Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

حباب های متان در سیبری احتمالا در آینده منفجر خواهند شد ؟

سال گذشته زمین شناسان در جزیره “بلی” کشور روسیه موفق به کشف حباب های متان در زیر زمین شدند. این حباب ها که حالت ارتجاعی دارند همانند ژله زیر زمین می لرزند و اکنون طبق گفته محققان ممکن است هر لحظه منفجر شوند . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

حباب های متان که در زیر زمین کشف شده اند یکی از عجیب ترین اکتشافات زمین شناسان در سال گذشته محسوب می شود . در ابتدا تنها ۱۵ مورد از این حباب ها کشف شده بود اما پس از انجام تحقیقات گسترده تر زمین شناسان متوجه شدند که تعداد حباب های متان در این منطقه بیش از ۷ هزار عدد است . البته این محققان هنوز موفق به کشف دلیل ایجاد این حباب ها نشده اند اما آن ها تصور می کنند علت ایجاد حباب های متان گرمای زمین و ذوب پرمافراست است . در حقیقت محققان معتقد اند با گرم تر شدن زمین پرمافراست بیشتری ذوب شده و کربن ذخیره شده در آن منتشر می شود به این ترتیب میکروب‌ های بستر گودال‌ ها متابولیزه شده و متان بصورت حباب زیر سطح زمین پدید می آید .

حباب های متان در سیبری
حباب های متان در سیبری

پرمافراست به زمین دائم یخ‌ بسته و لایه همیشه‌ منجمد خاک گفته می‌ شود که معمولاً در نواحی قطبی و نیمه‌ قطبی یافت می‌ شود. بنا بر تعریفی دقیق‌ تر، اگر خاک ناحیه‌ای برای دو سال یا بیشتر به حالت یخ‌بسته بماند به آن خاک منجمد می‌ گویند. به‌ جز مناطق قطبی، در برخی مناطق کوهستانی نیز به خاک دائما منجمد بر می‌ خوریم.خاک‌ های منجمد مهم ترین انبار متان در کره زمین هستند. پس از آخرین دوران یخبندان ارتفاع آب دریاها ۱۰۰ متر بیشتر از امروز بوده است. پس از انجماد مناطق گسترده‌ ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد. بستر این دریاها از خاک منجمد تشکیل شده است. عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به ۱۵۰۰ متر می‌ رسد.

حباب های متان

مدیر دپارتمان علوم و نوآوری یامال آقای آلکسی تیتوفسکی، در مورد پدیده حباب های متان گفت :

در ابتدا مردم به برآمدگی‌ ها حباب می‌ گفتند اما باگذشت زمان، حباب‌ ها شکافته شده و گاز آزاده کرده‌اند. به‌ این‌ ترتیب، این حباب ها می‌ توانند، گودال عظیمی در زمین ایجاد کنند.

حباب های متان در سیبری
چاله های عظیم نشت متان در سیبری

محققان شکل گرفتن گودال‌ های عظیم و چاله‌ هایی را که در سراسر سیبری ایجادشده‌ اند؛ به این حباب‌ ها نسبت می‌ دهند. درواقع تصاویر جدید منتشر شده از این ناحیه سیبری نشان می‌ دهد، هزاران حباب مشابه در این نواحی وجود دارد.

بوگویاولنسکی در مقاله‌ ای که در سال ۲۰۱۵ در نشریه GEO ExPro  منتشر کرد، نوشت :

گاز بر اثر فشار بیش از حد در لایه‌های خاک رس پالائو پرمافراست، به سطح راه پیدا می‌کند و چشمه‌ های گاز و گودال‌ های انفجاری را شکل می‌ دهد. درواقع، پس از یک دوره طولانی گسترش، بخش فوقانی پینگو (حجم بزرگی از یخ که با خاک پوشیده شده) شکاف می‌ خورد، هسته یخ‌ ها ذوب می‌ شوند و تشکیل یک دریاچه را می‌ دهند. گاهی ممکن است، این تپه‌ های یخی تحت‌ فشار بسیار بالای یخ، منفجر شوند.

حباب های متان در سیبری

اما هم اکنون محققان در حال تحقیق و پژوهش روی این حباب های متان هستند و تمرکز آن ها بیشتر روی خطرات و عواقبی است که انفجار این حباب ها می تواند به وجود بیاورد .

منبع  sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا