گوناگون

ادغام ورزش با سازمان ملی جوانان بررسی مشکلات جوانان را به حاشیه برد

به گزارش خبرنگار مهر محمود گودرزی  در نخستین جلسه شورای راهبردی امور جوانان که عصر دوشنبه برگزار شد با بیان این مطلب گفت: ما به عنوان وزارتخانه مسئول پیگیر موضوعات حوزه جوانان هستیم اما باید بگویم که در کشور ما موضوع و مشکلات حوزه جوان به عنوان اولویت نخست بررسی نمی شود.

وی افزود: این معضل به دلیل آن است  که هنوز نتوانسته ایم یک مجموعه متمرکز برای تحقق اهداف  حوزه جوانان در کشور ایجاد کنیم و این واگرایی منجر به کاهش توانمندی شده که در نهایت آسیبش به جمعیت جوان کشور وارد می شود.

گودرزی تصریح کرد: یکی از اشکالات اساسی در موضوع جوانان این است که سازمان ملی جوانان با ورزش ادغام شدم و در نهایت موضوعات و مشکلات جوانان در حاشیه قرار گرفت چرا که جذابیت های ورزشی همواره برای همه بیشتر بوده و ناخودآگاه این موضوع به حاشیه می رود.

گودرزی پیشنهاد داد: باید این موضوع دوباره در دستور کار قرار گیرد و ساختار و بازمهندسی وزارتخانه در دستور کار قرار گیرد اگرچه مدیران علاقه به توسعه ساختار دارند اما چنین توسعه ای در ساختار وزارت ورزش و جوانان نمی گنجد.

به گفته وی ادغام برنامه های نظری مربوط به جوانان، کمک به شناخت اولویت گذاری ، مشاوره در زمینه برنامه و سیاست های راهبردی و کمک به یکپارچه سازی حل مسائل جوانان از مهمترین موضوعات و پیشنهادها برای رسیدگی مسائل حوزه جوانان است.

هنوز اراده ملی برای ورود به موضوع جوانان وجود ندارد

در ادامه جلسه سید رضا صالحی امیری عضو شورای راهبردی و رئیس کتابخانه ملی کشور گفت: حداقل انتظار جامعه از دولت یازدهم آن است که حرف روشنی در موضوع جوانان و زنان داشته باشد. این قابل پذیرش نیست که دولت برای جمعیت میلیونی که دولت را حمایت کردند، برنامه و هدف روشنی نداشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در موضوع جوانان آن است که ما هنوز دنبال شناخت مسئله هستیم این در حالی است که به تعداد نخبگان کشور در این زمینه تفاوت نظر وجود دارد که این میزان تفاوت حاکی از آن است که ما مسئله شناسی کاملی در حوزه جوانان نداشته ایم.

به گفته وی پس از آسیب شناسی باید علت شناسی، ماهیت شناسی بررسی شود و پس از آن پیامدهای این آسیب ها شناسایی و سپس آینده شناسی کنیم.

عضو شورای راهبردی مهمترین چالش حوزه جوانان را نبود اراده ملی برای ورود به این موضوع عنوان کرد و گفت: مسئله جوانان، بزرگ است. راحت‌ترین کار پاک کردن صورت مسئله است. ما باید برای حل مشکلات جوانان عزم ملی ایجاد کنیم و مشکلات جوانان را باید فراتر از دادن آمار و برگزاری همایش و کنفرانس ببینیم.

صالحی امیری به وام ازدواج اشاره کرد و گفت: باید دید که آیا دادن وام مشکلی از جوانان را حل می کند یا نه. آیا آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند یا نه؟! ما دچار پارادوکس شده ایم از یک سو برای تشویق به ازدواج وام دهیم و از سوی دیگر شاهد افزایش آمار طلاق در میان جوانان هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش آمار طلاق فاجعه بزرگی در کشور است تصریح کرد: ما نیازمند بررسی مشکلات جوانان در سطح کلان، تحلیلی ، ساختاری و مدیریت هستیم. ابتدا باید مسئله اساسی جامعه را تبیین کرد. مگر می شود در بررسی مشکلات جوانان، زنان، فقر، اقتصاد، مسائل فرهنگی، آسیب های اجتماعی و بحران های هویتی را نادیده گرفت؟!

وی تصریح کرد: همه اصرار دارند که برنامه ها در حوزه علوم انسانی باید در طول یک سال به نتیجه برسد در حالی که این تفکر اشتباهی است. یک سال برای برنامه های آماری صحیح است نه برنامه های اجتماعی فرهنگی.

صالحی امیری در پایان گفت:  آینده نظام را با آینده جوانان ترسیم کنیم نه برعکس.

در ادامه این جلسه شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش موثر زنان در خلق حماسه 24 خرداد گفت: حضور زنان و جوانان  برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار خوب و موثر بود و انتظار می رود که نگاه روشن و شفاف با رویکرد جدید در دو حوزه زنان و جوانان وجود داشته باشد.

وی افزود: 23 میلیون جوان در کشور وجود دارد که نیمی از آنها را دختران تشکیل می دهند و همین امر می طلبد که تعاملات گسترده ای میان زنان و وزارت ورزش و جوانان ایجاد شود.

مولاوردی ادامه داد: باید عزم ملی برای ساماندهی جوانان به منظور تحقق اهداف متناسب با شعار سال که در حوزه فرهنگ و اقتصاد بود صورت گیرد چرا که زنان و جوانان می توانند بخش اعظمی از مدیریت جهادی را بردوش بگیرندو امیدوام برای این امر مهم برنامه ریزی های لازم انجام شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تا زمانی که اراده ملی برای حل مشکلات زنان و جوانان شکل نگیرد قطعا شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نخواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا