Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناورینظامی

اسلحه لیزری برای مقابله با ارتش پهپادها در یک شرکت آمریکایی ساخته شد

به تازگی شرکت لاکهید مارتین موفق به ساخت یک اسلحه لیزری با توان  ۶۰ کیلووات شده که می تواند با تعداد زیادی از پهپادها مقابله کرده و آنها را هدف بگیرد . این اسلحه لیزری به زودی به ارتش آمریکا تحویل داده خواهد شد . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

اسلحه لیزری شرکت لاکهید مارتین ماه گذشته توسط این شرکت مورد آزمایش قرار گرفت و در رکورد گیری اولیه توانست توان ۵۸ کیلوواتی را برای خود به ثبت برساند و اکنون نیز گفته می شود قدرت یک اشعه این اسلحه لیزری به ۶۰ کیلووات رسیده است .

اما ویژگی جذاب این اسلحه جدید به غیر مقابله با تعداد زیادی از پهپادها امکان هدف گیری موشک ها و خمپاره هایی است که روی هوا در حال حرکت هستند . ارتش آمریکا امیدوار است، بتواند این اسلحه را روی هواپیماها، بالگرد و کشتی های نظامی نصب کرده و از آنها در مقابل تهدیدات نظامی محافظت کند .

سلاح لیزری نوعی جنگ‌ افزار انرژی هدایت شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌ کند. از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌ های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌ اند اما اغلب آنها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌ اند. امروزه جنگ‌ افزارهای زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ ها، و گلوله‌ های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌ اند. سلاح‌ های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌ های موفقیت‌ آمیزی داشته‌ اند و حتی سیستم‌ های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ ها یا موشک‌ های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌ اند.سلاح‌ های لیزری در مقایسه با سلاح‌ های متعارف مزایای فراوان و در عین حال معایبی جدی دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آنها دشوار باشد. سلاح‌ های لیزری به چندین گروه شامل لیزرهای حالت جامد، لیزرهای شیمیایی و لیزرهای الکترون آزاد تقسیم می‌ شوند.

اسلحه لیزری

اسلحه لیزری شرکت لاکهید مارتین به زودی به مرکز استراتژیک نیروی هوایی آمریکا در هانتس ویل ایالت آلاباما منتقل خواهد شد و البته قرار است در این مرکز آزمایشات تکمیلی روی آن انجام شود .

اما شاید جالب باشد که بدانید سلاح لیزری زئوس تنها جنگ‌افزار از این نوع است که در شرایط جنگی مورد استفاده قرار گرفته‌است. این سلاح لیزری بر روی یک خودروی هاموی نصب شده و از سال ۲۰۰۳ در جنگ افغانستان و سپس عراق حضور داشته است و کار آن انهدام مین‌ها و بمب‌های عمل‌نکرده است.کاربردهای نظامی لیزر بسیار متنوع است و استفاده مستقیم از لیزر به عنوان سلاح یکی از آنهاست. بمب‌های هدایت لیزری که از پرتو لیزر برای نشانه‌گذاری هدف و یافتن آن بهره می‌برند از دقیق‌ترین مهمات هدایت‌شونده محسوب می‌شوند. کاربرد دیگر لیزرها مسافت‌یابی و تعیین دقیق فاصله با هدف است، به طوریکه مسافت‌یاب‌های لیزری امروزه به بخش مهمی از سیستم‌های کنترل آتش جنگ‌افزارهای مختلف تبدیل شده‌اند. از لیزر همچنین به عنوان یک پادکار دفاعی به ویژه برای گمراه کردن موشک‌های گرمایاب نیز استفاده می‌ شود.

منبع : newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا