گوناگون

استاندار: 30 سال چماق برخورداری بر سر اصفهان کوبیده شده است

استاندار اصفهان گفت: برخی از فعالیت‌های ملی در استان اصفهان انجام می‌شود، اما هزینه‌های ملی آن پرداخت نمی‌شود، چراکه همواره چماق برخورداری بر سر اصفهان کوبیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، رسول زرگرپور در شورای برنامه‌ریزی، راهبردی و سیاست‌گذاری استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان استانی است که بیش از پنج میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت دارد و از نظر تعداد شهر در میان 106 شهر، رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: 8620 صنعت در این استان در حال فعالیت است و 76 شهرک صنعتی نیز کار می‌کند و 15 درصد از ارزش افزوده کشور را برآورده کرده و اولین استان صنعتی کشور محسوب می‌گردد، 240 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری بخش صنعت در این استان بوده و 70 درصد تولید فولاد کشور، 50 درصد تولید و فرآوری طلای کشور و رتبه اول تولید سنگ، سیمان و فرش ماشینی کشور را نیز در اختیار دارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: اصفهان با دارا بودن 2.4 درصد از اراضی کشاورزی کشور، 6.6 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به دوش می‌کشد و رتبه اول تولید شیر کشور را نیز در اختیار دارد و با تولید روزانه 150 هزار تن مرغ رتبه اول تولید مرغ را هم در اختیار گرفته است. هم‌چنین به دلیل خشکسالی از 400 هزار هکتارزمین کشاورزی 100 هزار هکتار آن را از دست داده و 80 هزار نفربه همین دلیل از سرمایه محروم شده‌اند.

زرگرپور تصریح کرد: 10 درصد تولید برق کشور در اصفهان انجام می‌گیرد و 27 درصد فرآوری‌های کشور از این طریق است، این در حالی است که 10 درصد صنایع اصفهان خوابیده و بقیه بین 25 تا 75 درصد غیرفعال است و این وضعیت بدی را برای اصفهان فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: برخی از فعالیت‌های ملی در استان اصفهان رخ می‌دهد، اما هزینه‌های ملی آن پرداخت نمی‌شود، برای مثال شریان‌های ارتباطی اصفهان روزانه 374 میلیون تن کالا را جابه جا می‌کنند که فقط 47 میلیون تن برای اصفهان است و هفت برابر آن مربوط به بقیه کشور است و همین امر باعث شده راه‌های اصفهان همواره مستهلک‌تر از قبل شود.

وی ادامه داد: در تولید بنزین روزانه 11 میلیون لیتر بنزین در این استان تولید می‌شود که 30 درصد آن در اصفهان مصرف و مابقی به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود.

استاندار اصفهان با انتقاد از چماق برخورداری که هواره بر سر اصفهان می‌کوبند، گفت: خدا را شاکریم که امکانات داریم و توانستیم به نحو احسنت استفاده کنیم، اما پس از 30 سال که چماق برخورداری را بر سر اصفهان کوبیدند امروز اصفهان از بقیه استان‌ها در حال عقب افتادن است و هر سال به فاصله‌اش با دیگر استان‌ها افزوده می‌شود.

زرگرپور اضافه کرد: فاضلاب شهری اصفهان از سال 48 تاکنون تغییر نکرده، یک اصفهانی فقط یک چهارم بقیه استان‌های کشور از منابع کشور سود می‌برد و این اتفاق به دلیل چماق برخورداری به وجود آمده است.

وی با بیان این‌که آب ومسائل زیست محیطی از معضلات و خواسته‌های بیش از پنج میلیون اصفهانی است، گفت: امروز شهر گنبدهای فیروزه‌ای به دلیل آلودگی هوا به شهر گنبدهای لاجوردی تبدیل شده است و متاسفانه نرخ رشد برخی از بیماری‌ها در این استان از جمله MS و سرطان به طرز غیرقابل باوری در حال افزایش است که این موارد تا سه نسل از مردم اصفهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: زاینده‌رود محور تمدن‌سازی شیعه و اصلی‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است و تمدن صفویه و قاجاریه به واسطه این رودخانه ایجاد شده است، زاینده‌رود برای اصفهانی‌ها فقط یک رود نیست بلکه یک عامل و محرک روحی روانی است، امروز روح و روان مردم اصفهان مکدر شده است، بیایید به زاینده رود با عزمی ملی نگاه کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا