گوناگون

استاندار: ذخایر دریای مازندران از بین رفته است

استاندار مازندران گفت: ذخایر دریای مازندران به دلیل عدم مدیریت مناسب کشورهای CIS از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، ربیع فلاح جلودار در نشست مطبوعاتی که ظهر امروز اول شهریورماه برگزار شد، گفت: یکی از توفیقاتی که تاکنون داشتیم، بحث وفاق و همدلی با همه افراد و جناح‌ها بوده، لذا با مسئولین در رده‌های ملی و به ویژه در استان با نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه و جناح‌های سیاسی دیدار و گفت‌وگو داشته و هیچ تعارض و اختلافی نداریم.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که ظریب سهم بری استان از بودجه نسبت به جمعیت در طول 35 سال گذشته کمتر از حد مورد انتظار بوده است، اظهارکرد: در آغاز سال 93 و با توجه به این‌که تیم مدیرتی حاضر بودجه استان را بسته است، بعد از این همه سال سهم بری استان از بودجه به شدت افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که حضور ما بعد از تغییر دولت بوده و مردم توقع داشتند بر اساس شعار رییس جمهور کار شده و تغییراتی را بر محور تدبیر و امید داشته باشیم، افزود: این‌که در استان و کشور افرادی خود را اصول گرا و اصلاح طلب معرفی کنند خوب است ولی مهم‌تر از آن بهره‌گیری از هر دو جناح سیاسی در اداره امور در استان است.

فلاح جلودار با اشاره به بروز حوادثی چون سیل و برف در مازندران، تصریح کرد: این مشکلات به دلیل عدم مدیریت درست در سال‌های گذشته به وجود آمد، لذا باید مدیریتی جامع برای بحث آبخیزداری استان صورت گیرد و به همین منظور 157 میلیارد تومان اعتبار برای 3 الی 4 سال آینده در نظر گرفته شده تا این مهم به خوبی مدیریت شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات اصلی استان راه و جاده‌های مواصلاتی است، افزود: با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال جاری کارهای پروژه جاده سوادکوه اتمام می‌یابد و در کنار آن محور هراز نیز به عنوان یکی از جاده‌های محوری استان تا سال آینده به اتمام می‌رسد.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که زیرساخت صنعت و تولید استان مشکل دارد، عنوان کرد: معدن زغال سنگ البرز بزرگ‌ترین کار استان بود که در آستانه تعطیلی قرار داشت، ولی با تخصیص اعتبار 700 میلیارد تومان (83 میلیون یورو) کار در این منطقه در حال انجام بوده و به واسطه آن 3هزار و500 تا 4هزار شغل در این طرح ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مشکل نساجی قائمشهر نیز تا حدودی حل شده و پیگیر رفع اختلاف با سرمایه گذار هستیم، افزود: در حال حاضر ماشین آلاتی که در 8 تا 10 سال گذشته در جعبه و کارتن بوده را با تعهد استانداری باز کرده و در حال بهره‌برداری است، لذا به واسطه انجام این کار 400 شغل ایجاد می‌شود.

فلاح جلودار با اشاره به این‌که تغییراتی در سند چشم انداز توسعه استان ایجاد کرده و در آن صرف نظر از بحث کشاورزی به بحث گردشگری توجه ویژه شده است، بیان کرد: با توجه به این امر همایش گردشگری سلامت با حضور کشورهای عضو اکو در مازندران برگزار شده و یکی از دستاوردهای آن نیز پیشنهاد احداث دهکده سلامت در استان بود.

وی با اشاره به این‌که بهره‌گیری از ظرفیت دریا به عنوان مهم‌ترین بحث در گردشگری دریا افزود: ذخایر دریای مازندران به دلیل عدم مدیریت مناسب کشورهای CIS از بین رفته است، لذا اجرای کارهایی چون پرورش ماهی در قفس که می‌تواند یک میلیون تن در درازمدت از آن برداشت کرد، مناسب و اقصادی است.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که در طول یک سال گذشته فعالیت‌های خوب فرهنگی در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره 10 هزار و 400 شهید استان، برگزار کنگره ملی ابن شهر آشوب و برگزاری همایش اطروش کبیر از جمله این فعالیت‌ها بوده و در هفته جاری نیز جشنواره فیلم یاس در استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بیکاری بزرگترین مشکل و چالش حال حاضر استان است، افزود: برنامه‌هایی طرح ریزی شده تا به افراد جویای کار طی یک دوره آموزشی مهارت‌های لازم فنی داده شود تا خود این افراد در جامعه به کارآفرینی بپردازند.

فلاح با اشاره به این‌که طرح تحول سلامت یکی از انقلابی‌ترین کارهای صورت گرفته در کشور بوده که در این دولت انجام شده و بعد از اجرای این طرح از بیمارستان های دولتی بازدید داشتیم و شاهد رضایت نسبی بیماران بودیم، اظهارکرد: مازندران پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور است، لذا مشکلاتی در زمینه اجرای این طرح برای مردم استان به وجود آمد که در دیدار با وزیر بهداشت این مباحث را مطرح کرده و قول پیگیری این موارد را دریافت کردیم.

وی با اشاره به این‌که در خصوص زباله تولیدی در استان و دفن و تبدیل آن مشکلات اساسی در استان وجود دارد، افزود: تلاش می‌کنیم تا مشکلات را به سرعت حل کنیم لذا طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را بررسی کرده و در حال انتخاب بهترین راه حال برای این معضل هستیم.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که سند چشم انداز توسعه گردشگری نیاز امروز استان است، عنوان کرد: توسعه این صنعت در استان نیازمند زمان است لذا این مهم در برنامه ششم توسعه استان دیده شده است، لذا با توجه به ظرفیت‌های موجود، اگر فعالیت‌های گردشگری به درستی انجام شود، سود و منفعت آن کمتر از کشاورزی نیست.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی شده بود که رییس جمهور اوایل بهار به مازندران سفر کنند، افزود: با تصمیم رییس جمهور مقرر شد تا دولت سفرهای خود را از مناطق کمتر توسعه یافته شروع کند، لذا تا به امروز سفر هیات دولت به مازندران محقق نشد، ولی با رایزنی‌های صورت گرفته با معاونین ایشان برنامه‌ریزی شده است تا هیات دولت در فصل پاییز به مازندران سفر داشته باشد که البته زمان دقیق این سفر مشخص نشده است.

فلاح جلودار با اشاره به مشکلات کارگران نساجی قائمشهر، اظهارکرد: قرار بود تا بخشی از زمین این کارخانه توسط بانک ملی به فروش برسد تا به واسطه این امر بخشی از مطالبات، سنوات و حقوق کارگران داده شود و این امر نیز در حال پی گیری و به نتیجه رسیدن است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به مشکلات موجود و به ثمر نرسیدن طرح‌های نیمه تمام، پروژه جدیدی در استان آغاز نمی‌شود، افزود: در بحث احداث سد البرز فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و در ابتدای کار یک هزار و 300 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت؛ در کنار این مهم نیز حدود 26 میلیارد تومان برای عمران سواحل در نظر گرفته شده است.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که تلاش شده تا با توجه به کاهش 30 درصدی باران، مدیریت بهره وری آب در اراضی کشاورزی انجام شود، خاطرنشان کرد: غیر از مواردی که کشاورزان از آب چاه‌ها استفاده می‌کردند، خوشبختانه مشکل خاصی در استان در این زمینه وجود نداشت که این مشکل نیز تا حدودی رفع شد و به همین دلیل شرایط برداشت برنج در استان خوب بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا