گوناگون

اکثریت جامعه ایران از تفکر اقتصادی قرن هفدهم خارج نشده‌اند

اکثریت جامعه ایران هنوز از تفکر اقتصادی قرن هفدهم خارج نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اردبیل، سمینار خلاقیت سرمایه‌گذاری در استان با حضور معاونان برنامه‌ریزی استاندار اردبیل، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده‌ی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن شیخ صفی استانداری برگزار شد.

«محمدباقر بهشتی» معاونان برنامه‌ریزی استاندار اردبیل با بیان اینکه اکثریت جامعه ایران هنوز از تفکر اقتصادی قرن هفدهم خارج نشده است، گفت: بیش ‌ر مردم ما هنوز پیشرفت اقتصادی را در خرید و فروش زمین و جواهرات می‌دانند و تفکر سرمایه‌گذاری به شیوه‌ی جدید توسط بخش خصوصی کم‌تر حاکم است.

وی مسایل تأثیرگذار در سرمایه‌گذاری و پیشرفت اقتصادی را شامل دو بخش کلان و خرد دانست و گفت: در زمینه‌ی بخش کلان قضیه باید فضای اجتماعی کشور آماده‌ی سرمایه‌گذاری باشد.

معاونان برنامه‌ریزی استاندار اردبیل با ارایه آماری از سوی بانک جهانی، خاطرنشان کرد: ایران در شاخص‌های فضای کسب و کار در سال 2005 در رتبه‌ی 113 بود و این در حالی است که هشت سال بعد این شاخص به رتبه‌ی 152 تنزل یافت.

بهشتی با اشاره به اینکه با این حال وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است که باید در سال 1396در ارتباط با این شاخص به رتبه‌ی 85 برسیم، گفت: مشکلات چندی در ایران در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارند و در حقیقت در این ارتباط راهی را که نباید می‌رفتیم رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در ایران زمینه‌های سرمایه‌گذاری فراوان است، افزود: وجود قوانین متناقض، مراجع متعدد و سازهای متنوعی که در این ارتباط زده می‌شوند از موانعی هستند که بخش خصوصی واجد شرایط را نسبت به سرمایه‌گذاری بی‌رغبت می‌کنند.

معاونان برنامه‌ریزی استاندار اردبیل تصریح کرد: براساس اعلام وزارت بازرگانی 34 درصد واردات به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند و این میزان کالای قاچاق به چه صورت و توسط چه افرادی وارد می‌شوند، مشخص نیست.

بهشتی با یادآوری اینکه در استان اردبیل نیز وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به شکل تقریبی مشابه دیگر نقاط کشور است، گفت: در این استان نیز سرمایه‌گذاران پایشان را در جایی گذاشته‌اند که نباید می‌گذاشتند و راهی را رفته‌اند که نباید می‌رفتند و در حقیقت خودشان در این ارتباط مقصر نبوده‌اند و فرهنگ و برخی مقررات حاکم بر جامعه این بلا را بر سرشان آورده است.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز به مدیریت جهادی است، افزود : در سازمان‌ها و ارگان‌ها با تأسف بعلت برخی مقررات و قوانین حاکم ، کارآیی مدیران کم است و نظام پرداخت‌های اداره‌ها اغلب روزمزدی است و حتی اضافه کاری‌ها نیز به مزایای مستمر تبدیل شده‌اند و مدیران ابزاری برای تشویق در اختیار ندارند.

معاونان برنامه‌ریزی استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاران خادم شناسایی و معرفی نشوند مشکل مربوط به سرمایه‌گذاری برطرف نمی‌شوند، افزود: با تأسف هدف برخی سرمایه‌گذاران از اقدام برای سرمایه‌گذاری نیز دریافت زمین است.

براساس این گزارش، در این نشست «سیدحمیدرضا شهابی حقیقی» معاون پژوهشی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی نیز مباحثی را درباره‌ی زمینه‌های خلاقیت و نوآوری و راه‌های برطرف کردن موانع و مشکلات در راه سرمایه‌گذاری‌ها را ارائه داد.

وی در قسمتی از سخنانش با ارائه‌ی تعریفی از برند مناطق گفت: برند مجموعه‌ای است از آنچه که گفته شده و آنچه انجام می‌شود و برند فقط یک محصول نیست بلکه یک خاصیت منحصر به فرد است.

شهابی حقیقی با اشاره به این که استان اردبیل دست‌کم در یکی از قابلیت‌های خود باید برند داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این زمینه آماده همکاری هستیم.

وی یادآور شد: ما هم‌چنین آماده‌ایم تا در ارتباط با سرمایه‌گذاری و نیز پیشرفت استان اردبیل با اداره‌ها و ارگان‌های این استان در صورت تمایل همکاری کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا