گوناگون

ازدواج غیرقانونی و غیر رسمی زنان ایرانی با مردان خارجی یکی چالش‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کرمی صبح پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان بندرخمیر که با حضور فرماندار، مسئولان و مدیر کل ثبت احوال هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: امروزه در خیلی از کشورها بابت تاخیر در ثبت وقایع حیاتی، افراد خاطی را با جریمه‌هایی سنگینی روبرو می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: به عنوان مثال در کشوری همانند مالزی علاوه بر جریمه‌های نقدی، شهروندانی که در ثبت آمار حیاتی تعلل کنند، با محرومیت‌های اجتماعی روبرو می‌شوند.

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، با اشاره به اینکه این سازمان در دهه اخیر به سمت فناوری‌های جدید پیش رفته است، اضافه کرد: اجرای طرح‌هایی همانند کارت هوشمند ملی و شناسنامه مکانیزه از جمله طرح‌های کلان و جامعی به شمار می‌رود که اجرای دولت الکترونیک بدون آنها شدنی نیست.زیرا کارت ملی هوشمند هویت فرد ایرانی را در فضای مجازی تصدیق می کند و  کاربری کردن امضای دیجیتال امکانپذیر می کند.

وی در ادامه به کارکردهای کارت هوشمند ملی اشاره و افزود: اگر بتوانیم کارت هوشمند ملی را به تمامی آحاد جامعه واگذار کنیم می‌توانیم دولت الکترونیک را کلید بزنیم.

دکتر کرمی یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه، حمایت و تقویت اجرای طرح کارت هوشمند ملی به طور ویژه مورد تاکید قرار گرفته است و در برنامه ششم نیز مورد تاکید و تقویت قرار خواهد گرفت.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آمار اشاره و افزود: مسئولان مربوطه می‌توانند با دریافت آمار مورد نیاز از ثبت احوال، برآورد دقیق‌تری را با توجه به تحلیل‌های متصور از جامعه تحت پوشش خود داشته باشند.

کرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شهرستان‌ها، مشکلات و چالش‌های در باب ثبت وقایع حیاتی وجود دارد، اظهار داشت: ازدواج غیرقانونی و غیر رسمی زنان ایرانی با مردان خارجی یکی از این چالش‌هاست.

وی در ادامه با اشاره به روند برون سپاری خدمات ثبت احوال و روند رو به رشد الکترونیکی کردن خدمات اظهار داشت: باید به سمتی پیش برویم که متقاضیان در خانه بتوانند خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

دکتر کرمی به اهمیت ثبت آمار مهاجرتی توسط افراد که محل زندگیشان جابجا می‌شود تاکید کرد و گفت: داشتن آمار دقیق از واقعه جمعیت مکان محور می‌تواند کیفیت و سرعت خدمات دولتی در شهرها را ارتقا ببخشد.

دقت و کارایی بیشتر در برنامه های توسعه ای استان با آمار دقیق و متقن ثبت وقابع حیاتی

علیرضا نصری صبح پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان بندرخمیر که با حضور معاون سازمان ثبت احوال کشور و مدیر کل ثبت احوال هرمزگان برگزار شد، ضمن خوشامدگویی و تبریک عید غدیر خم اظهار داشت: امروزه کارکردهای ثبت احوال در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که آمار ثبت وقایع حیاتی دقیق و متقن باشد می‌توانیم در برنامه‌های توسعه‌ای با دقت و کارایی بیشتری حرکت کنیم.

فرماندار شهرستان بندرخمیر، با بیان اینکه اداره ثبت احوال این شهرستان با توجه به جدیدالتاسیس بودن با کمبود‌هایی در حوزه نیروی انسانی و ساختمانی روبرو است، افزود: محل کنونی در همان زمان در محل مجتمع ادارات در اختیار ثبت احوال قرار داده شد و اگر سازمان حمایت‌های لازم را داشته باشد فرمانداری نیز در بخش واگذاری زمین نهایت همکاری را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در شهرستان مسیرهایی صعب العبوری وجود دارد،از تلاشهای ثبت احوال بندرخمیر در مراجعه به روستاها و مناطق صعب العبور شهرستان علیرغم کمبود فراوان نیروی انسانی تشکر کرد.

در پایان این نشست مقرر شد مسئولان سازمان ثبت احوال و اداره کل ثبت احوال هرمزگان، در جهت افزایش ایستگاه کارت ملی هوشمندشهرستان از یک ایستگاه به دو ایستگاه در اداره ثبت احوال شهرستان بندر خمیر پیگیری های لازم را بعمل آورند.

رتبه چهارم بندرخمیر در استان از نظر میزان نرخ ولادت

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با اشاره به آمار وقایع حیاتی در بندرخمیر اظهار داشت: این شهرستان در نوع خود در حوزه اجتماعی منطقه‌ای خاص و ویژه در هرمزگان به شمار می‌رود.

مهدی عسکری زاده در ادامه این نشست اظهار داشت: بندرخمیر شهرستانی ویژه است که ساکنان آن مردمانی مومن و متعهد به انقلاب است و بزرگانی را نیز تاکنون به تاریخ جنوب کشور و هرمزگان معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بندرخمیر جایگاهی خاص و ویژه در حوزه اقتصادی، ارتباطی ، صنعتی و گردشگری دارد،عنوان کرد: این امر جایگاه اجتماعی این شهرستان را پر اهمیت می‌کند.

عسکری زاده با بیان اینکه در سال 92 در خمیر هزار و 479 واقعه ولادت به ثبت رسیده است، یادآور شد: حدود 70 درصد از این واقعه در خمیر در مناطق روستایی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: رتبه ثبت ولادت بندرخمیر در بین شهرستان‌های استان رتبه سوم است.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه میانگین نرخ ثبت وقایع حیاتی در هرمزگان 98.8 است، اضافه نمود: این شهرستان عملکرد مناسبی در ثبت به هنگام وقایع حیاتی نسبت به میانگین استانی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار وفات در این شهرستان یادآور شد: شهرستان بندرخمیر در آمار ثبت وقایع فوت در استان دارای رتبه پنجم است.

عسکری‌زاده عنوان نمود: از نکات ویژه شهرستان بندرخمیر این است که آرامستان‌های شهرخمیر تمام محصور و دارای متولی است.

وی با بیان اینکه بیشترین علل فوت در این شهرستان،بیماری‌های قلبی عروقی می باشد، اظهار داشت: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال در شهرستان بندرخمیر، از سایر نقاط کشور و شهرستان‌های هرمزگان کمتر است که این امر نشان از وضعیت مناسب بهداشی و سلامت در این شهرستان دارد.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه آمار ثبت واقعه فوت در شهرستان بندرخمیر طی مهلت قانونی به 100 درصد از وقایع واقع شده رسیده است،عنوان نمود: متاسفانه در این شهرستان طی سال گذشته، 24.1 درصد از آمار مرگ و میر مربوط به گروه سنی جوانان است.

عسکری زاده با اشاره به نرخ ازدواج در  شهرستان بندرخمیراعلام کرد: طی سال گذشته برابر با 5.6 در هر هزار نفر است و بندر خمیر از این حیث در رتبه‌ دهم در بین شهرستان‌های استان قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه آمار طلاق طی سال گذشته و سال جاری در استان افزایش داشته است، اظهارداشت: بندرخمیر از حیث ثبت واقعه طلاق در استان با نرخ  طلاق 1.4 در هزار نفر در رتبه چهارم استانی قرار دارد.

عسکری‌زاده افزود: آموزش‌های حین و قبل از ازدواج و اموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند علاوه بر تحقق ازدواج‌ پایدار به کیفیت زندگی زوج‌ها نیز کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهادات و درخواست‌های فرماندار شهرستان بندرخمیر پیرامون تجهیز امکاناتی اداره ثبت احوال این شهرستان، اظهار داشت :از سال 90 برای تمامی اداراتی که خودرو نداشتند خودرو خریداری شد، که شهرستان بندرخمیر نیز از این امکان برخوردار شده است، اما با توجه به روستایی بودن اغلب بافت شهرستان، نیاز به خودروی مناسب راه‌های صعب‌العبور در این شهرستان را تایید می‌کنیم که رایزنی‌های لازم را در این راستا با معاونت برنامه‌ریزی استان صورت خواهیم داد.

عسکری زاده افزود: امور مربوطه به احداث ساختمان جدید اداره ثبت احوال بندرخمیر را نیز مورد پیگیری قرار می‌دهیم و امیدواریم که معاونت محترم برنامه ریزی با موافقت‌های لازم زمینه احداث این ساختمان را در سال 94 فراهم آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا