گوناگون

افزایش آمار بیکاری زنگ خطری برای مسوولان است/ ضرورت کاربردی کردن پژوهش‌های امور بانوان

به گزارش خبرگزاری مهر: افزایش آمار طلاق و مبتلایان به بلای خانه مان سوز اعتیاد باعث افزایش آسیب های اجتماعی در کشور و به تبع آن در استان می شود که بانوان پس از طلاق به عنوان سرپرست خانواده مشغول به کار می شوند.

بهره مندی از توان اجرایی مردم در حل مشکلات جامعه ضروری است

معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی ظهر پنجشنبه در جلسه کارگروه بانوان آذربایجان شرقی گفت: مشاوران امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی بازوان پرتوان دستگاه های اجرایی هستند.

سعید شبستری خیابانی افزود: بانوان باید در زمینه های مختلف جامعه بیش از پیش فعالیت داشته باشند، چرا که حدود 50 درصد جامعه را بانوان تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: حضور بانوان و فعالیت آنها در دستگاه های اجرایی به عنوان مشاوران مسوولان از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره تضعیف وضعیت اقتصادی دولت گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر دولت با وضعیت اقتصادی ضعیفی مواجه شده است، ضرورت دارد که برنامه های اجرایی دولت توسط گروه های مردم نهاد انجام شود.

شبستری یکی از مهم ترین مشکلات دستگاه های اجرایی را فساد اداری دانست و افزود: مبارزه با فساد اداری در دستگاه های اجرایی جزو ضروریات است.  

وی ادامه داد: بخشی از نارضایتی های مردم از دستگاه های دولتی به فساد اداری مربوط می شود.  

شبستری خاطرنشان کرد: در طول هشت سال گذشته متاسفانه آمار بیکاری به بالاتر از متوسط کشوری رسیده و افزایش آمار بیکاری در آذربایجان شرقی زنگ خطری برای مسوولان است.

وی از مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی خواست تا فرهنگ آموزه های دینی و اعتقادی را در فضای اداری ترویج دهند.

شبستری همچنین در ادامه گفت: افزایش آمار طلاق و اعتیاد جوانان در آذربایجان شرقی از مهم ترین مشکلاتی است که آسیب های اجتماعی را در جامعه گسترش می دهد.

 ضرورت کاربردی کردن پژوهش های امور بانوان در آذربایجان شرقی

مدیر کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بانوان به عنوان تاثیرگذارترین قشر جامعه نقش بسزایی در توسعه کشور دارند، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار امسال بانوان می توانند نقش بسزایی را در توسعه کشور ایفا کنند.

سهیلا امیری افزود: در شهرستان های آذربایجان شرقی 16 کانون وجود دارد اما متاسفانه تنها چهار کانون فعال هستند.

وی کاربردی کردن پژوهش های امور بانوان در آذربایجان شرقی را ضروری دانست و افزود: پژوهش هایی که در امور بانوان استانداری تولید می شود باید کاربردی و عملیاتی شوند.

مدیر کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی، بازدیدهای استانی مقام های ارشد، ارتقاء و پیشبرد برنامه ها از طریق نشست های منطقه ای و اجلاس های سراسری، جذب اعتبارات و ایجاد تمرکز بودجه ای حوزه زنان و خانواده در سطح استان را از مهم ترین برنامه این اداره کل برشمرد.

امیری تقویت روابط عمومی و توسعه شیوه های اطلاع رسانی، نظارت برخی اجرای ماموریت ها در محوطه زنان و خانواده ها در سطح استان، ظرفیت سنجی و افزایش بهره وری، ساختار و تشکیلات موجود حوزه زنان و خانواده، نیاز سنجی به برنامه ریزی و اجرای حوزه های آموزشی مصوب در راستای توانمندسازی مشاوران از دیگر برنامه های برنامه اداره کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی است.

وی همچنین حمایت از کانون ها و سازمان های مردم نهاد علمی و تجربه ای آنان در عرصه های مختلف، تامین نیازهای پژوهشی در قالب شبکه همکاری ها و پژوهش و اطلاع رسانی نتایج یافته های پژوهشی نیز از دیگر برنامه های این اداره کل است.

9 هزار سرپرست بی سرپرست در آذربایجان شرقی وجود دارد

مشاور بانوان در سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 9 هزار سرپرست بی سرپرست در آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار داشت: 9 هزار سرپرست بی سرپرست وجود دارد.

بخشی ادامه داد: در آذربایجان شرقی حدود سه هزار زن بی سرپرست تحت پوشش بیمه شهری و روستایی بهزیستی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در طول سه سال اخیر 980 چندقلو به دنیا آمده است و در حال حاضر نیز در استان 70 زن باردار وجود دارد که به مدت شش سال تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند.

بخشی اضافه کرد: توسط سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی به 40 زن بی سرپرست تسهیلات بی بهره ارایه شده است.

وی همچنین در ادامه گفت: در سال گذشته با توانمندسازی و اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار حدود 10 درصد از آنها از تحت تکفل بهزیستی خارج شدند و قرار است این آمار در سال جاری به 17.2 درصد افزایش یابد.

شناسایی بانوان صاحب ایده در اتاق های رشد کارآفرینی در آذربایجان شرقی  

مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی و کارشناس امور زنان روستایی نیز با بیان این مطلب اظهار داشت: در آذربایجان شرقی 24 صندوق با یک هزار نفر عضو در زیر بخش های کشاورزی فعالیت می کنند.

زرگری ادامه داد: ثبت و توسعه تعاونی های زنان روستایی با هدف تجمیع سرمایه ها تامین نهاده های کشاورزی بسته بندی محصولات 22 تعاونی در روستاها از طریق سازمان تعاونی روستایی به ثبت رسیده است که این تعاونی یک هزار و 600 نفر عضو دارد.

وی افزود: برای نخستین بار در ایران در سال 87 نخستین مرکز رشد و توسعه زنان روستایی در آذربایجان شرقی آغاز به فعالیت کرد و آموزش های تخصصی در زیر بخش کشاورزی برای اعضا ارایه شده است.

مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی و کارشناس امور زنان روستایی خاطرنشان کرد: اکثر شهرستان های استان به اتاق رشد مجهز شده اند که در این اتاق ها بانوان صاحب ایده برای کارآفرینی شناسایی می شوند.

شهرستان جلفا با 1.61 درصد کمترین نرخ باروری و شهرستان چاراویماق 2.39 درصد بیشترین نرخ باروری بانوان درآذربایجان شرقی

مشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرستان جلفا با 1.61 درصد کمترین نرخ باروری و شهرستان چاراویماق 2.39 درصد بیشترین نرخ باروری بانوان را در استان به خود اختصاص داده اند.

فرگل صحاف افزود: کمیته بررسی علت های مرگ مادران و سلامت فرزندان آنها در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی تشکیل شده است.

وی همچنین در ادامه گفت: در بیمارستان شهید مدنی تبریز برای مادران باردار پر خطر دستگاه آی سی او ایجاد شده است.

مشاور امور بانوان در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی گفت: در مرکز آموزشی درمانی الزهرا نیز درمانگاهی برای کنترل مادران باردار پر خطر ایجاد شده است.

………………………..

گزارش از زهرا ناصران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا