گوناگون

سالمترین سبزی کشور کجا تولید می‌شود؟

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سبزی مازندران، سالم ترین سبزی در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دلاور حیدرپور در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: سبزی در استان برخلاف دیگر استان‌ها که با آب فاضلاب آبیاری می‌شود عمدتا با آب باران و آب چاه آبیاری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه 90 درصد محصولات تولیدی استان سالم است، تصریح کرد: سرانه مصرف سم در کشور از سایر کشورها کمتر است. 2 میلیون و 200 هزار تن کود در کشور وجود دارد که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که کشاورزان بی‌رویه، کود مصرف می‌کنند که با این کار نباید به کشاورزی ظلم شود و محصولات کشاورزی ناسالمی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

وی با اشاره به برف بهمن سال 92 و خسارت سنگین آن به بخش کشاورزی استان، گفت: 123میلیارد ریال برای جبران خسارت سرما و برف در اختیار بخش کشاورزی استان قرار گرفته است. همچنین 131 میلیارد ریال تسهیلات با بهره 5 درصد برای جبران خسارت سیل در شهرستان‌های ساری، نکا و بهشهر که در خرداد امسال اتفاق افتاده در اختیار جهاد کشاورزی مازندران قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: جهاد کشاورزی مازندران، امسال آمادگی نصب سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 6000 هکتار از مزارع و باغات را دارد.

وی خاطرنشان کرد: 260 میلیارد ریال کمک فنی اعتباری، 320 میلیارد ریال اعتبار جهت خرید ماشین آلات کشاورزی جهت توسعه مکانیزاسیون و استفاده از فناوری‌های جدید در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

حیدرپور اظهار کرد: 181 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته جهت اقدامات زیربنایی و آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات ملی و کمک بلاعوض دولت بوده که 85 درصد هزینه‌ها به صورت بلاعوض به کشاورزان مازندرانی پرداخت شده است. در سال جاری 368 میلیارد ریال اعتبار جهت خرید ناوگان ماشین آلات کشاورزی برای تولید برنج در اختیار مازندران قرار گرفته تا بتوانیم گام مهمی در مکانیزه کردن تولید برنج در استان برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به تجهیز و نوسازی 1000 هکتار از اراضی شالیزاری در استان اشاره کرد و افزود: آمادگی نوسازی 7000 هکتار در صورت تامین اعتبار وجود دارد.

وی با اشاره به تولید میگو از آب دریا، افزود: مطالعات تحقیقاتی این طرح به اتمام رسیده است. راندمان تولید پرورش میگو با استفاده از آب دریا در شرق استان بالاترین عملکرد را در واحد سطح دارد. پرورش ماهی در قفس از جمله پروژه‌های با اولویت بخش کشاورزی در مازندران است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: 7 تا 9 درصد روان آب‌ها در استان مهار می‌شود. تلاشمان بر این است در 6 ماهه دوم امسال روان آب‌ها را در استان مهار کنیم تا مشکل کم آبی در استان برطرف شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: پرداختن به الگوی کشت از اهداف و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران است که انجام مطالعات آن طی سه ماهه اخیر آغاز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با ابراز نگرانی از تسهیلات با سود بالایی که از سوی بانک‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: دریافت سود بالا از کشاورزان کمک کننده به تولید کشاورزی در استان نیست.

وی، تغییر کاربری اراضی را از معضلات جدی کشاورزی استان دانست و افزود: به ازای هر هکتار زیر کشت برنج که از چرخه تولید خارج می‌شود 80 نفر از مصرف کنندگان برنج، به خارج وابسته می‌شوند.

حیدرپور با بیان اینکه متاسفانه 50 درصد نهاده‌های دامی شامل ذرت، جو و سویا از خارج تامین می‌شود، ادامه داد: این امر طی چند سال گذشته روند صعودی گرفته و باید حمایت از عرصه تولید داشته باشیم تا شرایط بدتر از این را تجربه نکنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا