گوناگون

احیاء چوگان بعد از حدود 350 سال در دولتخانه صفوی

مشاور فرهنگی استاندار و مدیر‌کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: همزمان با آیین‌های روز قزوین،‌ ورزش چوگان پس از حدود 350 سال بار دیگر در شهر قزوین اجرا می‌شود.

محمد علی حضرتی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: ورزش اصیل و ملی ایرانی چوگان که یکی از نمادهای پرشور و هیجان‌انگیز فرهنگی کشور و یادگار ارزشمند میراث ناملموس ایرانی است در تاریخ و ادبیات ما جایگاهی بس والا داشته و سزاوار است مورد بازشناسی و توجه قرار گیرد.

وی افزود: گزارش‌های حکیم نامدار طوس در شاهنامه از برگزاری پیوسته ورزش چوگان به عنوان ورزشی محتشم و سلحشورانه که با آمادگی جسمانی فوق‌العاده اسب و سوار همراه است، حاکی از ریشه‌های عمیق این ورزش در ژرفای اسطوره و تاریخ ایران بوده و همواره مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار می‌گرفته است و هنوز هم با خواندن مطالب درباره این بازی شور و هیجان خاصی به خواننده القاء می‌شود.

حضرتی‌ها ادامه داد: در دوره صفوی نیز شهر قزوین یکی از مراکز برگزاری مسابقات چوگان و ورزش‌های پیوسته به آن از جمله قُپق اندازی بوده و جهانگردان و سفیران کشورهای اروپایی در سفرنامه‌ها و گزارش‌های خود به آن اشاره کرده‌اند.

مشاور فرهنگی استاندار قزوین تصریح کرد: احیاء این ورزش اصیل ایرانی در مجموعه دولتخانه صفوی به مناسبت روز قزوین صورت می‌گیرد و هیات چوگان با اجرای نمادین به این ورزش حماسی حیاتی دوباره خواهد داد.

وی یادآور شد: زمین استاندارد ورزش چوگان نیازمند مساحتی بالغ بر چند برابر زمین فوتبال است و با توجه به مقدورات استان و ضرورت‌های احیای این ورزش در قزوین مقرر شد فعلا این ورزش ملی به صورت نمادین در فضای باز داخل دولتخانه صفوی برگزار شود و با رایزنی‌هایی که صورت گرفت توانستیم علیرغم زمان کم و عدم وجود فضای مناسب مجموعه دولتخانه صفوی را آماده اجرای نمادین این بازی کنیم.

مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: چهارشنبه دوازدهم شهریور ماه مصادف با هفته گرامیداشت دولت و روز قزوین، امیدواریم بتوانیم بعد از حدود 350 سال در پایتخت صفوی که محل اجرای این بازی است این رخداد فرهنگی را باز زنده سازی کنیم.

به گزارش ایسنا، بازی چوگان با همکاری میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، شهرداری، ورزش و جوانان، فدراسیون چوگان کشور و هیات چوگان استان قزوین برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا