گوناگون

افزایش مصرف شیشه نگران کننده است

معاون امور فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان از افزایش مصرف شیشه اظهار نگرانی کرد.

دکتر “ابوالفضل باب الحوائجی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: بیشترین مصرف کنندگان موادمخدر به ترتیب تریاک و هروئین هستند، اما داروهای روانگردان از جمله شیشه رو به افزایش است که در بسیاری از مواقع مصرف ترکیبی محرک‌ها و مخدرها به طور همزمان رواج دارد.

وی افزود: با توجه به برآورد صورت گرفته از آمار موجود در مراکز سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت درمان اعتیاد، معمولاً رنج سنی بیماران 25 تا 35 سال است که متاسفانه سن اعتیاد رو به کاهش است.

دکتر باب الحوائجی تصریح کرد: “متادون سیک” داروی خوراکی و غیر تزریقی بوده که امروزه به عنوان درمان جایگزین استفاده می‌شوند که با قیمت ارزانتر از موادمخدر و حتی در برخی موارد به صورت رایگان عرضه می شود.

وی ادامه داد: متادون دارای اثرات ملایم و بطنی است و مصرف طولانی مدت آن باعث ثبات وضعیت فیزیکی و روانی بیماران می‌شود.

معاون فرهنگی بهزیستی استان همدان، خاطرنشان کرد: متادون اثرات نشئگی مواد مخدر را ندارد، بنابراین قابلیت سوء مصرف آن پایین است و نمی‌تواند باعث رفتارهای اعتیادی در مصرف کنندگان آن شود.

دکتر باب الحوائجی تاکید کرد: یکی دیگر از اثرات مثبت متادون، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی بوده که موجب کاهش وقوع جرم در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف متادون فرصتی برای ارائه خدمات مکمل شامل خدمات مشاوره، مددکاری و روان درمانی است.

دکتر باب الحوائجی یادآور شد: متادون یک داروی جایگزین قانونی، مجاز و با قیمت ارزان، خالص و بهداشتی است همچنین میزان نگهدارندگی داروی متادون بدون مداخلات روانی – اجتماعی 70 درصد است.

وی به اثرات منفی متادون اشاره کرد و گفت: بزرگترین عارضه این دارو، وابستگی و تحمل بالای این ماده است. همچنین این ماده عوارض جسمی دیگری مانند خواب آلودگی، یبوست، تعریق و کاهش میل جنسی را به همراه دارد.

دکتر باب الحوائجی به میزان پذیرش روزانه مراکز درمان اعتیاد اعم از سرپایی و کمپ‌ها اشاره کرد و گفت: معمولاً 70 نفر در روز به این مراکز مراجعه می‌کنند. همچنین در پنج ماهه اول امسال 5000 نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

وی به مقایسه نسبت اعتیاد زنان و مردان اشاره کرد و گفت: درصد اعتیاد زنان نسبت به مردان به طور نسبی 10 به 90 است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا