنها را دستخوش حوادث از جمله تصادف و یا حتی شکار می کند.

علمداری بزرگترين سرمايه يك كشور را پاركها و مناطق حفاظت شده دانست و ادامه داد: علاوه براين تنوع گونه اي(چه گياهي و چه جانوري) و آنچه اكوسيستم هاي طبيعي ناميده مي شود و به طور حتم در تمام كشورها به بهترين شكل توسط دولتها اداره مي شود اما در كشور ما دولت عامل اصلي تخريب اين سرمايه هاي خدادادي است.

این کارشناس حوزه محیط زیست تاكيد كرد: به طور حتم براي حفاظت از طبيعت بي نظير فارس و بهرام گور نبايد اجازه اجراي اين مصوبه در فارس داده شود و بايد در حفظ و نگهداري از اين مناطق كوشيد و با محيط زيست همكاري صورت گيرد ضمن اينكه به نظرات كارشناسي آنان توجه شود تا بخشي از اين گونه هاي كمياب و بي نظير براي نسل آينده باقي بماند.

وی با اشاره به اینکه این منطقه می تواند در اشتغالزایی موثر باشد، بیان کرد:  اگر به اکوسیستم این منطقفه در حوزه گردشگری توجه شود می توان نسبت به اشتغالزایی اقدام و مشاغل زیادی را برای اهالی مطنقه به وجود آورد.

موضوع معدنکاوی در بهرام گور قابل پیگیری است

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در گذشته پیرامون بهره برداری معدن در این مطنقه مجوزهایی صادر شده بود که به دنلال اعلام محیط زیست مبنی بر تخریب منطقه، دادگستری وارد و جلوی فعالیت آنها گرفته شد.

ذبیح الله خدائیان بیان کرد: در پنج منطقه بهرام گور برای بهره برداری از معدن مجوز صادر شده بود و اگر این معدن در همان منطقه باشد که قبلا جلوی بهره برداری از آن گرفته شده به طور حتم با اعلام محیط زیست جلوی فعالیت آن گرفته می شود.

IMAGE634458873601093750(1)

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست باید این موضوع را به دادگستری اعلام کند، اظهار داشت: چنانچه بهره برداری از این معدن خلاف قانون و مقررات باشد به طور حتم دادگستری جلوی فعالیت آن را می گیرد.

به گزارش مهر، به نظر می رسد فعالیتهای معدنی بیش از آنچه که باعث رونق اقتصادی فارس شود ضربات مهلکی را بر پیکره محیط زیست استان وارد خواهد کرد و در ابتدای امر گورخرهای بهرام گور در معرض این آسیبها قرار می گیرند از این رو باید با کارشناسی بیشتر نسبت به فعالیهای معدنکاوی اقدام کرد.

تن خسته گورخرهای بهرام گور توان مقابله با تجهیزات معدن کاوی را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا