به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله علمالهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع)به سالروز شهادت امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: بحث مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) مهمترین عامل بصیرت سیاسی ما است، یعنی اگر ما در حقیقت ابعاد مظلومیت مولا، علل و عوامل مظلومیت مولا را درست بررسی کنیم و ریشهیابی کنیم در اطرافش مطالعه کنیم به این نتیجه میرسیم که مسئله مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) یک حادثه در تاریخ نبود، یک جریان بود که نمونههایش در همه زمانها هست و در عرصههای سیاسی امروز ما هم آن علل و عوامل پیدا میشود و ما هم باید توجه داشته باشیم که در جامعه امروز ما علی مظلوم قرار نگیرد.
وی ادامه داد: یعنی آن علل و عوامل مظلومیت امیرالمؤمنین (ع)، الآن هم در عرصههای سیاسی هست و یک بصیرت سیاسی درنتیجه تبیین مظلومیت مولا برای ما به وجود میآید، اول این را بدانید که از همه تعصبات گذشته، از روایات، احادیث، آیات قرآن و اسنادی که مورد فضایل امیرالمؤمنین (ع)است بگذریم، اصلاً اسلام منهای علی وجود خارجی پیدا نمیکرد، این تجربه تاریخ بود، این چیزی است که همه قائلاند. امیرالمؤمنین نبود اسلام و امت اسلامی محقق نمیشد.
امامجمعه مشهد مقدس به بیان دلایل حقانیت امام علی (ع) پرداخت و افزود: چون در یورش و حملاتی که بعد از حتی هجرت پیغمبر اکرم بهطرف اسلام، رسولالله، مسلمانی و امت اسلام شد اگر مولا (ع) نبود در هر یورش و حملهای ریشه اسلام زدهشده بود، در جنگ بدر، هفتاد نفر از سران قریش و رؤسای بزرگ مشرکین، اینها به خاک هلاک افتادند که 35 نفر آنها را شخص امیرالمؤمنین (ع) به درک فرستاد و در 35 نفر باقیمانده هم در هلاکت یکایک آنها، امیرالمؤمنین (ع) دخالت داشت.
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه اگر علی (ع) را از اسلام منها کنیم، از اسلام چیزی باقی نمیماند، تصریح کردند: در جنگ خیبر که بنای براندازی ریشه فتنه و فساد و نفاق در سرزمین عرب بود بهوسیله یهود و از بین بردن یهود که نمایشگاه قدرت و عظمت امیرالمؤمنین در دنیای عرب قرار گرفت، بخش متمدن نشین عربستان، سرزمین یمن که در قلمرو اسلام درآمد بهوسیله امیرالمؤمنین (ع)فتح شد؛ حال شما در این جریانات علی را از متن اسلام منها کنید، اصلاً از اسلام چیزی باقی میماند؟
علی (ع) عنصر محوری اسلام است
وی خاطرنشان کرد: علی یک عنصر محوری اسلام است و عجیب این است با همه این آثار وجودی که امیرالمؤمنین (ع)داشت، در بدر 70 نفر را کشت، در احد لشکر سههزارنفری را بهتنهایی شکست داد، در جنگ احزاب با آن عظمت که همه عرب از یهود و غیر یهود دستبهدست یکدیگر داده بودند برای براندازی پیغمبر و اسلام یک فاتح داشت آنهم علی، خیبری که نمایشگاه قدرت علی شد، آنوقت دشمنی با علی چقدر؟
عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: همه اینها که ارزش، عظمت و عزت برای امیرالمؤمنین (ع) بود، همه اینها را بهعنوان یک نقطهضعف و ضد ارزش برای امیرالمؤمنین قراردادند، گفتند علی اهل خشونت است و آدم افراطی است، این عنصر برچسب افراطی زدن به عنصر مدافع دین مال امروز نیست، این از آن روز اسلام عامل مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) شد، وقتی در غدیر خم پیغمبر اکرم مولا را بهعنوان جانشین خود تعیین کردند، عدهای که درصدد برهم زدن این برنامه پیغمبر(ص) بودند، حزبی را راه انداختند و شروع کردند برای این حزب یارگیری کردن، سراغ آدمهایی رفتند که فکر میکردند با امیرالمؤمنین مسئلهدارند و آنها صبح روز بعد عید غدیر که پیغمبر هنوز به مدینه نرسیدند و نماز صبح را میخواندند، بین صف نماز میگشتند برای حزب خودشان یارگیری کنند.
آیتالله علمالهدی اضافه کردند: برادران، شب مظلومیت علی است، فقط بیایید این درد دل علی (ع) را از زبان خود علی بشنوید، میگوید بر من در این مدت اینگونه گذشت که این مدیریتهای نابجا را تحملکنم که با سرنوشت اسلام و مسلمین دارد بازی میکند، این همان علی است که صدیقه اطهر در خطبه فدکیه فرمودند:« اَو نَجَمَ قَرنُ الشَّیطانِ، اَو فَغَرَت فَاغِرَةُ مِنَ المُشرِکینَ قَذَفَ أخاهُ فی لَهَواتِها، فَلا یَنکَفِیءُ حَتّی یَطَأ صِماخَها بِاَخمصَهِ وَ یُخمِدُ لَهَبَها بِسیفِهِ مَکُدوداً فی ذاتِ اللهِ» زهرا میگوید میدانید علی که بود؟ علی کسی بود که هرگاه یک شاخ شیطانی مقابل پیغمبر درمیآمد و هر وقت یک عربدهکشی دهان باز میکرد اسلام شما مردم مسلمان را ببلعد، پیغمبر اکرم میوه دلش علی را در کام او میانداخت و علی دست نمیکشید تا بینی او را به خاک نمالد و او را از بین نبرد.