Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

انتشار اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی توسط وزارت بهداشت

انتشار اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی توسط وزارت بهداشت ، در حالی این روزها بر روی خروجی این وزارتخانه قرار گرفته است که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فهرست مجلات نامعتبر و جعلی را منتشر  و مقالاتی که از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۷ میلادی و بعد از آن در این مجلات منتشر شوند را نامعتبر خواهند است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی در حلی تا به امروز منتشر نشده بود که دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، برخی از افراد سودجو با راه‌اندازی مجلات صرفا تجاری و غیرعلمی و یا جعل وب سایت‌ مجلات دیگر، اقدام به فریب نویسندگان کرده و با دریافت مبالغی، اقدام به انتشار هر مقاله دریافتی می‌کنند.

وی افزود: اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی که عمدتا با واژه Predatory Journals نامیده می‌شوند، ضمن ارسال ایمیل‌های متعدد و درخواست دریافت مقاله به افراد، مقالات دریافتی آن ها را بدون داوری علمی و در زمان کوتاه پذیرش و منتشر می کنند. بدیهی است انتشار مقالات در این مجلات، ضمن اتلاف وقت، هزینه و منابع، بی‌اعتباری و آسیب نویسنده، دانشگاه و کشور ارسال‌کننده مقاله را درپی‌خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با توجه به پیچیدگی فرآیند شناسایی اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی و لزوم معرفی و اطلاع‌رسانی این گروه از مجلات به جامعه علمی پزشکی کشور، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اقدام به ارزیابی مجلات موجود کرده و فهرست مجلات نامعتبر و جعلی را در آدرس blacklist.research.ac.ir منتشر کرد.

اسامی مجله های علمی نامعتبر و جعلی

وی افزود: مقالات اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و موسسات مربوطه که از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۷ میلادی و بعد از آن در این مجلات منتشر شوند، مقالات نامعتبر قلمداد شده و فاقد هرگونه امتیاز مادی و معنوی برای نویسندگان و دانشگاه مربوطه خواهد بود.

ملک زاده اظهار داشت: این مقالات برای ارتقاء، ترفیع، تشویق و پاداش مقالات، ارائه مقاله حاصل از طرح‌ تحقیقاتی، شرکت در جشنواره‌های رازی،‌ شهید مطهری و هرگونه جشنواره‌های دانشگاهی و نیز تمامی فرآیندهای علمی، آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان فاقد ارزش و هرگونه امتیاز خواهد بود.

هیچ امتیازی از مقالات مجلات نامعتبر به افراد داده نمی شود : وی افزود: مقالات منتشر شده در این مجلات به عنوان مقاله منتج از پایان‌نامه، برای دفاع پایان‌نامه دانشجویان و نیز مقالات ارائه شده برای اخذ پذیرش در رشته‌های دکتری پژوهش محور نیز قابل قبول نخواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: فهرست مجلات نامعتبر و جعلی در آدرس اعلام شده تاکنون بیش از یک هزار عنوان مجله را شامل می‌شود. این فهرست مرتبا بازبینی، ویرایش و روزآمد می‌شود.

شناسایی بیش از یک هزار عنوان مجله نامعتبر و جعلی : وی گفت: لازم است اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران پیش از انتخاب و ارسال مقاله برای مجلات هدف، حتما به این سامانه مراجعه و از نبود عنوان مجله موردنظر در فهرست مذکور، برای انتشار مقاله خود مطمئن شوند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی مجلات نامعتبر و افزوده شدن روزانه تعداد این مجلات در دنیا، فهرست حاضر نمی‌تواند دربرگیرنده تمامی مجلات نامعتبر جهان باشد.

امکان بررسی اعتبار مجله با درخواست اساتید و دانشجویان : وی یادآور شد: در این مورد اساتید، دانشجویان و پژوهشگران می توانند از طریق گزینه «پیشنهاد مجله برای بررسی» در سامانه فوق و یا ضمن مکاتبه رسمی، نسبت به معرفی مجلات نامعتبر موردنظر به معاونت تحقیقات و فناوری اقدام کنند تا موضوع توسط کارشناسان مربوطه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: عدم وجود یک مجله در فهرست مجلات نامعتبر و جعلی، الزاما دلیل بر معتبر بودن آن مجله نیست اما وجود مجله در این فهرست قطعا نشان دهنده نامعتبر بودن آن است.

منبع : mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا