گوناگون

افرایش قیمت ارز ارتباطی به هدفمندی نداشت/فاز دوم هدفمندی قانون است و باید اجرا شود

81168613 5703679

لطفعلی بخشی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: با شروع تحریم ها و بروز اختلال در فروش نفت، مسیر ورود و خروج ارز به کشور نیز بسته شد بنابراین کسانی که نفت ایران را می خواستند یا خریده بودند نتوانستند پول آن را به موقع بپردازند و همین مساله دست دولت را از منابع ارزی کوتاه کرد.

وی اظهار داشت: وقتی عرضه ارز در بازار داخل کم شد تقاضاها هم از حد معمول فراتر رفت و با توجه به وضعیت کشور، تقاضاهای اضافی و انتظاری هم وارد بازار شد در این شرایط، نرخ ارز3 برابر شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این جهش قیمت ارز بر روی قیمت های داخلی نیز تاثیر گذاشت و کسانی که مخالف اجرای هدفمندی یارانه ها بودند، رشد قیمت ها را به آن ربط دادند در حالی که این مساله ربطی به هدفمندی یارانه نداشت.

بخشی با بیان اینکه تحریم و افزایش قیمت ها بخصوص ارز یکی از هزینه هایی بود که برای انرژی هسته ای پرداخت کردیم، خاطر نشان کرد: همچنین دولت قبل از یک طرف ادعای محدودیت ارزی داشت و از طرف دیگر اعلام می شد که قیمت ارز بالاست و باید کاهش باید که همین تناقض در گفتار و رفتار دولتی ها، بازار ارز را به هم ریخت و با افزایش تقاضا، قیمت ها سه برابر شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تناقض در گفتار و رفتار دولت قبل باعث شد تا سوءاستفاده کنندگان قیمت ها را بالاتر ببرند که این اقدام یک موج عظیم تشدید قیمت ها را در تمام سطوح کشور به وجود آورد که بیشترین آسیب این وضعیت نیز متوجه کارگران، کارمندان و اقشار با درآمد ثابت بود.

بخشی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها یک قانون است و باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: از یک طرف فاز دوم هدفمندی را مجلس مصوب کرده و دولت ملزم به اجرای آن است و از طرف دیگر دولت با یک حجم عظیم یارانه مواجه است که از راه های عادی قادر به تامین منابع آن نیست، بنابراین مجبور است با دستکاری قیمت ها منابع پرداخت یارانه را تامین کند.

وی گفت: دولت سعی دارد این قانون با کمترین مشکل اجرا شود و در واقع ملایم تر آن را اجرا کند و از طرفی چون تعداد ثبت نامی ها برای یارانه بیشتر از حد انتظار بود و هزینه های دولت هم بالا است برای تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی بر قیمت ها باید کمی صبر کرد.

اقتصام(4) س.م**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا