گوناگون

استاد دانشگاه: با کاهش نرخ تورم تا 15 درصد می توان موفقیت های بزرگ اقتصادی کسب کرد

81132485 5641262

علی اکبر نیکو اقبال روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنکه دولت قصد دارد نرخ تورم را در سال جاری به 25 درصد برساند، خاطرنشان کرد که با این نرخ، مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: باید دید گام های بعدی سیاست اقتصادی دولت چیست، اگر دولت اقدامات جدی برای کاهش نرخ تورم اتخاذ کند و تورم را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد، می تواند به حل سایر مشکلات از جمله بیمه درمان، افزایش تولید و اشتغال امیدوار باشد.

به گفته نیکواقبال، همانطور که دولت به صورت جدی به موضوع یارانه ها ورود کرده و آثار مثبت انصراف از دریافت یارانه را مورد بررسی قرار داده، باید موضوع کاهش نرخ تورم را نیز با جدیت بیشتری در دستور کار قرار دهد.

استاد دانشگاه تهران در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی نیز گفت: دولت بهتر است با احتیاط بیشتر و انجام ارزیابی کارشناسی به این موضوع ورود کند چرا که افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت حامل های انرژی اثر تورمی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

این اقتصاددان با بیان آنکه ایران دارای منابع نفتی قابل توجهی است، تاکید کرد: دولت می تواند از این منابع برای ثبات اقتصادی کشور بهره گیری کند.

وی با تاکید بر حفظ ثبات قیمت ها از سوی تیم اقتصادی دولت، گفت: دولت می تواند نقدینگی نزدیک به 600 هزار میلیارد تومان را به سمت تولید هدایت کند.

نیکو اقبال با بیان آنکه هنگامی که از ماهاتیر محمد سئوال شد چگونه توانستید ظرف 10 سال مالزی را از یک کشور بسیار عقب مانده به کشوری در حال توسعه ارتقاء دهید، گفت: به علم اقتصاد اعتقاد داشتم زیرا تیم اقتصادی دولت می تواند از علم اقتصاد برای حل مشکلات بهره گیری کند.

وی با بیان آنکه براساس علم اقتصاد، باید دیدی جامع نسبت به مسایل اقتصادی کشور داشته باشیم، افزود: اگر فقط یک بخش و یک مشکل جامعه را زیر ذره بین ببریم و از سایر مشکلات غافل شویم، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد و کاهش تورم هم اتفاق نمی افتد.

این استاد اقتصاد معتقد است: دولت با کمک قوانین اقتصادی قادر به کنترل قیمت ها و جلوگیری از حاکم شدن صرف قانون عرضه و تقاضا خواهد بود.

اقتصام (4)1070**1558

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا