گوناگون

افسردگی مادران در روند بهبودی بیماران مبتلا به تالاسمی تاثیر منفی دارد

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یکی از راه‌های درمان‌ بیماران مبتلا به تالاسمی خانواده درمانی است، گفت: طی بررسی‌های انجام شده افسردگی مادران در روند بهبودی بیمار تاثیر منفی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه مازندران، حمیده فرزانه در دومین همایش ملی تالاسمی، فرصت‌ها و چالش‌ها که در هتل بزرگ رامسر برگزار شد گفت: در بیماری‌های تالاسمی پزشک فقط هدایتگر است، اما درمان‌کننده واقعی خود بیمار است و نقش مادر در کمک به درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نقش افسردگی در کندکردن روند بهبود تالاسمی افزود: در بررسی‌های انجام شده افسردگی مادران در روند بهبودی بیمار تاثیر منفی دارد و در نتیجه مشخص شد که یکی از درمان‌های بیماران تالاسمی خانواده درمانی است.

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش خانواده‌ها در ایجاد روحیه زندگی فرزندان مبتلا به تالاسمی، خطرات ناشی از افسردگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: خطر خودکشی در بیماران مزمن تالاسمی 30 برابر افراد معمولی و میزان افسردگی در بانوان دو برابر آقایان است.

وی ادامه داد: اگر در یک خانواده تالاسمی مادر خانواده دچار افسردگی باشد، پزشک با شکست درمانی مواجه خواهد شد.

عضو گروه جامعه شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه شناسی ایران اظهارکرد: در این مطالعه مشاهده شد که در مادران بیماران تالاسمی، افسردگی شدید وجود دارد که رفع آن نیازمند مشاوره‌های روانشناسی و خانواده درمانی است که این اقدام می‌تواند موفقیت‌های درمانی را بالا ببرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا