گوناگون

افزایش مستمری مددجویان امداد در انتظار تصمیم وزیر رفاه/ آغاز صدور دفترچه بیمه همگانی

 به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

افزایش اعتبارات آسیبهای اجتماعی در سال جاری

مدیرکل آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی در این هفته از افزایش بودجه مربوط به آسیب ها در سال جاری خبر داد و گفت: وزارت رفاه قول داده بودجه آسیب های اجتماعی را در سال جاری افزایش دهد.

محمد نصر در مورد بودجه مربوط به آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار داشت: هنوز بودجه و اعتبارات تخصیص داده شده به سازمان بهزیستی پرداخت نشده و مبلغی را به صورت علی الحساب دریافت کرده ایم، اما در مجموع میزان بودجه کلی هنوز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش اعتبارات مربوط به آسیب های اجتماعی خبر داده و عنوان کرد که در آینده میزان دقیق افزایش بودجه مشخص می شود.

40 درصد افراد حاشیه شهرها بیمه ندارند

از ابتدای هفته جاری بعد از یک ماه ثثبت نام از متقاضیان بیمه ، صدور دفترچه های بیمه در سراسر کشور آغاز شد و در همایشی با حضور رئیس جمهور به 13 نفر از قومیتهای مختلف دفترچه بیمه تعلق گرفت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همگانی در این مراسم گفت: از ابتدای اردیبهشت تا کنون 4 میلیون و 500 هزار نفر در سامانه امید برای دریافت بیمه سلامت همگانی ثبت نام کردند گفت: این مطالبه تاکنون عملیاتی نشده و در دولت های نهم و دهم با درآمد بالای 700 تا 800 میلیارد دلار شرایطی به کشور در بحث سلامت تحمیل شد که هر سال 700 تا 800 هزار نفر در زیر خط فقر قرار گرفتند.

وی افزود: دولت تدبیر و امید به منظور تحقق این مطالبه قانونی تکلیفی را بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام بیمه سلامت محول کرد تا این اقدام را عملیاتی کنند.

صدور دفترچه بیمه همگانی حداکثر طی یکماه

سخنگوی ستاد بیمه سلامت همگانی در هفته جاری از صدور دفترچه های بیمه همگانی برای متقاضیان حداکثر طی یکماه خبر داد و گفت: امکان ویرایش فرم ثبت نام فقط در زمان تحویل دفترچه های بیمه در دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است.

مهدی میرشاه ولد افزود: متقاضیانی که در سایت سازمان بیمه سلامت برای برخورداری از بیمه رایگان ثبت نام کرده اند برای دریافت دفترچه بیمه باید منتظر ارسال پیامک از سوی سازمان بیمه سلامت باشند و متقاضیان از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت قبل از اینکه به آنها اعلام شود خودداری کنند.

45 درصد جوانان جامعه دیده نمی شوند

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در این هفته گفت: براساس پژوهش انجام شده در میان تعدادی از جوانان مشخص شد که 45 درصد از این افراد در جامعه دیده نمی شوند.

دکتر مجید ابهری افزود: این پژوهش میدانی میان 4 هزار و 300 جوان 17 تا 26 سال در استانهای تهران ، اصفهان، رشت، مشهد و زنجان انجام شد .وجود تبعیض های اجتماعی و نبود فرصتهای مساوی برای پیشرفت، نداشتن امکانات تفریحی و ورزشی مطلوب و … از جمله مواردی بود که به عنوان شواهد از سوی جوانان ارائه می شد.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: با توجه به اینکه قشر یاد شده در تمام فعالیتهای اجتماعی و سیاسی به طور گسترده و فعال مشارکت می کنند اعتقاد داشتند که پاسخ تلاشهای آنها داده نمی شود و نهادهای متولی فقط با مصاحبه و جلسه نیازهای جوانان را برطرف می کنند.

کودکان خیابانی دفترچه بیمه می‌گیرند

رئیس سازمان بهزیستی نیز در اواسط هفته جاری از صدور دفترچه بیمه برای کودکان خیابانی خبر داد و گفت: باید واحدهای مددکاری در مدارس و دانشگاههای کشور راه‌اندازی شود.

دکتر همایون هاشمی افزود: سال گذشته 5000 کودک خیابانی ساماندهی شده‌اند و در صورت شناسایی هر تعداد کودک خیابانی، آنها پشت درهای بهزیستی قرار نمی‌گیرند و ساماندهی می‌شوند.

وی گفت:‌ با توجه به اهمیت فعالیتهای مددکاری، باید ساز و کاری ایجاد شود که درون هر خانواده یک مددکار وجود داشته باشد چراکه امروزه پیچیدگی جامعه و شرایط ویژه آن ایجاب می‌کند که نگاه جدی‌تری به مددکاری داشته باشیم.

افزایش مستمری مددجویان امداد در انتظار پاسخ وزیر رفاه

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در این هفته با اشاره به اینکه افزایش مستمری مددجویان منوط به تخصیص اعتبارات دولتی است، گفت: پیشنهاد افزایش مستمری را به وزارت رفاه ارائه کرده ایم و منتظر پاسخ وزیر هستیم اما در مجموع مددجویان در ماه علاوه بر مستمری و یارانه کمکهای دیگری در زمینه های تحصیلی ، آموزشی، ایتام و… دریافت می کنند که مبلغ آن کم نیست.

حسین انواری در مورد دلایل عدم افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گفت: اعتبار افزایش مستمری های مددجویان باید از سوی دولت تعیین شود به همین دلیل در لایحه بودجه ما اعتباری در این خصوص داده نشده و تاکنون در مورد افزایش اقدامی نکرده ایم.

وی تاکید کرد: البته ما پیشنهاد کرده ایم که وزارت رفاه 40 درصد حداقل دستمزد را برای مستمری مددجویان تخصیص دهد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم و در نهایت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

ضرورت تشکیل سازمانی خاص برای اجرای سیاستهای جمعیتی

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و مدیریت جامع جمعیتی کشور در هفته جاری از ضرورت ایجاد یک سازمان و یا شورای عالی برای اجرایی شدن سیاستهای کلی جمعیتی خبر داد و گفت: مدیریت مهاجرت به مناطق کم جمعیت با توزیع مشاغل و درآمد امکانپذیر است.

محمود مشفق در مورد ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری، افزود: محورهای اصلی بندهای تاکید شده از سوی مقام معظم رهبری از جامعیت و پوشش قابل ملاحظه ای در زمینه های سلامت، زاد و ولد، امید به زندگی، کیفیت و سبک زندگی، توزیع جمعیت، مهاجرتهای داخلی و خارجی و … برخوردار است.

وی گفت: اولین موردی که باید برای اجرای این سیاستها در نظر گرفت این است که از سوی دستگاههای ذیربط برنامه عملیاتی تعریف و سپس این برنامه ها برای اجرا ابلاغ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا