Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

پربازده ترین دستگاه تصفیه آب خورشیدی جهان ساخته شد

تاکنون شاهد اختراع دستگاه های تصفیه آب متعددی بوده ایم که هر کدام با روش های مختلف کار می کنند. اما به تازگی گروهی از محققان دانشگاه بوفالو موفق به ساخت پربازده ترین دستگاه تصفیه آب خورشیدی شده اند که یکی از بهترین نمونه ها برای تصفیه آب می باشد . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

پربازده ترین دستگاه تصفیه آب خورشیدی که توسط این گروه از محققان دانشگاه بوفالو ساخته شده با استفاده از یک روش جدید تقطیر می تواند روزانه از ۳ تا ۱۰ لیتر آب را تصفیه کند و این در حالی است که دستگاه های مشابه در همین ابعاد تنها می توانند در هر روز ۱ تا ۵ لیتر آب را تصفیه کنند .

محققان این دانشگاه به سرپرستی کیاکینگ گان در روش جدید خود کاغذ آغشته به کربن را به تصفیه‌ کننده اضافه کرده‌اند و باید بدانید که  همین کار می‌ تواند کارایی تصفیه کننده را تا حد زیادی افزایش داده و روند جدا کردن نمک و دیگر املاح آب را تسریع کند.

ایده اضافه کردن کاغذ آغشته به کربن برای رفع کمبود آب آشامیدنی در مناطق مختلف دنیا و در تاریخ ۳۰ ژانویه‌ سال ۲۰۱۷ در ژورنال Global Challenges مطرح شد و از همان تاریخ محققان دانشگاه بوفالو کار را برای عملی کردن این ایده آغاز کردند و حالا در کمتر از دو ماه موفق به ساخت آن شده اند .

طبق گفته کیاکینگ گان سرپرست پروژه ساخت پربازده ترین دستگاه تصفیه آب برای ساخت این دستگاه از مواد کاملا ارزان قیمتی استفاده شده و انرژی خورشیدی نیز تاثیر چندانی در افزایش دمای آب تصفیه شده نخواهد داشت به این ترتیب  میزان گرمای ازدست‌ رفته به حداقل خود خواهد رسید .

پربازده ترین دستگاه تصفیه آب

مولد بخار خورشیدی نامی است که محققان دانشگاه بوفالو آن را برای نمونه کوچک و آزمایشی پربازده ترین دستگاه تصفیه آب انتخاب کرده اند. همانطور که از این نام  بر می آید .این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی و در سه مرحله آب را تصفیه خواهد کرد . در مرحله اول آب به‌ وسیله گرمای خورشید تبخیر می‌ شود و در مرحله دوم هنگامی‌ که تبخیر صورت گرفت ، باکتری، نمک و دیگر اجزای ناخواسته در ظرف باقی می‌ مانند و در نهایت هنگامی‌ که بخار سرد و به مایع تبدیل شد، در ظرف دیگری ذخیره می‌ شود.

تصفیه آب ، به فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشامیدن یا مصرف کشاورزی گردد. به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از فرایندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته‌نشینی، تقطیر و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن اکتیو (کربن فعال) و فرایندهای شیمیایی مانند کلرزنی، ازن‌زنی، دفلوکولانت، استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند میکروب‌کشی با پرتو فرابنفش.فرایند تصفیه آب ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق، انگل‌ها باکتری‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.

منبع  sciencenewsjournal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا