گوناگون

از پیچیدن نان در روزنامه و کیسه‌های بازیافتی خودداری کنید

کارشناس مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: جوش شیرین بکار رفته در نان باعث پوکی استخوان می‌شود.

“اسلام پیکر” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، افزود: یکی از عواملی که در تعیین میزان کیفیت نان نقش مهمی دارد عاملی است که به ور آمدن خمیر و پف کردن نان کمک می‌کند که استفاده از جوش شیرین در خمیر نان، غیر از ایجاد گاز کربنیک و حالت تورم، هیچ از فعل و انفعالات موثر در خمیر نان صورت نمی‌گیرد و ارزش غذایی نان که جوش شیرین در آن بکار رفته است کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: مصرف نانی که دارای جوش شیرین است علاوه بر بروز عوارض سوء گوارش، موجب بروز کم خونی، پوکی استخوان و اختلال در رشد افراد می‌شود.

کارشناس مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: بیماران و افراد سالم باید نان‌های با ارزش غذایی بالا و دارای فیبر یا سبوس گندم، سویا و یا انواع سبزی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و نان سفید را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

پیکر خاطرنشان کرد: برای استفاده بهتر از نان، افراد نباید نان مازاد بر نیاز روزانه خریداری کنند، از دسته کردن نان داغ به دلیل سرعت در کپک زدن جلوگیری شود و از پیچیدن نان در روزنانه و کیسه‌های بازیافتی خودداری کنند، ضمن این‌که نان سرد شده را در محل به قطعات مناسب و دلخواه بریده و در سفره‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی قرار دهند.

وی افزود: نان به دلیل این‌که بیات می‌شود را نباید در یخچال نگهداری کرد، بلکه برای نگهداری نان در دراز مدت، باید آن را در طبقات فریزر و برای کوتاه مدت در سفره‌های پارچه‌ای نگهداری کنید؛ هم‌چنین به دلیل نفوذ عوامل بیماری‌زا نان را در کنار و یا روی مواد غذایی خام نظیر گوشت و سبزیجات قرار ندهند و از نگهداری در مکان‌های مرطوب خودداری کنند.

کارشناس مواد خوراکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره این‌که هر فرد ایرانی سه برابر یک اروپایی نان مصرف می‌کند، اضافه کرد: میزان مصرف سالانه نان برای هر ایرانی روزانه حدود 300 تا 500 گرم و سالانه 128 تا 210 کیلوگرم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا