گوناگون

احیای دریاچه ارومیه ۱۵ سال زمان می‌برد

وزیر نیرو گفت: انتظار نتیجه عملی کوتاه مدت در خصوص احیای دریاچه ارومیه منطقی نیست و حداقل 15 سال زمان برای احیای آن لازم است.

به گزارش ایسنا، حمید چیت چیان در دیدار با استاندار و نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بحرانی ملی است و در طول ماه‌های اخیر کارهای عملیاتی گسترده‌ای در سطح کارشناسی انجام شده و دولت برای رفع مشکل این دریاچه مصمم است.

وی گفت: شنبه هفته آینده پس از بازدید از این دریاچه در خصوص آن اظهار نظر خواهم کرد و بدون شک اینکه مردم بخواهند کارهای عملیاتی در این حوزه انجام شود به حق است و هرچه سریع‌تر این موضوع آغاز خواهد شد.

چیت‌چیان با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی در عرصه های کلان وزارت نیرو افزود: بر اساس مفاد بندهای مندرج در بودجه امسال، وزارت نیرو می تواند تا 120 هزار میلیارد ریال در صرفه جویی در سوخت های فسیلی با بخش خصوص قرارداد ببندد و از شهریور سال گذشته و با استناد به این بندهای قانون بودجه، تاکنون 3700 مگاوات در بخش نیروگاه بخار و 940 مگاوات در بخش نیروگاه با انرژی تجدید پذیر قرارداد امضا شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: 17 نوع فعالیت در بخش آب احصا شده است که قابلیت تبدیل شدن به قرار داده های بخش خصوصی را دارند.

وی گفت: تکیه بر اعتبارات دولتی طرح ها را با بن بست روبرو خواهد کرد و در همین راستا امیدواریم مدیران استانی ظرفیت های موجود در بخش خصوصی استان را به عملیات تبدیل کنند.

چیت‌چیان گفت: در طی سال جاری 720 مجتمع آبرسانی روستایی توسط بخش خصوصی در سراسر کشور عملیاتی می شود.

وزیر نیرو در خصوص خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز اظهار کرد: اجرای این خط به معنای برداشت آب دوبرابری از رودخانه نیست بلکه به منظور بالا بردن میزبان ضریب امنیت خط یک اجرا می شود و سوء تفاهم های موجود در این خصوص باید رفع شود.

وی با تاکید بر هزینه بر بودن فعالیت ها در این حوزه افزود: پیک برق از 40 هزار در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال جاری به 45 هزار و 300 مگاوات افزایش یافته است و این یعنی ساخت و تولید نیروگاهی با توان پنج هزار و 300 مگاوات در سال که تحقق این امر نیازمند حضور تمار عیار بخش خصوصی در این قبیل پروژه ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا