گوناگون

افزایش تولید محصولات کشاورزی در سایه استفاده صحیح از کودهای حیوانی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استفاده‌ی صحیح از کود شیمیایی و استفاده غالب از کود حیوانی می‌تواند سلامت محصولات و افزایش تولید محصولات کشاورزی را به‌دنبال داشته باشد و در این میان باید دقت لازم انجام شود تا افزایش تولید و تسریع در عمل‌آوری بر سلامت مردم و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی نگذارد.

«سعید سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، افزود: مقدار و زمان مصرف کود دو عامل مهم برای کاربرد صحیح کودها و افزایش بازده مصرفی آنها است.

وی با اشاره به معایب تداوم برداشت محصول افزود: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز پیدا می‌کنند که برای جبران آن، می‌توان طی یک برنامه‌ی زمانبندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: بدیهی است که مقدار کود مصرفی، بر اساس مقدار عناصر غذایی موجود در خاک، میزان جذب عناصر توسط گیاه و نیاز گیاه در طول دوره رشد تعیین می‌شود.

سلیمانی یادآور شد: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز می‌یابد که برای جبران آن، می‌توان طی یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

وی با اشاره به هدف اصلی زمان‌بندی مصرف کود افزود: هدف از زمانبندی مصرف کود، به‌دست آوردن بهینه‌ترین واکنش گیاه به کود است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در برخی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می‌کنند و بعنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را به‌دنبال نداشته بلکه در برخی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا