گوناگون

اشتباهات سلفیها نشئت گرفته از برداشتهای نادرست از قرآن است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست همگرایی مذاهب اسلامی در نفی و رد تکفیریها عصر روز گذشته 12 تیرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضاپور، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة و مدیرگروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی در سالن هویزه موزه دفاع مقدس برگزار شد.

رضاپور در این نشست به واژه های کاربردی دین مبین اسلام پرداخت و گفت: اولین واژه اسلام است که مقصود گفتن شهادتین و پذیرفتن اسلام است؛ واژه بعدی ایمان است که منظور عمل به دستورات اسلام است و کسی که به این مرحله برسد یک قدم جلوتر از اسلام گذاشته است.

وی گفت: دو واژه در برابر اسلام و ایمان قرار دارد که ابتدا کفر است که خدا و پیامبر(ص) را قبول ندارد؛ شرک نیز به تفکری گفته می شود که خداوند را پذیرفته اما به خدایان دیگری نیز اعتقاد دارد. در کنار این چهار گروه منافقین هستند که گاهی در کنار مسلمانان و مؤمنان قرار دارند و گاه در کنار کافران و مشرکان. مسلمانان در طول تاریخ به خاطر امتیازات و اشتراکاتی که داشتند مذهبی را تشکیل دادند.

وی با اشاره به ارتباط تکفیری ها با مذاهب اسلامی گفت: تکفیری ها از یک سو ذیل هیچ یک از گروه های اسلامی قرار نمی گیرند و از یک سو خود را مسلمان می دانند و گروهی که تندرو هستند دیگر مذاهب را کافر می دانند.

رضاپور اظهار کرد: این گروه مباحث اعتقادی را بر اساس یک مبنای خشک بیان می کنند که آن فرقه در لباسی به نام سلفی خود را نشان می دهند؛ این گروه معتقد است برای فهم مسائل دینی باید به صدر اسلام مراجعه کنیم. در بین سلفی ها گروهی به نام وهابیون هستند که ایدئولوگ آنها شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب است که یکی از گروه های وهابی تکفیری ها هستند که دیگر فرق را کافر می دانند.

رضاپور در مورد شیوه و مبانی فکری سلفی گرایان گفت: این گروه عقل گرا نبوده و ظاهرگرا هستند و به ظواهر قرآن اکتفا می کنند؛ عمده اشتباهات این فرقه به خاطر برداشتهای نادرست از قرآن است.

وی با اشاره به تنوع در تفکر سلفی گرایان اظهار کرد: گروهی از آنها سلفی متحجر هستند که با آثار و نشانه های تمدن مخالفت می کنند؛ سلفی های روشنفکر، معتدل و جهادی و تکفیری از دیگر گروه های جریان سلفی هستند که ما با جریان جهادی و تکفیری آن مخالف هستیم.

رضاپور افزود: این جریان بر اساس آنچه اعلام کرده اند با جریان صلیبی ها یا همان اشغالگران غربی، روافض یا همان شیعیان عراق، صفویان یا همان شیعیان ایرانی و مرتدان یا همان سنیانی که با دولت عراق همکاری می کنند، در حال مبارزه هستند.

وی به معرفی برخی از مفتیان و روحانیان سلفی پرداخت و گفت: یکی از روحانیون وهابی «بن باز» است که نسبت به شیعیان حکم تکفیر داده است و طالبان و القاعده و سایر گروه های تکفیری به فتوای این روحانی عمل می کنند؛ بعد از بن باز، شیخ عبدالرحمن براک است که اعلام رسمی جهاد علیه شیعیان را صادر کرده است.

رضاپور افزود: برای مقابله با این جریان باید مبانی ریشه صحیح و نشر مباحث اسلامی کلامی بر محور کتاب و سنت را ترویج کرد. همچنین لازم است اندیشه های علمی را تحلیل و نقد علمی کنیم؛ شناسایی و کتاب شناسی نقد سلفی گری و همگرایی علمای مذهب خمسه در نقد کتب و آثار سلفی از دیگر راهکارهای مقابله با تفکر سلفی است.

به گفته رضاپور، شناسایی نقش استعمارگرایان در پیدایش و گسترش سلفی گرایی، تبیین سازش سلفیه با یهود، تأکید بر وحدت امت اسلامی و بیان آثار و آفات اختلاف بین مذاهب اسلامی، جلوگیری از صدور فتوای جریان تند تکفیری و پرهیز از سب و شتم ارزشهای اسلامی از جمله شیوه های برخورد با جریان سلفی گری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا