گوناگون

اعلام حمايت استانداري تهران از NGO ها/ موافقت با تاسيس 24 سازمان مردمي از ابتداي سال تاكنون

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جامعه شناسان شكل گيري سازمان هاي مردم نهاد و سمن ها را به ستون جامعه مدني تعبير مي كنند و معتقدند زماني كه يك جامعه با انبوهي از فساد،سوء مديريت و كارآيي پايين در نظام اداري مواجه مي شود اهميت وجود اين سازمان ها و گروه هاي مردمي بيشتر احساس مي شود.

سازمان مردم نهاد به تشكلي اطلاق مي شود كه توسط گروهي از اشخاص حقيقي غير دولتي به شكل داوطلبانه با رعايت مقررات مربوط، تاسيس شده و غير انتفاعي و غير سياسي عضو مي پذيرد. در جامعه ما هم در چند سال اخير به موازات افزايش شاخص هايي كه نياز به وجود اين گروه ها را در جامعه بيشتر مي كند،شاهد رشد سازمان ها و گروه هاي مردم نهاد هستيم.

اما نكته اساسي در اين ميان توجه مسئولان و حمايت آنها از نهادهاي مدني و سمن ها است موضوعي كه در دولت يازدهم خود را پر رنگ تر از پيش نشان مي دهد.

مدير كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران، با اعلام حمايت بيشتر دولت از شكل گيري نهادهاي مردمي نسبت به گذشته گفت:‌ نگاه دولت يازدهم براساس سياست هاي دولت تدبير و اميد و مباحث كلي نظام در مورد واگذاري امور به مردم واجراي سياست هاي اصل 44، پر رنگ تر است.

محمدعلي عرفان منش افزود: سازمان هاي مردم نهاد يك فرصت مناسب، استثنايي و كم هزينه براي دولت است و دولت بايد از اين فرصت در جهت برون رفت از مسايل و مشكلات استفاده كند.اين موضوع در شهر تهران و به ويژه استان تهران كه بيشتر با مسايلي در حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي مواجه است احساس مي شود.براي برون رفت از اين مشكلات يكي از ظرفيت هاي اساسي و راهبردهاي كليدي ما سازمان هاي مردم نهاد است.

وي با اشاره به اينكه از ابتداي سال تا كنون سه جلسه هيات نظارت بر سازمان هاي مردم نهاد تشكيل شده است، افزود: دراين جلسات حدود 30 پرونده مورد بررسي قرار گرفت و 57 درخواست تاسيس ، دو مورد در خواست تاسيس شعب و دفاتر نمايندگي  و دو مورد درخواست براي احراز صلاحيت سمن ها براي ارتقا به سطح ملي در هيات نظارت بررسي شده است.

وي با بيان اينكه روزانه مراجعه حضوري و تلفني زيادي براي درخواست ايجاد سازمان هاي مردم نهاد داريم گفت:‌ براي تسهيل پاسخگويي به ارباب رجوع ها حدود 700 پرونده بدون اقدام كه به دلايلي همچون رها شدن از سوي متقاضي بايگاني بود، تفكيك و به روز رساني كرديم تا مجددا پيگيري شود.  

عرفان منش گفت: انعقاد تفاهمنامه با شوراي شهر تهران براي همكاري نزديك در شكل گيري سازمان هاي مردم نهاد اقدام ديگري است كه در سال 93 پيگيري شده است و قصد داريم از ظرفيت ارزشمند شهر تهران براي توانمندسازي و آموزش نهادهاي مدني استفاده كرده تا امور فرهنگي و اجتماعي شهر تهران را برون سپاري كنيم.

به گفته عرفان منش 24 مورد موافقت براي تاسيس سازمان هاي مردم نهاد از ابتداي سال 93 تا كنون ثبت شده است.

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران گفت: از ابتداي سال تا امروز از ميان 24 موافقتي كه با درخواست تشكيل سازمان هاي مردم نهاد شده است،براي 6 درخواست به شكل رسمي پروانه صادر شده و زماني كه با درخواستي موافقت مي شود موافقت نامه به ثبت شركت ها رفته و شماره ثبتي دريافت مي شود.

 وي با بيان اينكه تلاش ما كاهش فاصله ميان زمان تاييد موافقت نامه و ثبت سازمان است، افزود:  با توجه به سياست كلي دولت در تسهيل صدور مجورها و ابلاغ وزير كشور مبني بر اينكه زمان صدور مجوز از تاريخ ثبت درخواست از 51 روز بيشتر نباشد، از مسئولان در ثبت شركت ها درخواست داريم تسهيل ويژه اي براي ثبت درخواست سازمان هاي مردم نهاد در مقايسه با شركت هاي تجاري و اقتصادي كه قصد انتفاع  دارند قايل شوند.

 عرفان منش با تاكيد براينكه سمن ها و سازمان هاي مردم نهاد مجموعه اي اقتصادي نيستند، گفت: غير دولتي،غير انتفاعي و غير سياسي بودن سه ويژگي اصلي اين سازمان ها است، آنها آمده اند تا در حل مسايل و مشكلات جامعه در بخش هاي اجتماعي،فرهنگي،امدادي، آسيب هاي اجتماعي،محيط زيست و ساير بخش ها كمك دولت باشند به همين دليل انتظار داريم ساير بخش ها هم براي تسهيل در امور اين سازمان ها همكاري كنند.

مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با اشاره به اينكه در 6 ماهه دوم سال 92 جهش 100 درصدي در صدور مجوز ها نسبت به زمان مشابه آن در سال 90 داشتيم ،گفت:‌سال گذشته از طريق هيات نظارت استان، 12 مجوز براي سازمان هاي مردم نهاد صادر شد در حال حاضر هم عملكرد دوماهه ما در سالجاري ، 50 درصد  رشد نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.

وي افزود: سال 92 در حوزه شهرستان هاي استان تهران هم 13 پروانه براي سازمان هاي مردم نهاد صادر شد . بر اين ساس از همه فعالان اين حوزه در شهرستان ها تقاضا داريم براي فعاليت  سمن ها و سازمان هاي مردمي تلاش كنند زيرا خيلي از شهرستان هاي ما داراي ظرفيت هايي در حد استان هستند.

عرفان منش به وضعيت آموزش در راه اندازي سازمان هاي مردم نهاد هم اشاره كرد و گفت: سال گذشته سه نشست براي سازمان هاي مردم نهاد داشتيم و توانستيم همه اين سازمان ها در حوزه استان را كه از استانداري و فرمانداري تهران مجوز داشتند تحت پوشش آموزشي و توانمندسازي قراردهيم و آنها را در مورد حيطه كاري، وظايف و مخاطراتي كه امكان روبه رو شدن با آن را دارند آشنا كنيم. همچنين امسال توانستيم اولين نشست هم انديشي سازمان هاي مردم نهاد را با استاندارمحترم برگزار كنيم كه نتايج مثبتي به دنبال داشت.

وي با اشاره به راه اندازي شبكه اطلاع رساني سازمان هاي مردم نهاد در استان گفت: اين شبكه براي آشنايي سازمان هاي مردمي با يكديگر و به روز شدن آمار آنها ايجاد مي شود. همچنين در جهت برقراري يك ارتباط منظم ،سيستماتيك و دوسويه فعاليت مي كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا