گوناگون

نخبگان فرزندان ناتنی علم و دانش/ چینی ها در حسرت فکرهای خلاق ایرانی

به گزارش خبرنگار مهر: علی رغم اینکه در سطح بین الملل حمایت های ویژه ای از مخترعین  و نخبگان صورت می گیرد، متاسفانه داخل کشور حمایت از مخترعین جا نیافتاده است و ارزش و جایگاه این دستاورد های علمی و پژوهشی  و اختراعات  هنوز برای کسی تببین نشده است.

نخبگان همواره برای رفع مشکلات در تمام زمینه ها تلاش می کنند و نیاز به توجه مسئولان دارند و یکی از اساسی ترین مشکلات جامعه نخبگان نبود تشویق از طرف متولیان امر است که این امر آنها را از ثبت طرح های جدید دلسرد می کند.

طرح اختراع دستگاه تصفیه دی اکسید کربن به اکسیژن از لحاظ علمی در سطح جهان نمونه است

یکی از نخبگان علمی تبریزی با بیان اینکه طرح اختراع دستگاه تصفیه دی اکسید کربن به اکسیژن از لحاظ علمی در سطح جهان نمونه است، اظهار داشت: این طرح مورد تایید دانشگاه های مختلف کشور است.

پیمان محمودزاده افزود: این دستگاه دی اکسید کربن را وارد راکتور می کند و حدود 98 درصد آن را به اکسیژن تبدیل می کند و قابلیت اجرایی بالایی دارد.

این مخترع با اشاره به کاربرد دستگاه تصفیه دی اکسید کربن به اکسیژن گفت: این دستگاه در صنایع مختلف از جمله صنایع، کارخانجات، مرغ داری ها کاربرد زیادی دارد و اگر این طرح در کلانشهرهای آلوده کشور مورد استفاده قرار گیرد، می تواند آلودگی هوا را در آن مناطق از بین ببرد.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: منظور از آلودگی همان گرم شدن سطح زمین است که با اجرای این طرح در سطح جهانی و ملی می توان از آن پیشگیری کرد.

 

IMG02192409

 

محمود زاده افزود: این طرح با همکاری شرکت پروسکه کرمانشاه به اجرا رسیده است که توسط اساتید برجسته علمی کشور تائید و در سال 91 به ثبت داخلی رسیده است.

وی ادامه داد: اگر این طرح در کشور اجرایی شود می تواند از لحاظ اقتصادی به سود کلانشهرهای آلوده کشور باشد.

این دانشجوی رشته شیمی محض خاطرنشان کرد: با صادرات این دستگاه به کشورهای دیگر شاهد ارزآوری زیادی برای کشور خواهیم بود.

محموزاده همچنین در ادامه گفت: بر اساس پیمان نامه “کی اُ تو” که برای کاهش نشر گازهای گلخانه ای جهان تنظیم شده است، این طرح می تواند باعث پیشگیری از گرم شدن سطح زمین شود که این پیمان نامه به طور جدی به دنبال این موضوع تهیه و تنظیم شده است.

وی مهم ترین مزایای دستگاه تصفیه ای دی اکسید کربن را کنترل آلودگی هوا دانست و افزود: استفاده از این دستگاه می تواند برای کنترل آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت موثر باشد و با اجرای این طرح در شهرهای پرجمعیت صنایع به آسانی می توانند به صورت سالم به تولید خود ادامه دهند و بدون آلودگی هوا خط تولید خود را به حرکت آورند.

وی ادامه داد: این دستگاه در آخرین لایه خروجی دی اکسیدکربن در کارخانجات نصب می شود و آنها را تبدیل به اکسیژن می کند.

آیین نامه ها و تسهیلات نخبگان کشور نیازمند بازبینی است

مخترع برتر آسیا با بیان این مطلب اظهار داشت:لازم است تا آیین نامه برخورد با نخبگان در مراکز مدعی حمایت از نخبگان اصلاح شود تا حمایت علنی از نخبگان به عمل آید.

یوسف رفیعی بیرامی با اشاره به اختراعات خود افزود: دستگاه های الکترو مکانیک رگ یاب و دستگاه آی وی تراپی، ساخت دستگاه دو منظوره كمك بارداری و ضدبارداری و اختراع دستگاه اتوماتیک حجامت و دستگاه فول اتومات برای ترک انواع اعتیاد مهم ترین اختراعات بنده است.

وی ادامه داد: تاکنون در سطح جهانی موفق به کسب مدال و همچنین برگزیده عنوان مخترع برتر سال 2012 در گروه پزشکی و کسب عنوان مخترع برتر و پایه گذار آی وی تراپی (درمان وریدی) الکترومکانیکال رباتیک شده ام.

این مخترع با بیان این مطلب افزود: اختراعات بنده در زمینه تجهیزات پزشکی بوده و تا به حال سه مورد از طرح هایم به ثبت رسیده است.

 

IMG02222116

 

رفیعی اضافه کرد: دستگاه رگ یابی مکانیک اولیه، دستگاه رگ گیر رباتیک و دستگاه دو منظوره مدیریت بارداری و این اختراعات از سوی بیمارستان امام رضا تبریز، مرکز آکادمیک داخلی و دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه تبریز و همچنین متخصصین طب اورژانس و متخصصین بیماری های زنان نیز، دستگاه مدیریت بارداری تایید شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با این اختراعات در همایش های بین المللی اختراعات در کشورهای سوئیس و آلمان و رومانی، سوئد و لهستان و کرواسی و کویت شرکت کرده و تا به حال 20 دیپلم افتخاری و 7 مدال طلا، 8 مدال نقره و 4 تا مدال برنز را از این جشنوراه ها به دست آورده ام.

این مخترع تبریزی گفت: در داخل کشور، از سوی شرکتی در تهران و از کشورهای خارجی نیز از دانشگاه پلی تکنیکال ناپوکا تایلند سفارش گرفته ام  و دیپلم ویژه ای را غیر از دیپلم افتخاری خود این دانشگاه برای طرح هایم صادر کرده و درخواست همکاری داده اند.

وی همچنین با بیان این مطلب افزود: طرح های بنده در کشور تایلند به عنوان برترین اختراعات آسیا معرفی شدند و کنسول تحقیقات صنعتی بین المللی این کشور دو تا نشان ویژه دریافت کردم.

این مخترع تبریزی افزود: اکثر حمایت ها از طرح های بنده اورژانس 115 آذربایجان شرقی بوده است.

هیچ حمایت مالی از سوی هیچ مسوولی تاکنون صورت نگرفته است

رفیعی خاطرنشان کرد:حمایت مالی از سوی هیچ مسوولی تاکنون صورت نگرفته است تمام هزینه های به ثبت رساندن و ساخت و طراحی اختراعاتم را خودم شخصا هزینه کردم و تاکنون 150 میلیون تومان برای سه طرح خود و شرکت در جشنواره ها هزینه کرده ام             .گویی ما مخترعان فرزندان ناتنی علم و دانش هستیم

وی افزود: علی رغم اینکه در سطح بین الملل حمایت های ویژه ای از مخترعین  و نخبگان می کنند، متاسفانه داخل کشور حمایت از مخترعین جا نیافتاده است و ارزش و جایگاه های این دستاورد های علمی و پژوهشی  و اختراعات  هنوز برای کسی تببین نشده است.

این مخترع همچنین در ادامه گفت: شرایط احراز نخبگی و شرایط تسهیلات برای نخبگان پیچیده است و بنیاد ملی نخبگان حمایت علنی از نخبگان ندارد و پژوهشگران درگیر بروکراسی ها هستند و با وجود پیشنهادات وسوسه انگیز از سوی مراکز آکادمیک غربی می شود، ولی ما تلاش می کنیم که اختراعاتمان منحصر به کشور خودمان باشد.

رفیعی از مسوولان پژوهشی و علم و فناوری خواست تا سازمان های معینی را برای تاییدیه های اختراعات در کشور مشخص کنند و بودجه ای باید برای حمایت از مخترعین در اختیار این سازمان ها قرار بگیرد تا مخترعین دچار سردرگمی نشوند.

افتخار به میهنم بزرگترین عشق ام در زندگی است

حیدرعلی عیوض زاده کیهان مخترع 18 نوع ابزار صنعت آب گفت: من که بیشتر از سوم راهنمایی تحصیل نکرده ام همیشه دوست دارم نام کشورم در جهان طنین انداز باشد و هیچوقت گول وعده های رنگا رنگ خارجی ها را قبول ندارم و فقط به اقتدار کشورم افتخار می کنم.

مخترع تبریزی افزود: با دانش ذهنی تاکنون توانسته ام 18 اختراع را در زمینه صنعت آب به ثبت ملی برسانم و با اختراعات خود، مشکلات این صنعت را رفع کنمو این  اختراعات را بدون حمایت دولتی ثبت و کاربردی کرده ام، ا

مخترع کم سواد آذربایجان شرقی ادامه داد: متاسفانه طرح “علوفه خردکن برقی” قرار بود به ثبت برسد که پس از دو سال این امر تحقق نیافت و کاربردی کردن این طرح با شکست رو به رو شده و باعث گردید تا کارگاهی که به این منظور راه اندازی کرده بودم تعطیل شود.

 عیوض زاده کیهان خاطرنشان کرد: اکثر طرح های بنده مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه کاربردی کردن اختراعاتم را کمک به حل مشکلات صنعت آب کشور می دانم و درخواست های بیگانگان را برای حمایت از طرح هایم نپذیرفتم.  

وی ابراز داشت: با ارایه طرح هایم برای کشورهای خارجی می توانم سود قابل توجهی را کسب کنم اما خدمت به وطن را به حمایت بیگانگان ترجیح می دهم.  

این مخترع همچنین در ادامه گفت: صادرات اختراعات به کشورهای خارجی می تواند ارزآوری بالایی داشته باشد.

 

IMG02124310

 

اختراعاتم بر اساس اتفاق و حادثه نبوده است

عیوض زاده کیهان خاطرنشان کرد: اختراعات بنده بر اساس اتفاق نیست بلکه به صورت تحقیقی است و طرح های خود را بر اساس نیاز مردم و تحقیق اختراع کرده ام و مشابه خارجی ندارند.

این مخترع با اشاره به مزایای یکی از اختراعات خود گفت: سیستم پکیج تصفیه در سه مرحله آب را تصفیه می کند و این دستگاه علاوه بر کارخانه ها و شهرک های صنعتی در منازل نیز کاربرد دارد.

عیوض زاده کیهان در خصوص هزینه های تولید اختراعاتش نیز گفت: تمام هزینه های تولید اختراعاتم را خودم متحمل می شوم و تاکنون اختراعاتم بیش از 80 میلیون هزینه داشته است.

وی ادامه داد: ما سعی می کنیم دستگاه را مطابق توان مردم قیمت گذاری کنیم تا آنها بتوانند خریداری کرده و استفاده کنند.

عیوض زاده کیهان با اشاره به نیاز اصلی نخبگان گفت: نخبگان نیازمند تشویق هستند تا بر اساس آن بتوانند با کاربردی کردن طرح های خود شاهد رفع مشکلات مختلف کشور باشند.

 وی با اشاره به مشکلات جامعه نخبگان و مخترعان گفت: نخبه را نباید با پول خریداری کرد، بلکه باید او را تشویق و از او درخواست تولید طرح کرده و متولیان بر طرح های ثبت شده آنها به صورت جدی مدیریت داشته باشند.

چین بر خلاف ایران جوان های خلاق ندارد / شما هم از خلاقیت خود استفاده نمی کنید

 لیو جیان فنگ قائم مقام شرکت مهندسی ریجینگ چین در بازدید از نمایشگاه فناوری های نو تبریز گفت:در کشور چین ما بیشتر شاهد برگزاری نمایشگاه های تخصصی هستیم و برای من جای تعجب داشت که در چنین سطحی نمایشگاهی به صورت عمومی برگزار می شود و تاکنون طرح های موجود صنعتی و تجاری سازی نشده است.

قائم مقام شرکت مهندسی ریجینگ چین تصریح کرد: نکته جالبی که در نمایشگاه دیدم این بود که این نمایشگاه پر است از جوان هایی که خلاقیت های خاصی دارند ولی ما در چین چنین جوان هایی با خلاقیت بالا نداریم با این وجود شما از این ظرفیت های موجود استفاده ای نمی کنید.

وی تاکید کرد: ما با وجود اینکه در چین کپی می کنیم تغییراتی نیز ایجاد می کنیم و به سمت فناوری اطلاعات و تکنولوپژی پیش می رویم و همواره در حال تلاش هستیم تا پیشرفت هایی در صنعت داشته باشیم.

قائم مقام شرکت مهندسی ریجینگ چین گفت: متاسفانه دولت ما از کپی برداری حمایت می کند با این وجود باید در نظر داشت که کشورهایی مثل آلمان و فرانسه 300، 400 سال است که در زمینه صنعت به فعالیت می پردازند ولی کشور چین 30 سال است که در راه صنعتی شدن است و سابقه چندانی در این زمینه ندارد و نباید انتظار زیادی از کشور ما داشت.

جیان فنگ ادامه داد: ما از کشورهای دیگر یاد می گیریم ولی پیدا کردن ایده نو مشکل است با این وجود کشور ایران از ایده های نو بهره می برد. استعدادهای جوان ایرانی خیلی بالاست و از این استعدادها استفاده نمی شود. من ناراحتم که چین در سال های گذشته اختراعاتی داشته است ولی در سال های اخیر این اختراعات کاهش یافته است.

امید است با عملیاتی کردن اختراعات ثبت شده نخبگان ایرانی توسط مسئولین امرما هم شاهد شکوفایی کشور و همچنین کاهش وابستگی به کشورهای خارجی باشیم، چرا که طرح های پژوهشگران علمی با هزینه های ناچیزی می توانند تهیه و تولید شود و یکی از راههای تحقق اقتصاد بدون وابستگی خواسته مقام معظم رهبری بهاء دادن به جوانان خلاق و نخبه کشورمان است.

…………………………

گزارش از زهرا ناصران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا