گوناگون

بازدید 70 طبیعت‌گرد ایرانی در زیستگاه یوز و گورخر آسیایی در استان سمنان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان از حضور بیش از 70 طبیعت گرد از سراسر کشور در پارک ملی توران، زیستگاه یوز و گورخر آسیایی در استان سمنان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمدحسین بحرالعلومی در جمع خبرنگاران افزود: این کارشناسان با حضور در پارک ملی توران، علاوه بر بازدید از این پارک ملی، موفق به مشاهده گونه‌های نادری از جمله یوزآسیایی، گور خر آسیایی و زاغ بور شدند.

وی با بیان اینکه کارشناسان طبیعت‌گردی در قالب کارگاه آموزشی با عنوان” توسعه پایدار طبیعت‌گردی در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست به منظور توانمندسازی جوامع بومی” در استان سمنان حضور یافته‌اند، گفت: این کارگاه از دیروز هفدهم شهریور ماه در استان سمنان آغاز شده و تا نوزدهم شهریور ادامه دارد.

بحرالعلومی گفت: طبیعت‌گردان در دو روز نخست این برنامه از جاذبه‌های طبیعی و تنوع زیستی برخی از مناطق طبیعی و حفاظت شده استان از جمله پارک ملی توران(زیستگاه گونه‌های نادر جانوری از جمله یوز آسیایی)، بیارجمند و روستای قلعه بالا بازدید کرده و سپس از منطقه حفاظت شده پرور و شهمیرزاد بازدید می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به اهمیت زیستگاه توران گفت: مجموعه توران با بیش از یک میلیون 400 هزار هکتار وسعت دومین ذخیره‌گاه زیست کره جهان از نظر وسعت محسوب می شود.

وی افزود: منطقه توران یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های زیست کره کشور نیز محسوب می‌شود و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه توران را آفریقای ایران لقب داده‌اند، گفت: این منطقه بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می رود که در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 28 کیلومتری جنوب شرقی شهر بیارجمند و در شمال مرکزی کویر ایران واقع است.

وی گفت: مجموعه توران از سه قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده که پارک ملّی 8 درصد، پناهگاه حیات وحش 17درصد و منطقه حفاظت شده 75درصد از کل مساحت منطقه را شامل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: از نظر اهمیت و ارزش حیات وحش، مجموعه توران منحصر بفرد ترین منطقه تحت حفاظت ایران به شمار می رود، زیرا توران تنها منطقه ایران است که هر سه گونه بومی ایران یعنی یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را می توان در آن مشاهده کرد.

گفتنی است تا کنون 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا