گوناگون

اضافه وزن نوجوانان زنگ خطری برای آینده

مدیر گروه سلامت جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نسبت به فراوانی چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان ابراز نگرانی کرد.

زهرا غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن در گروه سنی 6 تا 18 سال که کودکان و نوجوانان را در برمی‌گیرد، در حال افزایش است و امروزه به صورت نوعی مشکل در حوزه سلامتی درآمده است.

وی گفت: چاقی مشکل اصلی در زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان در قرن 21 قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: از عوارض دیگر چاقی می‌توان به بروز بیماری‌های کبدی و تنفسی اشاره کرد. همچنین چاقی در کودکان باعث جذب نامطلوب ویتامین D می‌شود و کمبود این ویتامین می‌تواند خطر تحلیل رفتن و شکستگی استخوانی را به دنبال داشته باشد.

وی عوارض دیگر چاقی را اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی و افسردگی و بلوغ زودرس عنوان کرد و افزود: در بررسی‌های بعمل آمده در معاینات کودکان و نوجوانان مدارس شهرستان ساوه، روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی به طور کامل مشهود است به ‌طوری‌که حدود 24 درصد دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه و بیش از نیمی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دارای اضافه وزن و چاقی بوده‌اند.

غفاری گفت: این افزایش اضافه وزن زنگ خطری است که در آینده نزدیک می‌تواند باعث افزایش بیماری‌های غیر واگیر در جامعه شود و به منظور پیشگیری از آن باید اقداماتی مؤثر، برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به افزایش فعالیت جسمی چه در مدارس یا در خانواده‌ها اشاره کرد که نقش مؤثری در تعدیل وزن و جلوگیری از استرس دارد.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین، فرهنگ‌سازی بیشتر در جهت استفاده از منابع غذایی سالم از جمله استفاده بیشتر از سبزیجات، مصرف لبنیات و گوشت‌های کم‌چرب و کاهش استفاده از مواد غذایی بی‌ارزش همچون پفک، چیپس، نوشابه و فست‌فودها و غیره را توصیه کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا