گوناگون

افشاگری جدید از دلایل آتش گرفتن اتوبوس های اسکانیا/جاسازی مخازن سوخت زیر پای مسافران

سلامت نیوز: بدون شک طی دو سال اخیر، اتوبوس‌های اسکانیا یکی از حادثه سازترین عوامل در سوانح کشور بوده اند که در این میان جان بسیاری گرفته شد اما بی توجهی مسئولان در بحث نظارت موجب شده تا از میزان تخلفات این اتوبوس کاسته نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در سال 92 متأسفانه شاهد حوادث رانندگی در چندین دستگاه اتوبوس مسافربری به ویژه اتوبوس اسکانیا بودیم كه منجر به مرگ تعداد قابل توجهی از هموطنان شد که مهم ترین و تلخ ترین آن سانحه آتش‌سوزی اتوبوس در اتوبان قم ـ تهران بود كه بر اثر وقوع این حادثه 42 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند.

فعالیت قاتلی به نام اسکانیا در صبح روز دوازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته با تصادف شدید میان یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با کامیون آغاز شد که اولین حساسیت ها را نسبت به این اتوبوس در سطح جامعه ایجاد کرد. این اتوبوس در حالی که با حدود 27 سرنشین در حال حرکت در کیلومتر 40 محور اهواز – هفتکل به مقصد اصفهان بود در لاین مخالف پس از برخورد شدید با یک دستگاه کامیون باری آتش گرفت و در پی آن 17 تن جان خود را از دست دادند. چند روز پس از این حادثه فرمانده پلیس راه خوزستان تخلف راننده، ناشی از تجاوز به چپ و نبود استاندارد لازم در اتوبوس اسکانیا را به عنوان علت این حادثه اعلام کرد، این حادثه نخستن حادثه مربوط به اسکانیا در سال 92 بود.

این حادثه اولین و آخرین سانحه تصادف در کشور نبود و آتش سوزی اتوبوس های اسکانیا به دلیل نقص فنی و بی توجهی رانندگان همچنان ادامه دارد و متاسفانه تنها جان مردم در این میان از بین می رود رفت و مسئولان از سازمان استاندارد گرفته تا شرکت عقاب افشان و سایر ارگان های مربوطه توپ را در میدان دیگری پاس می دهند.

اما صادق بشیری که معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان است، به خبرنگار پانا گفت: شاهد هستیم که در تصادفات و تلفات جاده ای متاسفانه در شرایط بسیار نامطلوبی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا قرار داریم و این بدین معناست که خدمات ارائه شده در این بخش اعم از خدمات نظارتی، کالایی و رفتاری دچار اشکال جدی است و ضرورت دارد که کلیه امور و مولفه های مربوط به سوانح جاده ای ساماندهی شود.

وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت راه های کشور، رفتار رانندگان، عملکرد پلیس، وضعیت حمل و نقل مسافری در کشور و ساماندهی آموزش عوامل انسانی و ایجاد شرایط فرهنگ اهتمام به سوانح وضعیت فنی وسایط نقلیه بویژه حمل و نقل عمومی را می توان از راه های اثرگذار در ایمنی دانست و قطعا این مراتب در دستور کار کمیسیون ایمنی راه های کشور قرار دارد.

بشیری در ارتباط با حادثه اتوبوس اسکانیا در جاده قم و مقایسه با اتوبوس درون شهری اسکانیا و حریق برخی اتوبوس ها گفت: متاسفانه در دو حادثه از این سوانح تعدادی از هموطنان جان باختند به همین دلیل به لحاظ اهمیت موضوع که از رسالت ما در رابطه با حق مصرف کنندگان در برخورداری از سلامت و ایمنی و دریافت خدمات و کالاهای سالم قرار دارد، موضوع به طور جدی در دستور کار انجمن قرار گرفت و طی بازدیدی که از خط تولید شرکت عقاب افشان و بررسی چندین مورد حریق اتوبوس داشتیم یافته های ارزشمندی به دست آوردیم.

جاسازی مخزن سوخت در اتوبوس اسکانیا
وی تصریح کرد: در راستای یافته هایی که بدست آوردیم گزارش مکتوبی از دستکاری های انجام شده در ساختار اتوبوس (جاسازی مخزن سوخت به این معنی که اتوبوس حمل مسافر با جاسازی باک در قسمت های مختلف آن قابلیت حمل پنج هزار لیتر سوخت را دارا بود) به پلیس راهور ارائه کردیم که متاسفانه هیچگونه بازخوردی از طرف آن ها دریافت نشده است.

فاجعه اتوبوس حمل سوخت همراه مسافر
بشیری با بیان اینکه اتوبوس حمل سوخت همراه با حمل مسافر یک فاجعه است، گفت: پرسش ما این است که ماشینی که این همه دستکاری شده و کل ساختار آن به هم خورده چطور برگ معاینه فنی گرفته است و چه کسی برگ معاینه فنی را برای آن صادر می کند؟

از 150 اتوبوس اسکانیا تنها 5 دستگاه اتوبوس استانداردهای خدمات پس از فروش را دارا بودند
وی افزود: در همین رابطه با شرکت عقاب افشان نیز مکاتبه ای انجام دادم که آنها اعلام کردند طرح فراخوانی را در دستور کار دارند مبنی بر اینکه اتوبوس های تولید خود را که در سال های گذشته تولید کرده اند به خدمات پس از فروش ارائه می دهند. برای بررسی طرح فراخوان این شرکت، از مرکز خدمات پس از فروش آن ها بازدید کردم. بنابر اظهارات مسئولان شرکت از مجموع 180 دستگاه اتوبوس بررسی شده در فراخوان، طی دو هفته فقط 5 دستگاه اتوبوس شرایط قابل قبول و استانداردهای شرکت را دارا بودند و مابقی اتوبوس ها دارای تغییرات عدیده ای در حد مشروط بوده اند.

چه افرادی بر استاندارد اتوبوس‌ها نظارت می‌کنند؟
معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان درخصوص اهمیت نظارت بر سلامت اتوبوس های اسکانیا تأکید کرد: پرسش این است که چه افرادی برروی سلامت این اتوبوس ها نظارت می کنند و اتوبوس ها چگونه در حمل و نقل مسافری کشور فعال هستند؟ اگر اتوبوسی که دارای برچسب معاینه فنی هست به علت عیب معاینه فنی دچار حادثه شود چه کسی میزان تخریب بر اثر معاینه فنی را مشخص می کند؟

مراکز معاینه فنی اطلاعی از سوابق خودرو ندارند!
وی درخصوص فعالیت مراکز معاینه فنی نیز گفت: مراکز معاینه فنی مراکزی خصوصی هستند که از وزارت کشور و شهرداری ها مجوز می گیرند اما این مراکز اطلاعاتی در رابطه با سوابق خودرو ندارند که این یک اشتباه فاحش است چرا که شرکت های سازنده که سوابق و شناسنامه خودرو را دارند در صدور برگه معاینه فنی نقشی ندارند اما انتظار بر این است که پاسخگوی مسائل فنی خودرو باشند. در تعجب هستم که چرا در گزارشات کارشناسانه این مهم مورد توجه قرار نمی گیرد.

بشیری تصریح کرد: بر اساس مطالعات و بررسی های به عمل آمده چهارعامل انسان، وسیله نقلیه، راه و محیط در زنجیره تصادفات نقش دارند و در واقع هر سانحه ای ناشی از اختلال در تعادل بین این چهار بخش است. به بیان دیگر حوادث نتیجه بروز اختلال در تعادل بین اجزا سیستم است. البته هر یک از عوامل در تصادف پارامترهای گوناگونی دارند اما نکته این است که این پارامترها در دنیای پیشرفته امروز قابل پیش بینی و پیشگیری هستند و عدم تناسب در آن در تصادفات حادثه می آفریند به مفهوم دیگر این مولفه ها هم پوشانی یکدیگر را برای پیشگیری از تصادف ندارند و مخاطره آینده می شوند.

وی افزود: این در حالی است که حوادث جاده ای، عدم توازن عوامل موثر بر تصادفات به دست خود ما به وجود آمده اند و از طریق تجزیه و تحلیل قابل احصاء هستند و انتظار بر این است که حوادث قابل تامل به صورت واقع بینانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد. بررسی ها نشان می دهد که شکاف های کیفیت فقط در خودرو سازی و یا راننده نیست بلکه شکاف های عدیده ای وجود دارد و پر واضح است که در تجزیه و تحلیل عادلانه نمایان خواهد شد.

معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان عامل انسانی را یکی از مهمترین مولفه های حوادث کشور دانست و گفت: آموزش کلیه عوامل انسانی در حوزه های مرتبط از اولویت های امور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا