گوناگون

استاندار اردبیل: دهیاران در توسعه اقتصادی روستاها نقش آفرینی کنند

81185397 5733053

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز یکشنبه در همایش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان اردبیل افزود: توانمندی های روستاییان به مانند غنچه ای است که باید به گلستان تبدیل شود و ما باید به این ظرفیت ها توجه کنیم.

وی بیان کرد: برای جذب سرمایه به زیرساخت هایی نیاز است که بخشی از آنها جزو تعهدات دولت است اما زمینه های سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی که در استان ایجاد شده، نشان می دهد در شرایطی که دولت با کمبود اعتبارات روبروست در جامعه ظرفیت های مناسبی وجود دارد.

او اضافه کرد: این ظرفیت ها می تواند در عمران روستاها نیز نقش پررنگی داشته باشد و با توجه به اینکه کشاورزی یکی از محورهای توسعه منطقه است، ما باید با بهره گیری از این ظرفیت ها به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.

خدابخش با بیان اینکه باید به روستاها به عنوان بنگاه های اقتصادی نگاه کنیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم با ایجاد ارزش افزوده در صنایع و خدماتی که بازار مناسبی دارند، ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: رمز اقتصاد مقاومتی مردمی بودن و بومی بودن است و براین اساس باید از تجربه و سرمایه افراد موفقی که در شهرها و روستاها هستند، بهره ببریم.

او با بیان اینکه باید آرام آرام از کشت سنتی جدا شویم، افزود: باید به سمت اصلاح الگوی کشت و تولید مواد غذایی و پروتئینی سالم حرکت کنیم و دهیاران می توانند در زمینه ترویج فعالیت های جدید و سودآور در بخش کشاورزی مثمر ثمر باشند.

استاندار اردبیل ادامه داد: دولت در زمینه تولید تسهیلات ارزان قیمت ارایه می کند و حتی در صورت همراهی نکردن بانک ها نهادهایی مانند بنیادهای تعاون سپاه و ارتش از جمله بنیاد برکت آماده ورود و مشارکت در تولید هستند که می توان از ظرفیت آنها بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه دهیاران باید تلاش کنند روستاییان بیشتری به سمت بیمه محصولات خود حرکت کنند، افزود: سرمازدگی و خشکسالی و در نتیجه حذف منابع درآمدی عامل اصلی مهاجرت روستاییان است که بیمه کشاورزی می تواند یکی از راه های جلوگیری از این پدیده باشد.

خدابخش همچنین گفت: از دهیاری ها انتظار انجام فعالیت های بزرگ عمرانی نداریم اما اگر اشتغال و درآمد روستاییان تامین شود، مهاجرت کاهش می یابد.

8123/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا