گوناگون

احمدی نژاد مشکل اساسی اصولگرایان/ دلواپسان نگران سرمایه های از دست رفته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، صادق زیباکلام جمعه شب در همایش رایحه تدبیر بر لزوم حمایت از روحانی و دولت تدبیر و امید تاکید و تصریح کرد: در کنار این واقعیت که ممکن است برخی از انتظارات ما از این دولت برآورده نشده و انتقادهایی به دولت روحانی وارد باشد اما باید تردیدها و شبهه ها را کنار گذاشته و از این دولت حمایت کنیم.

زیباکلام با بیان اینکه از بین بردن این احساس که روحانی ناتوان است وظیفه ما است، اذعان داشت: اصلاح طالبان به اندازه کافی در عدم اطاعت از رهبران اصلاح طلب ضربه خورده اند و باید برای پیروزی در مبارزه سیاسی و اجتماعی در چارچوب رهبری اصلاح طلبان حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه با اذعان به این نکته که نباید در خصوص حمایت از روحانی تردیدی داشته باشیم، گفت: باید ائتلاف 24 خرداد را حفظ کنیم.

وی با اشاره به انتخابات 24 خرداد 92 گفت: پیش بینی اینکه جریان اصلاحات پیروز این انتخابات باشد دور از ذهن بود و کسی باور نمی کرد که مجموعه جریانات وابسته به اصلاحات بتواند برگ برنده را از آن خود کند.

این فعال سیاسی ادامه داد: ایجاد زمینه ای برای حضور حداکثری مردم در انتخابات کاری دشوار بود که با آمدن هاشمی رفسنجانی مسیر شد.

زیباکلام با اشاره به اعلام آمادگی هاشمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: این امر سبب شد که شور و نشاط خاصی در جامعه به ویژه در بین قشر دانشجو و اساتید برای حضور در انتخابات به وجود آید.

وی به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و افزود: این امر سبب شد که آن شور و اشتیاق ایجاد شده در مردم فرو کش کند که البته با عکس العمل صبورانه و حمایت هاشمی رفسنجانی از اصلاح طلبان همراه بود.

این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: عارف از چهره های اصلاح طلبی بود که در این میدان حضور داشت که این امر باعث شکسته شده آرا می شد که این شرایط به نفع قالیباف و دیگران بود.

وی ادامه داد: انصراف عارف در لحظات پایانی که به توصیه رهبران اصلاح طلب صورت گرفت باعث شد که شرایط به نفع روحانی شود و اگر حمایت های صریح و علنی هاشمی رفسنجانی و خاتمی نبود پیروزی روحانی بعید به نظر می رسید.

زیباکلام به موضع گیری زندانیان سیاسی در حمایت از روحانی اشاره کرد و اذعان داشت: این پیروزی در واقع ثمره ائتلاف جریان اصلاح طلبان است.

لزوم حفظ ائتلاف 24 خرداد

زیباکلام در خصوص انتخابات 94 گفت: اصولگرایان در حال حاضر با مشکلی به نام احمدی نژاد مواجه هستند زیرا از یک طرف اصولگرایان هیچ فردی را به محبوبیت احمدی نژاد ندارند و حداقل 10 میلیون رای بالقوه دارد اما از طرفی به اندازه کافی از طرف احمدی نژاد متضرر شده اند و دیگر نمی خواهند با او کار کنند.

وی مشکل اساسی اصولگرایان را جریانات تندرو و جبهه پایداری به رهبری احمدی‌نژاد دانست و افزود: رقابتی جدی بین اصولگرایان معتدل و افراطی در پیش است.

این استاد دانشگاه بر لزوم حفظ ائتلاف 24 خرداد تاکید و تصریح کرد: ما باید انسجام و وحدت خود را حفظ کرده و با تلاش ها و موفق شدن دولت روحانی در مسائل هسته ای و در نتیجه بهبود مسائل اقتصادی تعداد زیادی از مردم به سمت جریان اصلاح طلب گرایش پیدا می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اصلاح طلبان باید از اصولگرایانی نظیر علی مطهری و احمد توکلی که انسان هایی متدین و مسئول هستند که به خاطر مسائل جناحی منافع ملی را زیر پا نمی گذارند در انتخابات سال 94 حمایت کنند و بدین گونه است که می توانیم پیروز انتخابات باشیم.

این فعال سیاسی در ادامه بیرون آوردن کشور از تحریمها را بزرگترین ماموریت دولت تدبیر و امید دانست و افزود: نمی گویم که مسئله هسته ای ایران باید تعطیل شود بلکه بر این معتقد هستم که باید توجه کرد که به چه قیمتی فعالیت های هسته ای ایران ادامه پیدا می کند.

وی یادآور شد: در سال 82 دولت اصلاحات در خصوص مسئله هسته ای به گونه ای عمل می کرد که دنیا را به تقابل با ایران برنيانگيزد و سعی می کرد که مسائل هسته ای را به صورت کژدار مریز جلو ببرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اما در سال 84 و با افتادن دولت به دست اصولگرایان و روی کار آمدن احمدی نژاد با عملکری که داشت شرایط به گونه ای شد تمام دنیا با ما دشمن شد.

زیبا کلام به چرخش 180 درجه ای احمدی نژاد در خصوص مسائل هسته ای اشاره و تصریح کرد: در آن دوران احمدی نژاد مسئولین قبلی را به خیانت متهم کرد و به صراحت اعلام کرد که سیاست های قبلی را کنار می گذارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی رفتن پرونده هسته ای ایران از وین به مجامع بین المللی را نتیجه سیاست های هسته ای احمدی نژاد دانست و افزود: احمدی نژاد ادعا می کرد که 250 رشته اقتصادی، تولیدی و صنعتی در نتیجه پیشرفت های هسته ای ایران حاصل خواهد شد که البته در هشت سال دولت وی پنج و یا حتی یک رشته که نتیجه پیشرفت های هسته ای باشد حاصل نشد.

وی به تاثیر تحریم ها بر کشور اشاره کرد و گفت: مسائل هسته ای باعث شد که منافع کشور به خطر بیفتد و در نتیجه تحریم ها اقتصاد ما دچار خسارت شده پروژه ها با مشکل مواجه شده و شرکت ها نیز به دلیل تحریم دچار مشکلاتی شدند.

زیباکلام اختلاف بین ایران و قطر در زمینه استخراج گاز در پارس جنوبی را حاصل تحریم ها دانست و افزود: در سال گدشته ایران توانست تنها 50 میلیارد مترمعکب گاز برداشت کند و این در حالی است که قطر با برداشت 150 ملیارد مترمکعب گاز درآمدی برابر 40 میلیارد دلار برابر با 120 هزار میلیارد تومان حاصل از فروش گاز به دست آورد.

دلواپسان نگران سرمایه های از دست رفته باشند

وی گفت: دلواپسان باید نگران رقم های این چنینی باشند که در نتیجه تحریم ها از دست رفت و در جیب قطری ها قرار گرفت.

زیباکلام بودجه عمرانی کشور در سال گذشته را 37 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: بودجه آموزشی نیز 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به تلاش های دولت روحانی برای حل مسائل هسته ای گفت: جالب است که امروز برخی نمایندگان مجلس و قلم به دستان نگران هستند.

زیباکلام مسائل هسته ای را حساس و سرنوشت ساز دانست و افزود: اگر قرار است مسائل هسته ای مورد نقد قرار گیرند پس باید از کارهای اصولگرایان نیز انتقاد شود.

لزوم شکست تابو مسائل هسته ای

این تحلیگر مسائل سیاسی با اشاره به لزوم شکست تابو مسائل هسته ای اذعان داشت: باید بتوان راجع این مسئله صحبت کرد و مسئله هسته ای جزء اصول دینی نیست که نتوان راجع به آن نظر داد.

زیباکلام با بیان اینکه باید سعی کنیم از باتلاق های هسته ای که در کشور ایجاد شده بیرون بیاییم، ادامه داد: در طول دولت احمدی نژاد بارها در مطبوعات مستقل در خصوص مسائل هسته ای مقاله هایی نوشتم که به دلیل جرم بودن نوشتن در خصوص مسائل هسته ای چاپ نمی شد.

وی با انتقاد از برخورد امنیتی در خصوص مسئله هسته ای امنیتی، گفت: زمانی یک سیاست اجرایی می شود که آن مسئله به مطبوعات کشیده شود و در خصوص مسئله هسته ای نیز باید این چنین شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا