گوناگون

استمرار انتقادات مسئولان از حوادث ریلی لرستان/ نوسازی خطوط فرسوده ریلی تسریع شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم متقی نیا در این رابطه با اشاره به وقوع حوادث متعدد در خطوط ریلی استان لرستان از مسئولان ملی و استانی خواست با تدبیر  و چاره اندیشی برای رفع مشکل فرسودگی این خطوط ریلی اقدام کنند.

وی با اشاره به حادثه رخ داده در شهریورماه سالجاری که منجر به آلودگی شیمیایی رودخانه سزار و فاجعه زیست محیطی شد، گفت: با توجه به عبور خط ریلی جنوب از کنار این رودخانه باید از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

امام جمعه موقت خرم آباد با تاکید بر پیگیری جدی برای رفع این مشکل، خواستار جدیت مسئولان راه آهن در سطح ملی برای نوسازی خطوط ریلی فرسوده در استان شد.

این سخنان امام جمعه موقت خرم آباد در حالی مطرح می شود که تاکنون هشت حادثه در خطوط ریلی لرستان طی سالجاری رخ داده که آخرین حادثه در مهرماه سالجاری با عدم اطلاع رسانی مسئولان مواجه شد تا متولیان امر در اداره کل راه اهن لرستان علت مسدود شدن چند ساعته این خط ریلی را تعمیرات اعلام کنند.

IMG19513447

این در حالیست که سید عابدین نوری سخنگوی شورای شهر دورود و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور با تایید موضوع حادثه ریلی در این رابطه به مهر گفت: قدمت خطوط ریلی در استان لرستان به هفتاد سال می رسد و تاکنون به علت فرسودگی به خصوص از ایستگاه دورود تا تله زنگ هر ماه شاهد حوادث و اتفاقات ناگواری بوده ایم.

وی ادامه داد: این حوادث علاوه بر خسارات مالی و زیست محیطی و وقفه های طولانی برای مسافران و حمل و نقل ریلی در این مسیر موجب شده که در برخی مواقع مسافران بدون امکانات در ایستگاهها ساعت ها معطل شوند.

نوری عنوان کرد: با توجه به اینکه کنار خط ریلی جاده شوسه نیز وجود ندارد در برخی مواقع امکان تسریع در امدادرسانی و انتقال مسافران نبوده و کار به کندی صورت می گیرد.

وی با یادآوری اینکه خط راه آهن لرستان به موازات رودخانه سزار که سرچشمه های دز است، عبور می کند یادآور شد: مسیر این رودخانه از مناطق طبیعی بکر لرستان است که در صورت تکرار حوادث ریلی ممکن است بار دیگر فاجعه ای در محیط زیست رودخانه رخ دهد.

سخنگوی شورای شهر دورود یادآور شد: به رغم وقوع اتفاقاتی که همواره شاهد آن هستیم مدیران ارشد راه آهن در بیشتر مواقع سکوت پیشه کرده و در این زمینه اقدامی انجام نمی دهند.

IMG19513397

نوری با بیان اینکه این روند موجب می شود که اطمینان مردم به استفاده از قطار و راه آهن به عنوان یک وسیله حمل و نقل امن از بین برود یادآور شد: به نظر می رسد که مدیران راه آهن شاید منتظر یک فاجعه انسانی هستند تا در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی با بیان اینکه مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی باید به صورت اورژانسی در راستای بهسازی این مسیر وارد عمل شود، یادآور شد: با وقوع هشت حادثه در هفت ماه نخست امسال به نظر می رسد هزینه و خسارات اتفاقات و حوادث بیشتر از هزینه بازسازی شده است.

نوری از مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست پیش از وقوع فاجعه انسانی در این مسیر نسبت به بازسازی خطوط فرسوده ریلی جنوب در محدودهلرستان اقدام کنند.

بنابر این گزارشنخستین اخبار و گزارشها از وضعیت فرسودگی خطوط ریلی جنوب در محدوده استان لرستان در سال 89 منتشر شد. خبرهایی از خروج مکرر قطارهای باری در این محور ریلی که منجر به مسدود شدن محور می شد.

این در حالیست که طی این سالها به طور مکرر شاهد وقوع حوادث مختلف در استان بودیم به طوریکه در هفت ماه نخست سالجاری هشت حادثه در این محورهای ریلی به وقوع پیوسته است.

ششمین حادثه در این محور ریلی در شهریورماه سالجاری به وقوع پیوست تا به دنبال آن رودخانه سزار شاهد سرازیر شدن نزدیک به 60 هزار لیتر سود سوزآور باشد، موضوعی که تلفات نزدیک به 120 هزار قطعه ماهی را در این رودخانه مهم که از سرشاخه‌های دز محسوب می‌شود را به دنبال داشت تا این حادثه فاجعه زیست محیطی سال 93 لرستان نام بگیرد.

IMG19513372

در این راستا خبرگزاری مهر نسبت به اعلام فاجعه زیست محیطی در رودخانه سزار و تلفات بالای 120 هزار قطعه ماهی به دلیل ورود سود سوزآور به رودخانه سزار اقدام کرد تا استاندار لرستان صبح روز بعد با لغو برنامه های کاری خود در محل حادثه حضور پیدا کرد و به راه آهن کشور یک هفته فرصت داد تا نسبت به آغاز عملیات نوسازی خطوط ریلی اقدام کند.

تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون حوادث ریلی در راه آهن کشور به ریاست مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از دیگر فعالیتهای صورت گرفته بود تا مدیر عامل راه آهن ضمن تایید موضوع فرسودگی خطوط ریلی از برنامه ریزی برای آغاز عملیات نوسازی خبر دهد.

پس از این حادثه و انتشار تصاویر و اخبار پیگیری حادثه از جمله شکایت سازمان محیط زیست از راه آهن کشور پرونده این سوژه همچنان مفتوح باقی ماند تا اینکه دو هفته بعد در حادثه دیگری در تونل بین ایستگاه تنگ پنج و تنگ هفت شاهد خروج چندین واگن یک قطار باری از ریل بودیم.

در نهایت پس از ملاقات دو هفته پیش استاندار لرستان با مدیر عامل راه آهن کشور، جلسه ای با حضور معاون استاندار لرستان، فرماندار دورود و مدیر کل راه آهن لرستان برگزار و عملیات اجرایی نوسازی 40 کیلومتر از راه آهن دورود – اندیمشک آغاز شد تا مسئولان امر وعده دهند که تا پایان سال این امر محقق خواهد شد.

پیگیریهای خبرگزاری مهر برای تحقق این وعده همچنان ادامه دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا