گوناگون

فعالیت 20 ایستگاه جاده‌ای و 50 ایستگاه باران‌سنجی در استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از فعالیت 20 ایستگاه جاده‌ای و 50 ایستگاه باران‌سنجی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اردبیل، هم‌زمان با هفته‌ی دولت سامانه‌ی هواشناسی فرودگاه اردبیل(CAT II) طی آئینی با حضور استاندار اردبیل راه‌اندازی شد.

«علی دولتی‌مهر» مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: سامانه‌ی نصب شده در فرودگاه اردبیل با سه دستگاه سنسور دید افقی، سه سنسور جهت و سرعت باد(در ابتدا، وسط و انتهای باند) و دو دستگاه سنسور اندازه‌گیری کف ابر(در ابتدا و انتهای باند) به همراه ایستگاه خودکار نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه می‌تواند وضعیت جوی، فشار باد و دما را به برج مراقبت و خلبان انتقال دهد، گفت: هزینه‌ی تکمیل این سامانه 30 میلیارد ریال بوده و این سامانه در افزایش امنیت پروازهای فرودگاه استان اردبیل موثر است.

دولتی‌مهر خاطرنشان کرد: داده‌های دقیق و منظم سامانه‌ی هواشناسی فرودگاه با افزایش قابلیت اعتماد و به حداقل رساندن آثار نامطلوب شرایط بد جوی که باعث اختلال در صنعت هوانوردی و به تبع آن زیان‌های مالی و جانی می‌شود، نقش مهمی را در عملیات هوانوردی به خصوص هنگام نشست و برخاست هواپیماها ایفا می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآور شد: این سامانه ارتفاع کف ابر را اعلام می‌کند و راه‌اندازی «ایرلس» می‌تواند دید خلبان را تا ارتفاع 300 متری افزایش دهد.

دولتی‌مهر با اشاره به فعالیت‌های هواشناسی استان اردبیل از فعالیت 20 ایستگاه جاده‌ای و 50 ایستگاه باران‌سنجی خبر داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا