گوناگون

استاندار مرکزی: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه بخش کشاورزی است

81135697 5646458

ˈمحمدحسین مقیمیˈ عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی تشکل های بخش کشاوری در اراک گفت: کشاورزی ساختار اساسی در امنیت غذایی، تولید ثروت، تامین نیازهای پایه کشور و اشتغال پایدار است و توجه هدفمند به مسائل این حوزه و روزآمدی آن، اقتدار و امنیت ملی را تضمین کرده و نیروی پیش برنده قوی در بخش توسعه است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی باید گامهای اساسی در راه توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی برداشته و از تمام ظرفیت های این بخش به بهترین نحو استفاده شود تا با پرهیز از خام فروشی، ارزش افزوده بیشتری مهیا کرد.

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: شاخصه های مهم اقتصاد مقاومتی بومی سازی اقتصاد، پربازده بودن و تولید زایی با تکیه بر دانش فنی داخلی است و کشاورزی کشور و استان مرکزی ظرفیت بالایی در این بخش دارد.

مقیمی گفت: امسال از مجموع ذخیره منابع آب در استان سه و هشت دهم درصد به بخش صنعت و چهار و دو دهم درصد برای آشامیدن و 92 درصد آن به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت:این استان با پتانسیل موجود در تولید محصولات کشاورزی جزو 10 استان برتر کشور است و در برخی از محصولات کشاورزی رتبه اول تا دوم را دارد.

ˈعباس مظفری ˈ افزود: 108 واحد صنایع تکمیلی کشاورزی در استان مرکزی فعالیت دارند که سالانه 843 هزار تن از محصولات خام کشاورزی را فرآوری می کنند.

وی ادامه داد: استان مرکزی با وجود هشت حوزه آبخیز پتانسیل یکهزار و 200 گونه گیاهی را داراست که یکی از اولویتهای کاری در استان باید بر فرآوری محصولات گیاهان دارویی و توسعه فرآوری آن قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد:سالانه 470هزار تن محصولات باغی و یک وهشت هزار تن محصولات زراعی در این استان تولید می شود و 91 هزار و 306 خانوار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.

مظفری، میزان تولید سالیانه انار در استان مرکزی را 126 هزار تن عنوان کرد و افزود: این استان بعد از استان فارس مقام دوم را در تولید و سطح زیر کشت انار دارد.

وی ادامه داد: سالانه دو هزار تن انار تولیدی استان به ارزش 12 میلیون دلار به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

در این نشست با حضور فعالان تشکلهای بخش کشاورزی، مشکلات و برنامه های امسال این حوزه مورد تبادل ظر قرار گرفت.ک/2

716/560/543

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا