گوناگون

ارائه اصلاحیه جرایم زیست محیطی به مجلس/ لزوم مشارکت شهرداری ها در مدیریت پسماند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران استان کردستان اظهار داشت: در این اصلاحیه پنج معیار بحرانی بودن گونه ها، برداشت از گونه های نادر گیاهی، تعهدات بین المللی ایران، وضعیت خاص و جمعیتی گونه ها برای سنجش جرایم زیست محیطی معیار قرار گرفته است.

وی افزود: در این اصلاحیه چند سطح برای جرایم زیست محیطی در نظر گرفته شده که گونه های در خطر انقراض، گونه های حفاظت شده، گونه های حمایت شده با مخاطره کمتر و سایر گونه ها از جمله سطوح جرایم زیست محیطی هستند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: در این اصلاحیه میزان تغییرات قابل توجه است و انتظار می رود با تصویب این لایحه بسیاری از جرایم زیست محیطی کاهش پیدا کند.

جرایم زیست محیطی تغییر قابل قبولی داشته است

ابتکار با بیان اینکه در این لایحه رقم‌ های جرایم زیست محیطی کارشناسی شده و میزان تغییرات قابل توجه هستند، یادآور شد: عوامل بازدارنده در کنار مشوق ها رویکرد سازمان محیط زیست کشور در راستای حراست از حیوانات و گونه های نادر است.

وی ادامه داد: برنامه‌ های سازمان هدف گذاری بر جوامع محلی است و اعتقاد دارد که جوامع محلی و شهروندان می توانند خود اصلی ترین حافظان محیط زیست باشند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: ارزیابی زیست محیطی یک معادله است و آثار منفی طرح‌ های توسعه ‌ای را کاهش می دهد.

وی افزود: سازمان محیط زیست نسبت به سرنوشت “کانی ‌بل” در کردستان به دلیل احداث سد غیر مطالعاتی احساس مسئولیت می کند و انتظار می رود دیگر این اتفاقات در حوزه زیست محیطی کشور به وجود نیاید.

در حوزه پسماند شوراها و شهرداری مکلف به هدف گذاری هستند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حوزه پسماند شوراها و شهرداری‌ ها مکلف به هدفگذاری متناسب با منطقه هستند.

ابتکار یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر در بخش پسماند های بیمارستانی مشکل داریم و در برخی شهرهای استان آموزش تفکیک زباله از مبدأ برای 60 درصد از جوامع هدف انجام شده است.

وی ادامه داد: در بحث پسماند مشارکت مردم ضروری است تنها راه حل مناسب در حوزه پسماند مشارکت آحاد جامعه است ولی شهرداری ها باید در این حوزه مشارکت بهتری داشته باشند.

سیاست دولت تدبیر و امید حمایت از سازمان‌ های مردم‌ نهاد است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: سیاست دولت تدبیر و امید حمایت از سازمان‌ های مردم‌ نهاد است و انتظار می رود تمامی دستگاه‌ ها این سیاست کلان دولت را دنبال کنند.

ابتکار اظهار داشت: مباحث محیط زیستی از جنس سیاست گذاری و برنامه ریزی است  و اگر ایده ای برای توسعه کشور وجود دارد در مراحل شکل‌‌ گیری ایده باید مسائل زیست محیطی لحاظ شود.

طرح جامع مدیریت دریاچه زریوار تنظیم شده است

وی همچین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مطالعات دریاچه زریوار را در اختیار داشته و طرح جامع مدیریت دریاچه تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: دریاچه زریوار نیازمند برنامه ریزی، حمایت مسئولان، اختصاص اعتبارات ویژه و اجرایی کردن طرح های متناسب با منطقه است.

ابتکار یادآور شد: حفاظت و حراست از مناطق بکر کشور وظیفه دولت و مردم است چرا که سرمایه های ملی اگر از بین برود احیاء مجدد آنها بسیار سخت است.

وی ادامه داد: دریاچه زریوار فرصتی استثنایی برای توسعه صنعت گردشگری استان است و تمامی دستگاه های دولتی در کنار مردم و با مدیریت استاندار کردستان باید در برابر دریاچه زریوار احساس مسئولیت کنند.

انتشار تصویر یوزپلنگ ایرانی باعث حمایت از گونه های در حال انقراض است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش پایانی سخنان خود گفت: انتشار تصویر یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس تیم ملی فوتبال یک اتفاق جدی است که باعث حمایت از گونه های در حال انقراض است.

ابتکار اظهار داشت: انتشار این تصویر بر روی لباس های تیم ملی پیشنهاد سازمان های مردم نهاد و انجمن های زیست محیطی بود و با چنین اقداماتی ارزش گونه های در حال انقراض مانند یوز پلنگ ایرانی بیشتر برای مردم مشخص می شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: این اقدام پیام صلح و مسئولیت پذیری ایران را در حفاظت از محیط زیست به جهانیان نشان داد و شان فرهنگی ایران را به نمایش گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا