مذاکره بصورت کلی کار بسیار حساس و تا حد زیادی دشوار به شمار می آید. کاری که بهتر است پیش از وارد شدن به آن مهارت های زیادی را کسب کرده و اشتباهات رایج در مذاکره را بشناسید . در ادامه با میهن پست همراه شوید تا این اشتباهات را شناخته و با راه حل هایی از انجام آن ها اجتناب کنید.
اشتباهات رایج در مذاکره که در این مطلب برای شما آماده کرده ایم بیشتر در مورد این است که چطور در مورد ویژگی های مثبت خود صحبت کنید بدون اینکه طرف مقابل احساس کند شما در حال خودنمایی هستید و البته قصد فریب او را دارید .
واضح صحبت نکردن درمورد دستاوردهایتان اشتباه است : این جمله که بگویید ما از نظر عملکردی، بسیار کارآمد هستیم چندان کار آمد نخواهد بود .بهتر است که بگویید:
متوجه شدیم که در برهه خاصی از روند کاری خود، دچار ضرر و زیان شدهایم. بنابراین با تیمهای فراوانی کار کردیم تا روشهایی را برای ساده کردنِ فرآیند فروش پیدا کنیم. اخیرا با نیروهای واحد فنیمان کار کردهایم تا تغییراتی جزئی در وبسایت ایجاد کنیم که منجر به صرفهجویی ۱۵ درصدی در زمان هر یک از اعضای تیم شده است.
در نسخه دوم، گوینده توجه طرف مقابل را به نقشی که داشته است، جلب میکند. او از چارچوب ساده زیر استفاده میکند تا مثال خاصی را بیان کند و نقش خود را در نتیجه بهدست آمده، برجسته کند:
وظیفه (کار کردن با تیمهای مختلف)؛
اقدام (ایجاد تغییرات جزئی در وبسایت)؛
نتیجه (صرفهجویی ۱۵ درصدی در وقت اعضای تیم).
تصور اینکه سابقه کاریتان گویاست و نیازی به توضیح اضافه ندارد کاملا اشتباه است : این جمله که بگویید همانطور که میدانید، تیم ما عملکرد بسیار خوبی دارد، چندان کار آمد نخواهد بود .بهتر است که بگویید:
سال بسیار خوبی داشتیم. با وجود تغییرات و جایگزینی بعضی از کارکنان، فروش ما در این سهماهه انتظارات را برآورده کرد. من ترتیبی دادم تا ۲ کارمندی که به تازگی استخدام شدهاند با فرهنگ سازمانی و روندهای کاریمان آشنا شوند. متأسفانه تصمیم گرفتیم که به یکی از کارکنان اجازه بدهیم تا به دنبال چند اقدام ناموفق برود تا عملکرد او را به حد استاندارد برسانیم، ولی پس از آن تلاشهای بیشتری کردهایم تا زمانی را به ساخت تیم اختصاص بدهیم.
هرگز تصور نکنید که مدیر شما تمام جزئیات کارهایی را که در پشت صحنه انجام دادهاید، میداند این دقیقا یکی از اشتباهات رایج در مذاکره است. معمولا زنان برای دستاوردهایی که در کار گروهی داشتهاند، کمتر مورد توجه قرار میگیرند. پس کاری کنید که دستاوردهایتان مورد توجه قرار بگیرند و نقش و کمکهای خود در کار گروهی را بیان کنید.
عدم استفاده از موفقیت های گذشته به عنوان فرصتی برای آینده : این جمله که بگویید من در گذشته، اینترانت بومی کارکنان را به سیستمی حرفهای انتقال دادهام.بهتر است که بگویید:
میدانم که در مورد انتقال به سیستم جدید، با چه چالشهایی روبرو هستید. در واقع من در موقعیت شغلی قبلیام، رهبری تیمی را بر عهده داشتم که اینترانت کارکنان را دوباره طراحی کرد و آن را به سیستمی حرفهای انتقال داد. ابتدا این کار را با درخواستِ ارائهی پیشنهادهایی از برترین شرکتهای طراحی شروع کردم، سپس بازخورد مدیران و کارکنان شرکت را جمعآوری کردم و برای ساخت وبسایت جدید، با تیم فنی همکاری داشتم. نظرسنجیها نیز نشان داد که کارکنان، اینترانت جدید را دوست داشتند، زیرا سریع بود و سازماندهی بهتری داشت.
صحبت از تجربیات گذشته به این معنی نیست که فقط بگویید در کجا بودهاید یا چه کاری را انجام دادهاید این یکی از اشتباهات رایج در مذاکره است . شما باید شواهدی ارائه دهید که نشان دهد در گذشته کاری را انجام دادهاید و میتوانید دوباره آن را انجام دهید. درست است که موفقیتهای گذشته، برای خود شما روشن و بدیهی به نظر میرسند، ولی مصاحبهکننده به دنبال مثالهایی است که به او نشان دهد که شما در شرکت جدید، چه عملکردی خواهید داشت. وقتی مثالهای دقیقی را بیان کنید که مصاحبهکننده را متقاعد کند که شما بهترین گزینه برای آن شغل هستید، او نیز راحتتر میتواند به شما پاسخ مثبت بدهد.
اگر شما نیز تجربه و نکاتی در مورد اشتباهات رایج در مذاکره در نظر دارید آن ها را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید ….
منبع : forbes