گوناگون

افتتاح مجموعه گردشگری واحه در شهر فرشتگان سفید

مدیرعامل مجموعه گردشگری واحه با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در کشور مانند صخره‌نوردی بدون تجهیزات است، گفت: وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار اسفبار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «مهرداد هوایی» امروز(یکشنبه 26 مردادماه) در جمع خبرنگاران با بیان این‌که پروژه‌ی گردشگری واحه، بزرگ‌ترین پروژه‌ی کویرگردی ایران است، اظهار کرد: هفته‌ی آینده فاز نخست مجموعه‌ی گردشگری واحه در ورزنه بصورت رسمی افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که اصفهان یکی از بزرگترین کویرهای کشور و خاورمیانه را دارد، ادامه داد: کویرهای اصفهان در خاورمیانه نظیر ندارد و خاص خود اصفهان است و حتی نمونه‌های آن را نمی‌توان در قطر، امارات و عربستان دید.

مدیرعامل مجموعه گردشگری واحه با بیان این‌که سال 89 کلنگ این مجموعه به زمین زده شد، تصریح کرد: مساحت زمین این پروژه ۱۰۰ هزار مترمربع است و فاصله‌ی منطقه کویرگردی ورزنه تا اصفهان حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

هوایی با اشاره به ساخت 15 سوئیت در این مجموعه، ادامه داد: فاز نخست این مجموعه گردشگری شامل رستوران، سالن کنسرت، تعمیرگاه،‌ پمپ بنزین، شربت خانه، پیست شترسواری، پیست موتورسواری، رصدخانه و… است که هفته‌ی آینده افتتاح می‌شود و باشگاه پرواز هواپیمایی تفریحی، باشگاه پینت بال، ‌استخر آب درمانی، باشگاه تیراندازی و … نیز در آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که مجموعه گردشگری واحه هم‌اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خاطرنشان کرد: در بخش عمرانی مجموعه از 60 درصد نیروهای بومی استفاده شد که این امر بهره‌وری خوبی را برای منطقه به همراه داشت و حتی یکی از اولویت‌های ما جذب نیروهای بومی منطقه است، اما در مسائل تخصصی از نیروهای متخصص و غیربومی استفاده شد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون مشکل نقدینگی داریم، افزود: با وجود این مشکل، همه‌ی همکاران این مجموعه برای تأمین منابع با ما همکاری کردند، هم‌چنین شماری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در این خصوص با ما همکاری خوبی داشتند، اما برخی از آنها نیز چندان همکاری خوبی نداشتند.

مدیرعامل مجموعه گردشگری واحه با بیان این‌که استان اصفهان باید دارای یک بافت منسجم باشد، ادامه داد: اگر قرار است یک پروژه‌ی ملی ایجاد شود که موجب افتخار همه‌ی ماست، باید همه‌ی مسئولان استان در ساخت آن همکاری داشته باشند.

هوایی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در کشور مانند صخره‌نوردی بدون تجهیزات است، تصریح کرد: نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری در کشور برای سرمایه‌گذاران مشخص نیست، اما اگر همان سرمایه را در بانک سپرده کند، هم از شأن و احترام برخوردار هستند و هم این‌که در پایان کار می‌دانند این سرمایه را هم‌چنان در اختیار دارند.

وی با بیان این‌که بعلت مشکلاتی که وجود دارد بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌های خود را نیمه‌کاره رها می‌کنند، خاطرنشان کرد: وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار اسفبار است، چون گاهی افراد سودجو به نام سرمایه‌گذاری زمین‌های دولتی را در اختیار می‌گیرند، اما سپس آن را رها می‌کنند و از همین‌رو باید به مسئولان حق داد که در حیطه‌ی وظایف خود با احتیاط برخورد کنند.

مدیرعامل مجموعه‌ی گردشگری واحه با بیان این‌که گاهی سرمایه‌گذاری هویت خالص خود را ندارد، گفت: به دلیل برخی سوءاستفاده‌ها، سرمایه‌گذاران پالایش می‌شوند، اما گاهی درجه‌ی این پالایش‌ها چندان زیاد است که سرمایه‌گذار سوخته می‌شود.

هوایی با بیان این‌که اصفهان از ابتدا استان برخورداری محسوب می‌شده است، افزود: این موضوع مقداری سرمایه‌گذاری در اصفهان را با مشکل مواجه کرده است و حتی تعدد آثار تاریخی در اصفهان، ما را دچار غرور کاذب کرده است، در حالی که استان‌هایی مانند تبریز که آثار تاریخی کمتری دارند به سمت جذب سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌هایی که کمتر محسوس است حرکت کردند.

وی با بیان این‌که حفظ بافت سنتی ورزنه موضوعی جدا از پروژه‌ی گردشگری واحه است، گفت: در ساخت این مجموعه کوشیدیم مسأله‌ی بکر بودن طبیعت کویر حفظ شود و به همین دلیل در معماری از ساختمان‌های بدون طبقه و ارتفاع بهره گرفتیم.

مدیرعامل مجموعه‌ی گردشگری واحه با بیان این‌که کار کردن در اصفهان سخت‌تر از استان‌های دیگر است، خاطرنشان کرد: استان اصفهان را چه داخل کشور و چه در خارج به نام اصفهان می‌شناسند، اما این مجموعه تا پنج سال آینده به یک قطب گردشگری در کشور تبدیل می‌شود و همه گردشگران ورزنه و سایت تفریحی واحه را می‌شناسند.

هوایی با بیان این‌که در نطنز و فریدون شهر سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده‌اند، افزود: مجموعه‌های گردشگری در این شهرها در حال فعالیتند و حتی شمار مسافران خارجی بیش از مسافران داخلی است.

وی با بیان این‌که متأسفانه گردشگران داخلی دید عمیق گردشگران خارجی را ندارند، یادآور شد: می‌کوشیم با راه‌اندازی این مجموعه دیدگاه سرمایه‌گذاری را در استان تغییر دهیم.

مدیرعامل مجموعه‌ی گردشگری واحه با بیان این‌که شمار اندکی از پروژه‌های گردشگری به پایان می‌رسد، ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های گردشگری، ابعاد زیادی دارد که قابلیت اجرایی شدن ندارد به همین دلیل به پایان نمی‌رسند، اما اگر این پروژه‌ها دارای ابعاد واقعی‌تر و انسانی باشند به نتیجه می‌رسند.

مجموعه گردشگری تنها روی ماکت باقی نماند

هوایی با اشاره به اینکه باید فضاهایی را طراحی کنیم که محدود به ساخت ماکت نشوند، تصریح کرد: اصفهان در زمینه‌ی گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاران خوب و دلسوز است و در صورت دریافت مجوزهای لازم یک شبکه بین‌المللی تبلیغات ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه بانک‌ها به‌دنبال منافع خودشان هستند، گفت: هدف بانک‌ها بیشتر این است که عقدی را با شرکت‌ها منعقد کنند و سود آنها تضمین شود، اما به فکر ایجاد اشتغال نیستند.

هم‌چنین در ادامه عضو شورای شهر ورزنه با بیان اینکه مجموعه گردشگری تفریحی واحه دارای جاذبه‌های بسیاری است، گفت: با ساخت مجموعه گردشگری واحه، شهر ورزنه را بعنوان قطب گردشگری در کشور و خارج کشور معرفی کنیم.

«ماشاالله شفیعی» با بیان اینکه مردم شهر ورزنه بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند، اظهار کرد: مردم ورزنه آماده‌ی استقبال از گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از مجموعه‌ی گردشگری واحه هستند.

وی تصریح کرد: شهر ورزنه با جمعیت 13 هزار نفری در 120 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد و مرکز بن رود است و شغل بیشتر ساکنان آن تا پیش از خشک شدن زاینده‌رود کشاورزی و دامپروری بود، اما با خشک شدن زاینده‌رود بیشتر آنها بیکار شدند.

این عضو شورای شهر ورزنه با بیان اینکه ورزنه به شهر فرشتگان سفید معروف است، ادامه داد: بعلت کشت پنبه هم‌چنین کویری بودن ورزنه، بیشتر زنان شهر از چادرهای سفید رنگ پنبه‌ای استفاده می‌کنند.

شفیعی صنایع‌دستی ورزنه را شامل چادربافی، سفره‌بافی، چادر شب بافی و …. دانست و خاطرنشان کرد: با ساخت و افتتاح این مجموعه‌ی گردشگری و افزایش ورود گردشگر داخلی و خارجی صنایع‌دستی ورزنه رونق بیشتری گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا