گوناگون

احیای تالاب انزلی با لایروبی مقطعی ممکن نیست

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله رحمانی ظهر چهارشنبه در نخستین نشست کارشناسان این اداره کل با هیئت اعزامی از کشور ژاپن که در راستای تفاهم نامه مشترک دو کشور برای حفاظت و احیای تالاب انزلی در گیلان بسر می برند، افزود: تالاب انزلی زایشگاه و محیطی مناسب برای توسعه اکوسیستم فعال جانوری و گیاهی در گیلان ، ایران و جهان است و به همین لحاظ اهمیت ویژه ای داشته و اهتمام ویژه ای هم برای حفظ این مهم طلب می کند.

وی اظهارداشت: برای حفظ تالاب بایستی از مناطق بالادستی شروع و سرچشمه های منتهی به این مهم را حفظ کرد و با اجرای عملیات آبخیز داری و مدیریت بر منابع طبیعی در حوزه های آبخیز فرادستی ضمن کاهش رسوبات وارده به تالاب موجب افزایش حجم آب ورودی و احیای دوباره اکوسیستم شکننده این زیستگاه طبیعی استان بود.

” تومو آئوکی ” مشاور ارشد پروژه نیز در این نشست گفت: طی مطالعات تحقیقاتی و اجرایی فاز نخست پروژه به این نتیجه رسیده اند که در فاز دوم طرح باید حوزه های آبخیز بالادست تالاب به عنوان یکی از فاکتور های مهم در موفقیت اجرای پروژه مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

وی همچنین افزود: با در نظر گرفتن اهمیت آبخیز داری در این طرح نسبت به سایر بخش ها، گروه جایکا دو نفر از کارشناسان مجرب و متخصص در مسائل آبخیز داری را برای این امر منصوب و اعزام کرده و با در نظر گرفتن استنباط جایکا برای همکاری تخصصی با ارگان و یا سازمان ذیربط در هر یک از زمینه های فعالیت مرتبط با طرح، یکی از کارگروه های اصلی پروژه، کمیته مدیریت آبخیز است که به طور مشترک با کارشناسان منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان فعالیت خواهند داشت.

به گزارش مهر،  جلسه مزبور به عنوان نشست مقدماتی و هماهنگی بوده و جلسات آینده در دفتر کمیته آبخیز داری پروژه که به همت مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان و در حوزه معاونت آبخیز داری آماده و در اختیار اعضای کمیته قرار گرفته تشکیل و به مباحث فنی و تخصصی می پردازد.

این پروژه از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و مراحل تحقیقاتی و اجرایی آن تا سال 1397 ادامه داشته و  طی این بازه زمانی گروه جایکا براساس تفاهم نامه مشترک بین دو دولت ایران و ژاپن در مسیر احیای تالاب انزلی با مقامات و کارشناسان گیلانی مشارکت خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا