گوناگون

افشاگری از اسناد پنتاگون درباره کشته‌های عراق

390235 707نشریه گاردین در گزارشی اعلام کرد که به اسنادی افشا شده از پنتاگون دست‌یافته است که نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ هزار عراقی طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش تسنیم، نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد که براساس اسناد افشا شده پنتاگون که این نشریه به آن دست یافته است، در پی حمله آمریکا به عراق و طی سال‌های 2004 تا 2009 بیش از 100 هزار تن عراقی کشته شده‌اند، این آمار شامل 15 هزار مورد مرگی است که پیشتر ثبت و اعلام نشده بود.

این در حالی که اعضای کابینه انگلیس به طور مکرر از تأیید وجود هرگونه آمار رسمی در مورد کشته‌های عراقی خودداری کرده بوده‌اند. پیشتر نیز در سال 2002 ژنرال “تونی فرانکس” از فرماندهان ارتش آمریکا اظهار داشته بود: “ما اجساد (کشته‌ها) را نمی‌شماریم.”

این اسناد افشا شده نشان دهنده اولین شمارش جزء به‌ جزء نظامیان آمریکایی از قربانیان و تلفات عراقی است. نیروهای نظامی ایالات متحده طی شش سال اشغال عراق گزارش‌های محرمانه‌ میدانی از تمامی تلفات نظامی و غیرنظامی تهیه می‌کردند.

سازمان “Iraq Body Count” که در زمینه پیگیری و شمارش قربانیان غیرنظامی عراق فعالیت می‌کند به گاردین اعلام کرد: “این اسناد شامل حجم عظیمی از اطلاعات جدید در مورد قربانیان است. تحلیل ما نشان می‌دهد که آن‌ها 15 هزار مورد جدید به آمار مرگ و میر خود افزوده‌اند. این اطلاعات هرگز نمی‌بایست از دسترس عموم دور نگه داشته می‌شد.”

این اسناد نشان دهنده ثبت 109032 مورد مرگ ناشی از درگیری و خشونت (مسلحانه) طی سال‌های 2004 تا 2009 است. ادعا شده است که 66081 تن از آن‌ها شهروندان عادی غیرنظامی بودند. و 23984 تن تحت عنوان «دشمن» طبقه بندی‌شده‌اند و 15196 تن دیگر به عنوان نیروهای امنیتی عراق ثبت شده‌اند. در این بین نیز 3771 تن از قربانیان از بین سربازان آمریکایی و متحدان آن است.

گاردین با این حال اعلام کرده است که این اسناد را نمی‌توان به عنوان یک مجموعه داده کامل در نطر گرفت. زیرا پنتاگون میزان تلفات ماه‌های اولیه طی سال 2003 را ثبت نکرده است. امری که طبق تحقیقات “«Iraq Body Count» شامل حداقل 12080 قربانی دیگر از بین شهروندان غیرنظامی است.

با این حال آمارهای افشا شده همچنان از مورد استنادترین تخمین انجام شده (در نشریه لنست در سال 2006) که نشان دهنده بیش از 650 هزار مرگ است بسیار کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا