گوناگون

احداث بزرگ‌ترین مجتمع آموزش‌وپرورش عشایر در خوزستان

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان از نواختن زنگ استانی آغاز سال تحصیلی، در یکی از مدارس عشایری خبر داد.

حمید قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی‌و‌آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان، اظهار کرد: برای این‌که نگاه مسئولان ارشد استان را به جامعه تولیدگر عشایر معطوف کنیم، رایزنی‌ها و مکاتبات متعددی با حوزه‌های مختلف مجموعه مدیریت ارشد استان انجام شد تا این جمعیت که مورد کم‌لطفی و بی‌مهری قرار گرفته‌ است به جایگاه اصلی خود دست یابد. یکی از برنامه‌هایی که در این جهت پیشنهاد شد، نواختن نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس عشایری است.

وی ادامه‌داد: خوشبختانه این موضوع در جلسه 8 شهریورماه شورای آموزش و پرورش استان به تصویب رسید. در یکی دو روز آینده نیز مدرسه و منطقه عشایری موردنظر برای برگزاری این مراسم معرفی خواهد شد. امیدوار هستیم این رویداد در اول مهرماه، آغازی بر رنگ باختن چالش‌های عشایر باشد.

کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین مجتمع آموزش و پرورش عشایر در 19 شهریور

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت: در منطقه شهرک قلی‌پور شوشتر، 600 دانش‌آموز در دو اتاق و تعدادی کانکس و فضای غیراستاندار تحصیل می‌کنند که خوشبختانه با پیگیری‌های چندماهه و تصویب تامین اعتبار موردنیاز از سوی موسسه بنیاد برکت، بزرگ‌ترین مجتمع آموزش و پرورش عشایر در استان، در این منطقه احداث خواهد شد.

قنبری عنوان کرد: کلنگ ساخت این مجتمع 19 شهریورماه، در منطقه شهید قلی‌پور شوشتر به زمین زده خواهد شد. این مجتمع 12 کلاسه و دارای امکاناتی چون کارگاه، آزمایشگاه، سالن 400 نفری، سایت، میدان ورزشی و غیره است. ساخت این پروژه کار بسیار بزرگی است که قطعا می‌تواند آینده بچه‌های عشایر را دست خوش تغیرات مثبت کند.

تخصیص پنج میلیارد تومان جهت ساماندهی مدارس عشایری

وی با بیان این‌که 50 درصد مدارس عشایری، غیراستاندارد و دارای فضای خطرناک هستند، ‌افزود: با توجه به وضعیت مدارس عشایری، استانداری خوزستان تخصیص 5 میلیارد تومان جهت تجهیز، تعمیر و ساماندهی زیرساخت مدارس عشایری را مصوب کرد؛ این اقدام در آستانه بازگشایی مدارس، کاری بزرگ بوده و بی‌شک می‌تواند موجی از شوق و شعف و شادمانی را برای دانش‌آموزان عشایری به ارمغان آورد.

آموزش دانش‌آموزان عشایری با لپ‌تاپ و تبلت

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان گفت:‌ همچنین با توجه به پیگیری انجام شده، 150 میلیون تومان جهت خرید لپ‌تاپ و تبلت برای آموزش دانش‌آموزان اختصاص داده شد که تخصیص این اعتبار ابتدای مهر ابلاغ می‌شود تا بستر آموزشی مناسبی برای دانش‌آموزان عشایری ایجاد شود.

قنبری عنوان کرد: هدف و رسالت اصلی ما در آموزش و پرورش عشایر، پوشش حداکثری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است. تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت که همه افراد واجب التعلیم بین 6 تا 11 سال را شناسایی کرده و تحت آموزش قرار دهیم.

فعالیت 573 مدرسه عشایری در استان

وی گفت: جمعیت دانش‌آموزان عشایری ‌14 هزار نفر است که در دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و کار و دانش تحصیل می‌کنند و در 14 منطقه عشایری الوار گرمسیری، شوش، دزفول، سردشت، لالی، گتوند، اندیکا، مسجدسلیمان، رامهرمز، صیدون، باغملک، دهدز، ایذه و هویزه مستقر هستند.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان اظهار کرد:‌ این اداره در 35 هزار کیلومتر محدوده استان و در مناطق صعب‌العبور 573 مدرسه دارد اما از نظر تجهیزات و امکانات وضعیت مطلوبی ندارد.

راه‌اندازی دوره پیش‌دبستانی، برای نخستین‌بار در مدارس عشایری

قنبری در ادامه به راه‌اندازی دوره پیش‌دبستانی برای نخستین‌بار در مدارس مناطق عشایری استان اشاره و اظهار کرد: امسال با تامین اعتبار، نوآموزان پیش‌دبستانی نیز در کنار دانش‌آموزان وارد مدرسه خواهند شد و تحت آموزش دوره پیش دبستانی، مهارت‌های زندگی و آموزش‌های اولیه قرار می‌گیرند.

وی ادامه‌داد: یکی از رویکردهای ما ایجاد تعامل سازنده با همه مسئولان و کارگزاران حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی مرتبط با حوزه عشایر، است. در این جهت با تشکیل جلسه با فرماندار، امام جمعه، رئیس امور عشایر، مدیرکل آموزش و پرورش و هلال احمر به نوعی هم‌افزایی در امور ایجاد شد.

قنبری گفت: دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف مرتبط با حوزه عشایر به تنهایی نمی‌توانند همه امور در این حوزه را انجام دهند لذا با ایجاد هم‌افزایی و استفاده از قدرت همه، می‌توان اقدامات موثر در حوزه عشایر را نهادینه کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا