گوناگون

احداث آزمایشگاه حریق در اصفهان

معاون آموزش، پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در ایستگاه شماره سه واقع در خیابان حکیم نظامی، تنها کتابخانه تخصصی استان که از حدود 24 سال پیش شروع شده، به بهره‌برداری رسیده است و درعین‌حال یک کتابخانه عمومی نیز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، علیرضا یاوری امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه واحد آموزش آتش‌نشانی تمام فعالیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: با تکرار کردن نکات ایمنی می‌توان فرهنگ ایمنی را میان افراد جامعه ترویج و نهادینه کرد.

وی با بیان اینکه واحد RD از آزمایشگاه و بازرسی فنی تشکیل شده است، افزود: بازدید از پارک‌های بازی و بادی و کنترل تجهیزات بازی مطابق با استانداردهای ملی یکی از اقداماتی است که سازمان آتش‌نشانی در این حوزه انجام می‌دهد.

معاون آموزش، پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: سازمان آتش‌نشانی در تمام پروژه‌های شهرداری به عنوان نمونه در پروژه مترو اصفهان، به عنوان مسئول ایمنی حضور دارد و می‌توان گفت مترو یکی از ایمن‌ترین پروژه‌های ایران خواهد بود.

یاوری ادامه داد: در ایستگاه شماره سه واقع در خیابان حکیم نظامی، تنها کتابخانه تخصصی استان که از حدود 24 سال پیش شروع شده، به بهره‌برداری رسیده است و درعین‌حال یک کتابخانه عمومی نیز محسوب می‌شود.

وی به آموزش‌های برون‌سازمانی و درون‌سازمانی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1392، 360 هزار و 561 نفر-ساعت به صورت برون‌سازمانی و هزار و 754 نفر- ساعت به صورت درون‌سازمانی آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: در سال 1392، 77 هزار و 710 نفر در ماه رمضان در مساجد و 458 نفر هم به عنوان آتش‌نشان داوطلب آموزش دیده‌اند. عمده افراد آتش‌نشان داوطلب را بانوان تشکیل می‌دادند. تعداد نفرات آموزش دیده نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد یافته است.

یاوری افزود: سال گذشته 6058 نقشه ساختمانی و 2204 نقشه سیستم اعلام حریق بررسی شد و نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بازدید از صنوف توسط سازمان آتش‌نشانی اصفهان در ایران بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: در سال 1392، هفت هزار و 242 مورد بازدید از صنوف انجام گرفته که در مقایسه با سال 1391 با افزایش 16 درصدی مواجه بوده‌ایم.

معاون آموزش، پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه گازگرفتگی، سن، جنس، تحصیلات و مقام نمی‌شناسد، اظهار کرد: گازگرفتگی عمدتا به دلیل عدم آموزش درست و این موضوع که خطر و حادثه همواره برای دیگران است، صورت می‌گیرد. استاندارد و مناسب بودن دودکش و تامین هوای لازم برای سوخت باید همزمان و به صورت موازی با یکدیگر در بحث گازگرفتگی انجام شود.

وی اضافه کرد: در سال 91، 27 مورد گزارش گازگرفتگی داشتیم که 42 نفر نجات یافتند و 13 نفر کشته شدند و در سال 92، 43 گزارش گازگرفتگی وجود داشت که 73 نفر نجات یافتند و 13 نفر فوت کردند.

یاوری به دو کتاب تازه انتشار یافته سازمان آتش‌نشانی اصفهان اشاره و تصریح کرد: کتاب‌های “اصول ایمنی و روش‌های اجرایی در تخریب، گودبرداری و عملیات ساختمانی” به تألیف آتشپاد بزرگ زاد و احمدی و همچنین “ایمنی در مراکز تجاری” به تألیف بزرگ زاد و میرممتاز تازه منتشر شده‌اند.

وی اضافه کرد: احداث آزمایشگاه حریق برای نخستین بار در کشور در اصفهان توسط سازمان انجام شده و تا چند ماه دیگر کار ساخت ساختمان آن تکمیل می‌شود. همچنین آزمایشگاه بررسی علت حریق نیز یکی از فعالیت‌هایی است که در کشور بی‌نظیر است و می‌تواند برای دقیق شدن روی علت حریق‌ها مؤثر باشد. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند در اختیار دادگستری قرار گیرد و همچنین برای جلوگیری از حریق‌های آینده برای سازمان مناسب باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا