گوناگون

ارتباط چشمی از مهمترین ابزار ارتباط است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ارتباط چشمی، ارتباط اجتماعی لازم را برای فردی که به او گوش می‌دهیم یا حرف می‌زنید فراهم می‌کند. ارتباط چشمی هنری است که نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد و برای موثر بودن روابط ضروری است. آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید که چطور می‌توانیم ارتباط چشمی بهترین داشته باشیم؟

بر این اساس، فرناز طارمیان روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ارتباط چشمی زیاد سبب می‌شود که دیگران تصور کنند فردی متجاوز هستید، ارتباط چی کم هم باعث می‌شود افراد تصور کنند علاقه‌ای به صحبت با آنان ندارید. از این رو ارتباط چشمی در برقراری ارتباط با دیگران مهارت بسیاری زیادی را طلب می‌کند.

وی افزود: فروشنده‌ها، سیاست مداران و سخنگویان از جمله گروه‌هایی هستند که به طور معمول بالاترین مهارت را در این زمینه دارا هستند.

طارمیان بیان کرد: همه ما در زندگی روزانه خود از ارتباط چشمی استفاده می‌کنیم. از این رو بهتر است بهترین راه و روش را برای استفاده از چشمانمان را یاد بگیریم. برخی موقعیت‌ها‌ی خاص، استفاده متفاوتی از چشمان را طلب می‌کند. برای مثال وقتی مشاجرات و دعواها، موقع حرف زدن و یا گوش کردن بهتر است به فرد مورد دعوایتان خیره بمانید. نگاه خیره‌تان را طولانی تر کنید و به اطراف نگاه نکنید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهید به کسی احترام بگذارید، بهتر است نگاهتان را پایین بی‌اندازید. وقتی همسرتان را دوست دارید، بهتر است به عمق چشم طرف مقابل خیره شوید و جالب است که بدانید وقتی شما به چیزی علاقمندید یا  چیزی توجه شما را جلب می‌کند، مردمک چشمانتان گشاد می‌شود.

طارمیان توصیه کرد: هنگام صحبت کردن با فرد، برقراری ارتباط چشمی بسیار عالی است اما اگر بخواهید به طور عمیق به طرف مقابل خیره شوید، موجب ناراحتی فرد خواهید شود. برای مقابله با چنین مشکلی، هر 5 ثانیه یک بار ارتباط خود را قطع کنید، اما حواستان باشد موقع قطع ارتباط چشمی خود نگاهتان را پایین نیاندازید، چون باعث می‌شود فرد مقابل تصور کند حرفتان تمام شده است، در عوض به بالا، به اطراف نگاه کنید، به طوری که انگار می‌خواهید چیزی را به یاد آورید.

وی همچنین افزود: در هنگام گوش کردن به خود اگر بخواهید خیلی خیره به آن‌ها نگاه کنید، ممکن است صحبت کردن برایشان دشوار باشد، بهتر است هر 5 ثانیه به یک چشم، 5 ثانیه به چشم دیگر و 5 ثانیه دیگر به دهان فرد نگاه کنید و چرخه را همینطور تکرار کنید. این تکنیک به همراه مهارت‌ها و تکنیک‌های گوش کردن و دیگر مثل تکان‌های سر یا کلام‌های کوتاه بهترین راه برای نشان دادن علاقه به شنیدن حرف‌های طرف مقابل است.

طارمیان متذکر شد: به هنگام صحبت کردن با گروهی از مردم خیلی خوب است که با ارتباط چشمی مستقیم بتوانید با شنونده‌ها ارتباط برقرار کنید ، اگر در یک گروه به هنگام صحبت کردن فقط ارتباط چشمی خود را با یکی از اعضای گروه حفظ کنید، سبب می‌شود که بقیه شنونده‌های دیگر به حرف‌های شما گوش ندهند. از این رو با هر جمله جدید به روی یکی از شنونده‌ها متمرکز شوید، با این روش با همه افراد گروه صحبت خواهید کرد و هم آن‌ها را به گوش کردن علاقمند می‌کنید.

وی در انتهای تاکید کرد: وقتی کسی را مجذوب خود می‌کنید و علاقه خدو را نیز به آن‌ها نشان می‌دهید، با چشمانتان حرف بزنید و گوش دهید. وقتی کسی را دوست داریو  صحبت می‌کنید، از کل صورت به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید، به چشمانشان نگاه کنید، به آنچه می‌گویند گوش دهید، در مواقع مناسب لبخند بزنید، در واقع مناسب ابروهایتان را به سمت نقاط دیگر صورتشان مثل لب‌ها، گونه‌ها، بینی معطوف کرده و دوباره به سمت چشم‌ها برگردانید ، لبخند زدن موقع گوش دادن به کسی راهی بسیار عالی برای نشان دادن علاقه‌تان به صحبت‌های آنان است، البته مراقب باشید وقتی حرف‌های غمگین به شما می‌زنند، به آن‌ها لبخند جواب ندهید، باید هم با چشمانتان و هم با گوش‌هایتان به طرف مقابل جواب بدهید.

گفتنی است، ارتباط چشمی نیاز به مهارت و تمرین زیاد دارد که می‌توانید آن را تقویت و ارتقا دهید تا ارتباط موثری با دیگران بر قرار کنید. 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا